Hírek

2005.12.30. 07:34

Szavazatszerzés a telefonnal

Bizalmasan kezeli a két vezető politikai párt a legújabb telefonos kampányával kapcsolatos részleteket. Az MSZP és a Fidesz úgy véli, az emberek kedvezően fogadják a megkeresést.

Bánky Bea – Szakács Árpád

Újabb telefonos kampányba kezdett az elmúlt hetekben a két legnagyobb politikai párt. Orbán Viktor hangján egy automata a Fidesz Változás 2006 című tervéről beszél, míg Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a kormány a 100 lépés programjának részleteibe avatja be az állampolgárokat. A telefonszámok megszerzését egy automata bonyolítja le, amely véletlenszerű számkombinációkat választ ki és ezt követően tárcsázza az adott készüléket. Természetesen a számítógép nem tudja név szerint beazonosítani azt, hogy ki van a vonal végén.

[caption id="" align="alignleft" width="323"] Jobbról is, balról is meg akarnak győzni – fotó: Kallus György
[/caption]A telefonos kampány hátteréről meglehetősen visszafogottan nyilatkoznak az illetékesek. A Fidesznek egy magáncég végzi a szolgáltatást. Nyitrai Zsolt, a párt Heves megyei képviselője elmondta: eddig több százezer emberhez jutottak el, és összességében úgy vélik, hogy kedvező a fogadtatása a telefonos megkeresésnek. „Ezen kívül az is a módszer mellett szól, hogy nem túl drága ez a szolgáltatás” – tette hozzá.

A Fidesz kampányában adatkezelés nem folyik, emiatt az akciót a párt nem is jelentette be az adatvédelmi biztosnak. Mindez azért lényeges, mivel az MSZP nyári kampánnyal kapcsolatban a Fidesz Péterfalvi Attila adatvédelmi biztoshoz fordult. Az ellenzéki párt szerint a szocialisták jogosulatlanul gyűjtötték a szavazók adatait. Péterfalvi vizsgálatot rendelt el, amely még nem zárult le. Nyakó István az MSZP szóvivője lapunknak elmondta: az új akcióban kikérték az adatvédelmi biztos véleményét. Eddig a telefonnal rendelkezők 60 százalékát hívta fel az MSZP automatája, mindez kétmillió embert jelent. Becsléseink szerint ez mintegy 20 millió forinttal rövidítette meg a párt kasszáját. A szocialisták is úgy tapasztalják, hogy kedvező a telefonos megkeresés fogadtatása. Természetesen az MSZP is egy magáncéggel végezteti ezt a szolgáltatást, de erről további részleteket nem árultak el a szocialisták.

„A választópolgárok telefonos megkeresése amerikai kampányeszköz, amely a szavazói adatbázis építését és frissítését szolgálja, semmi köze az emberek tájékoztatásához” – mondta Kiszelly Zoltán politológus.

A vezetékes vagy mobiltelefonok nyomógombjainak segítségével választásra késztethetik a felhívottakat. Ha a hívott fél egyes gombot nyom, egyetért, ha kettest, nem ért egyet, ha hármast, közömbös a feltett kérdéssel, vagy felvetéssel kapcsolatban. A válaszadással a szám – így tulajdonosának neve is – bekerül a párt választási adatbázisába. Ne legyenek illúzióink, ha lerakjuk a kagylót, az is egyfajta véleménynyilvánítás. Ezekből a szűrőkérdésekből derül ki a felhívott ember pártpreferenciája, az, hogy vélhetően a jobb- vagy a baloldallal szimpatizál.

A politológus szerint a billegő – vagyis a két nagy párt majdnem azonos támogatottságát mutató – körzetek felmérése nagyon fontos a pártok számára. Ez azoknak a kerületeknek és városoknak a feltérképezését jelenti, ahol ezernél kisebb a versengő pártokra leadott szavazatok különbsége. A telemarketing kampány legfontosabb célja a törzsszavazók „simogatásán” kívül a bizonytalanok felmérésével a kampány tervezhetőbbé tétele – mondta Kiszelly Zoltán. A kopogtatócédulákat ugyanis önkéntesek osztják, akiknek megkönnyíti és felgyorsítja a munkáját, ha olyan lakásokba mennek el, ahol vélhetően saját szimpatizánsaikkal találkoznak. A politológus elmondta, 4,5 millió választópolgárt is felhívhatnak a pártok, ha ezek az emberek mozgósíthatók, az 55-60 százalékos választási részvételt jelent.

Az amerikai rendszer

Cill Clinton kezdte el, ifjabb George W. Bush pedig folytatta elődje módszerét, a telemarketinges szavazóbázis-felmérést. „Bár a gyakorlat Amerikából gyűrűzött be hozzánk, a két ország választási rendszere és így kampányszokásai is nagyban különböznek egymástól – mondta Kiszelly Zoltán – A tengerentúlon ugyanis többé-kevésbé mindenkiről köztudott, hogy republikánus vagy demokrata szimpatizáns, míg nálunk a pártpreferencia sokszor még családon belül is tabu, de legalábbis olyan szenzitív adat, amelyet az emberek nem szívesen osztanak meg egymással.” Amerikában önkéntesek ülnek a telefonközpontokban, ők tartják a kapcsolatot a választókkal. A politológus hozzátette: nálunk tilos a mozgósítás, főképp a kampánycsend ideje alatt. A jogi kiskapu persze itt is megvan: egy bizonyos párt választására nem szabad buzdítani, de magára a választási részvételre igen.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!