Hírek

2006.01.13. 15:28

A pilóta miatt zuhant le a mentőhelikopter

A gyanú szerint a pilóta hibája okozta a tavaly márciusi pécsi mentőhelikopter-balesetet. A rendőrség az ügyet két héten belül vádemelési javaslattal átadja az ügyészségnek.

BAMA

A pécsi rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztálya szerint a szakértői vizsgálatok alapján a pilóta a légi közlekedés gondatlan veszélyeztetését követte el akkor, amikor felszálláskor rossz manővert választott, és ennek következtében a gép lezuhant. Az összetört gép hajtóművét azonban megvizsgálta egy lengyel szakértői csoport, amely ezt kizártnak tartja. A magyar szakértő arra a következtetésre jutott, hogy ha volt is műszaki hiba, a vezetőt az sem mentené a felelősség alól.

A gazdasági miniszter a napokban vizsgálatot rendelt el francia nagyjavításra küldött két mentőhelikopter műszaki állapota és a Pécsett lezuhant helikopter kapcsán. Kiderült ugyanis: a hajtóműhiba miatt 2003-ban Szegeden lezuhant MI-2-es helikopter hajtóművének fődarabját a később Pécsett szerencsétlenül járt MI-2-es gépbe szerelték.

A mentőhelikopter március 31-én délután Pécsett, az úgynevezett négyszáz ágyas klinika mellett szenvedett balesetet, miután beteget vitt a kórházba, s újból felszállt. Átszakította a klinika kerítését, rotorjával villamos vezetékbe akadt, majd a közeli utcában az úttestre zuhant és kigyulladt. A gép pilótája súlyos, a vele utazó ápoló és mentőtiszt könnyebb sérüléseket szenvedett. A Budapest Aircraft Service Kft. közleményben tudatta: a gép két héttel a baleset előtt esett át a műszaki karbantartáson, s lezuhanásáig mindössze nyolc óra huszonnégy percet repült. A helikopter hatósági "Légialkalmassági Bizonyítványa" érvényes volt, a gép és berendezéseinek előélete szabályszerűen dokumentált, nyomon követhető, műszaki állapota előírásos.

A helikopter 56 éves pilótája rutinos, 33 éve repül, korábban, a honvédségnél aranykoszorús, első osztályú minősítésű oktatóként, berepülő pilótaként komoly beosztásokat látott el leszereléséig, 1991-ig. Felelősségét nem ismeri el, továbbra is műszaki hibára hivatkozik.

Batiz András elmondta, hogy a kormány számára e héten készített beszámoló alapján tény: a 2003. szeptember 30-án lezuhant helikopter meghibásodott hajtóművét ugyanaz a cég nagyjavította, amely később, a 2005. március 31-én bekövetkezett baleset után vizsgálta meg ugyanazokat az alkatrészeket. A Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezet azt a következtetést vonta le, hogy a baleset körülményeinek feltárása érdekében szükség van a hajtómű független szakértő cég általi átvizsgálására - folytatta a szóvivő. Mint mondta, a Polgári Légiközlekedési Hatóság tájékoztatása szerint ez a mai napig nem történt meg. Ahhoz, hogy a kérdésre megnyugtató választ lehessen adni, szükség van tehát egy független vizsgálatra - közölte Batiz András, hozzátéve: ezt rendelte el a gazdasági és közlekedési miniszter.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!