Hírek

2006.07.21. 07:00

Trükkös nyári kiárusítások

A hazai ruházati kereskedelem mára egyetlen összefüggő szezonfolyammá vált, a nyári akciók sok helyen hamarabb beköszöntöttek, mint maga az évszak.

Dián Tamás

„Nyári akció, 30-70 százalékos árengedmény!” Ilyen táblák tarkítják mostanság a butikok, plázák, hipermarketek kirakatait és polcait, arra csábítva a nézelődőket, hogy használják ki a remek alkalmat, s vásároljanak. De vajon valóban vissza nem térő lehetőségről van-e szó? Nos, a tapasztalatok azt sejtetik, hogy némely kereskedő vevőcsalogatása kimerül a felirat megszövegezésében.

[caption id="" align="alignright" width="260"] A boltban minden ruha árcéduláját érdemes megnézni, különben csak a pénztárnál derül ki, a vásárolt termék valóban olcsóbb lett-e az ígéret szerint – fotó: Kallus György
[/caption]A kirakatba kitett táblák reklámnak minősülnek, a reklámtörvény szerint a különleges ajánlatok közzétételét szigorú előírások szabályozzák. Jelezni kell például, hogy az ajánlat mely árucikkekre vonatkozik, s azt is, hogy az akció mettől meddig érvényes. Bárki meggyőződhet róla, hogy ennek a követelménynek bizony vajmi kevesen tesznek eleget, s ez nem biztos, hogy véletlen. Az „50 %” feliratú transzparens nagyon jól mutat – még akkor is, ha a kérdéses leárazás csupán egy speciális méretre, „éppen elfogyott” készletre, vagy netán a múlt héten már véget ért akcióra vonatkozik.

Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség főtitkára szerint a trükk mögött üzleti előnyökre váltható szociálpszichológiai megfontolások állnak. „Ha azt látjuk, hogy egy adott áruféleség időbeni hozzáférése korlátozott, akkor az nagy valószínűséggel arra sarkall, hogy használjuk ki az alkalmat, s vegyük meg – vélekedett. – Nem azt mondom, hogy ez a módszer a semmiből generál igényt, de jelentősen felerősíti azt. Ahol nincsenek feltüntetve az ajánlat feltételei, ott a vásárlói mérlegelés lehetőségét veszik el.”

A főtitkár szerint a jogszabály természetesen nem azt követeli, hogy a kirakatokban minden akciós árut nevezzenek meg, de a termékkör meghatározása azért ajánlott. Főként akkor válik ez fontossá, ha az öles betűkkel hirdetett óriási árengedmény csupán egy szűk árukörre vonatkozik: ugyanis ez is egy elterjedt fogás a vásárlók becsalogatására. Ilyenkor megoldás lehet például a „minden férfifarmer” vagy az „egyes női blúzok” fogalomszűkítés. A „készlet erejéig” jelölés is több a semminél, de ez már megint trükkös, hiszen amellett, hogy a teljes árukészletre vonatkozó ajánlatot sugall, kibúvót is nyújthat az akciós áruk körének meghatározása alól. A „készlet” ugyanis mindig az, amit a kereskedő meghatároz.

Hogy a kereskedőknek mégsem kell igazán tartaniuk a bírságoktól, annak egyszerű oka van: az illetékes hatóságnál, azaz a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél (FVF) összesen négy ember foglalkozik az egész ország reklámfelügyeletével – úgy, hogy mellette még a vendéglátóipar is hozzájuk tartozik. Igaz, a megyei felügyelőségek emberei ellenőrzéseik során mellékesen a kirakatok hirdetéseit is vizsgálják, ám azt Kathi Attila, az FVF szóvivője is elismerte, hogy nem tud olyan témavizsgálatról, amely az üzletek kiárusításainak gyakorlatát vette volna górcső alá. „Az idei év első felében reklámozási jogsértést újsághirdetésekben 172 alkalommal állapítottunk meg, kirakatbeli közzététel kapcsán pedig 87-szer szabtunk ki bírságot – mondta. – Az átlagos büntetési tétel 100 ezer forint körül mozog.”

A szóvivő szerint a fenti elmarasztalások kivétel nélkül a felügyelőségek által indított ellenőrzések során születtek, fogyasztói bejelentés nemigen érkezik az árleszállítást hirdető táblák valóságtartalmára vonatkozóan. „Úgy látszik, a vásárlók már immunissá váltak” – jegyezte meg az FVF szóvivője.

A franciáknál nem mindig lehet akciózni

A magyar szabályozás a ruházati kereskedelem szempontjából eléggé liberális – állítja Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke. Mint mondta, a beszerzési árat senki sem vizsgálja, mindenki annyiért adja a portékáját, amennyit megadnak érte – így aztán az önköltségi ár alatti értékesítés kérdése fel sem merülhet. „A leértékelési akcióknak időbeli határai sincsenek, bármikor lehet kiárusítás – jelentette ki. – Ugyanez például Franciaországban nem lehetséges: ott törvény írja elő a szezonvégi kiárusítások konkrét időpontját. Ezt a szabályt az ottani kiskereskedők védelmében hozták, akik az árengedmények terén nemigen tudnak lépést tartani a nagy üzletláncokkal.”

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!