Hírek

2006.10.22. 08:10

Eszi a rozsda a hídjainkat

A hídmestereknek akad dolguk bőven, hiszen egyik Duna-híd sincsen kifogástalan állapotban. Ősszedőlni azonban egyik sem fog - egyelőre.

Vég Márton

Budapest hét hídjából öt békésen rozsdásodik, a szakemberek szerint ennek ellenére egyiket sem fenyegeti az összedőlés veszélye, egy kiadós korrózióvédelmi akciót azonban indokoltnak tartanának. A legtragikusabb állapotban természetesen a Margit híd van, amelyet legutóbb a megoldódni látszó Combino-ügy világított meg a közvélemény számára. A pályalemez már annyira elgyengült, hogy mintegy 200 helyen már aládúcolással kellett megakadályozni a beszakadását, a korlátok töve pedig szó szerint rohad. Azt pedig csak a vak nem veszi észre, hogy a rozsdás betonacélokról lemállik a beton.

„Nem véletlen, hogy a túlsúlyos járműveket leparancsolták róla. Az acélszerkezet több mint száz éves, ezért a felújítást már nem lehet sokáig halogatni. A szigetbejárónál pedig nem tud egyszerre kanyarodni a villamos és a busz, ezért a kiszélesítés is elkerülhetetlen” – mondta lapunknak Ulrich András. A Fővárosi Közterületfenntartó Zrt. (FKF) főosztályvezetője azonban hozzátette, hogy a teljes forgalmi csőd elkerülése érdekében mindenképpen meg kell várni az északi M0-ás híd elkészülését, illetve a Szabadság híd rekonstrukciójának befejezését.

Utóbbi kezdésének időpontját azonban épp a minap csúsztatták el fél évvel 2007 augusztusára, mert a célszerűség azt diktálta, hogy a munkát összehangolják a 4-es metró Fővám téri állomásának építésével.
„A Szabadság hídon is elsősorban a vasbeton pályalemez cseréje szükséges, mert a második világháború utáni újjáépítéskor beépített elemek mára jócskán elrozsdásodtak” – mondta Ulrich András. A szakember hozzátette, hogy a híd lezárásával járó felújításig a hídmester naponta szemlét tart a szerkezet állapota fölött, így csökkentve a váratlan események bekövetkezésének kockázatát.

A harmadik legrosszabb karban lévő átkelő címéért az Árpád híd és a Petőfi híd verseng. Előbbi ugyan műszakilag elfogadható állapotban van, a rozsda azonban vele sem tesz kivételt és az útburkolat is megérett a cserére. Utóbbin hét éve csinosítottak valamelyest, de lakatosmunka bőven akad rajta. A Lánchíd felújítása nincsen tervbe véve, ez ránézésre nem is tűnik indokoltnak, de a Duna legrégebbi műemlék hídjának a gyakori árvizek nem tesznek jót.

„A lánckamra szigetelése nem megoldott, a sár és a víz mindig utat talál magának” – mondta az FKF főosztályvezetője. Az Erzsébet híd rozsdamentesítésén és a budai oldal felújításán már négy éve túl vagyunk, a pesti oldali felhajtó aljáról azonban hullik a beton, aminek az ott parkoló autók látják kárát. A Lágymányosi híd pedig hiába a legfiatalabb, a festés máris mállik, a támfalak pedig konstrukciós hiba miatt mindkét parton mozognak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!