Hírek

2007.03.18. 10:02

4-es metró: Ezt elfúrták!

Demszky Gábor főpolgármester a héten a négyes metró Etele téri gödrében tartott helyszíni szemlét, majd kijelentette: a hangos kisebbség tiltakozása ellenére Budapest új földalattijának megépítését semmi sem fenyegeti.

Vég Márton

„Teljesen, mintha egy bányában lennénk” – csodálkozott rá szerdán a 4-es metró fúrópajzsára Demszky Gábor főpolgármester az Etele téri gödör legalján. Budapest első embere ugyanis nem volt rest, és Hagyó Miklós, szocialista helyettese társaságában saját két szemével tekintette meg az 500 tonnás szerkezet összeszerelését. A főpolgármester pedig nem cáfolt rá önmagára. Ugyanis Demszky 17 éves regnálása alatt még egyszer sem tudott anélkül letudni egy helyszíni bejárást, hogy ne tette volna magát hasznossá.

Az első útjába akadó munkás kezéből annak rendje és módja szerint ki is kapta a villáskulcsot, és néhány erőteljes mozdulattal ütközésig meghúzott egy meglazulni készülő csavart. Hagyónak nem adott senki villáskulcsot, de ő mindig is azok közé a politikusok közé tartozott, akik minden helyzetben feltalálják magukat, így a nem mindig hálás kommunikációs feladatot magára vállalva a világnak szegezte a talán költőinek szánt kérdést: „Most már elhiszik, hogy elkészül a négyes metró”. Nem is érkezett válasz a szokatlan vendégektől láthatóan zavarban lévő munkásoktól, akik remélhetőleg nem fogják követni a két államférfi példáját, és másnap nem öltönyben és nyakkendőben blokkolnak majd. Különben tovább csúszhat a metróberuházás.

„El kell ismerni, hogy késésben vagyunk. Politikai, pénzügyi és szervezési, műszaki gondok miatt jelenleg egy éves lemaradásban van a projekt” – szögezte le Demszky Gábor. A főpolgármester szerint, ha alagútfúrás – április 3-án kezdik az Etele téren, és napi 15 métert haladhatnak átlagosan – közben nem ütköznek előre nem látott akadályokba, akkor 2010 tavaszára kulcsrakész állapotban lesz a Keleti pályaudvarig tartó szakasz.

Tehát Demszky még mindig bízik abban, hogy az ünnepélyes átadáson ő mondhat majd avató beszédet és vághatja át a szalagot. Igaz, az első, már utasokat is szállító, vezető nélkül közlekedő szerelvények csak 2010 decemberében tűnnek majd fel, hiszen addig több hónap tesztelés, próbaüzem és szigorú műszaki tesztelés lesz. Ezt persze nem az indokolja, hogy a 4-es metró első szakaszának áramellátására kiírt közbeszerzést a Combino-ügyből már jól ismert Siemens cég nyerte meg.

A késlekedés vezéráldozatot követelt: tíz év után menesztették Gulyás Lászlót, a DBR (Dél-Buda-Rákospalota) Metró Projekt Igazgatóság vezetőjét. A hivatalos megfogalmazás szerint természetesen nem menesztésről van szó, hiszen Gulyás marad a cégnél – felhalmozott tapasztalatát ezentúl szakértőként kamatoztathatja –, de utódját már meg is találták. Balogh Árpád a MÁV-tól igazol a 4-es metró csapatához.

„Eddig 45,2 milliárd forintot költött a város a metróval kapcsolatos kiadásokra, és a tervezetthez képest eddig 43 milliárd forintos túlköltés prognosztizálható” – mondta Demszky Gábor. Hozzátette: az első szakasz összesen 354,4 milliárd forintba fog kerülni. A Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér között négy állomással 2012-ben megépülő szakasz további 131 milliárd forintot emészt majd fel. Tehát a végösszeg – tíz százalékos tartalékkal együtt – a jelenlegi állapotok szerint: 485,6 milliárd forint. Ez éppen harmadával több az eredeti kalkulációknak. A Főpolgármesteri Hivatal azonban nagy nehezen előbányászott egy példát azt bizonyítandó, hogy nem csak Budapesten születnek meg csöppet drágán a metrók: az athéni olimpiára rohammunkában épített földalatti közel két és félszer került többe a tervezettnél.

A kérdés már csak pusztán annyi, hogy ki fogja mindezt kifizetni. Erre a kérdésre még álmukból felébresztve is azonnal tudják az adekvát választ a kormánypárti politikusok: az Európai Unió Kohéziós Alapjának pályázatain elnyert támogatásból fedezhető lesz a költség 85 százaléka. Míg a hiányzó részen, a 2005-ben elfogadott metrótörvény értelmében, az állam és a fővárosi önkormányzat osztozkodik 79-21 százalékos finanszírozási arányban. Csakhogy. „Ha a budapesti 4-es metrót a magyar tárgyalópartnerek terveinek megfelelően finanszírozzuk, úgy az elviszi a Magyarország számára rendelkezésre álló teljes keretet a közlekedési program városfejlesztési kategóriájában. Brüsszel arányosabban kidolgozott költségfelosztást akar látni ennél” – mondta a héten Ana-Paula Laissy.

Az Európai Bizottság illetékes szóvivője azonban hozzátette: a tárgyalások még folynak, így semmi sem dőlt el. Ugyanakkor megerősítette, hogy Brüsszel túl sűrűnek tartja a metró tervében szereplő állomáskiosztást – a Szent Gellért tér és a Fővám tér között mindössze 378 méter a távolság –, mert az értelmetlenül megnöveli a költségeket. A szóvivő által említett magyar tárgyalópartner alatt Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztost kell érteni, aki elismerte, hogy az Európai Unió a vártnál kisebb mértékben szállna be a finanszírozásba. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget vezető politikus szerint azonban kár előre megijedni, hiszen: „az érdemi tárgyalás csak most kezdődött el”. Így jelenleg csak Dancs Gábor, Demszky közlekedési tanácsnoka bocsátkozott merész jóslatokba, miszerint az EU minimum 250 milliárd forintot biztosan adni fog.

Demszky: az ellenzők kevesen vannak, de hangosak

„Közpénz elherdálása a jelenlegi tervek és a várható utasforgalmi adatok alapján megépíteni a 4-es metrót” – mondta Vitézy Dávid. A Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület (VEKE) szóvivője szerint kevesen használják majd az új vonalat, mert megmaradtak a villamos járatok, és a 7-es busz vonalán is jelentős fejlesztések történtek. A VEKE ezért úgy látja, hogy több tízezer ember számára nem lesz érdemes metróra szállni, mivel a felszínen gyorsabban tud majd közlekedni. Vitézy úgy kalkulált, hogy óránként egy-egy irányba legfeljebb 10-12 ezer ember fog utazni, holott az EU-s támogatásra csak úgy van esély, ha legalább 16 ezren utaznának.

Ezt cáfolandó Demszky Gábor főpolgármester egy megvalósítási tanulmányra hivatkozik, melynek becslései szerint 421 ezer utasra lehet majd számítani naponta a négyes metrón. Azaz nagyjából 23 ezer/óra forgalom várható. Ez a szám több a kettes metró átlagánál, de kevesebb a hármas metróénál. „Indokolatlan, ésszerűtlen és gazdasági bűntett lenne leállítani az építést. A metró támogatói többen vannak, csak az ellenzői nagyon hangosak. A mostani kísérletük volt az utolsó, mert a fúrópajzsok áprilisban elindulnak. Nem sikerült nekik a metró ellen fordítani a közvéleményt” – mondta Demszky.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!