Hírek

2007.10.10. 14:16

MÁV-os körítés

Megint sikerült egy alapvetően jó kezdeményezést hamisítatlan ká-európai surmósággá alacsonyítani.

Dián Tamás

Az egész úgy kezdődött, hogy harcot hirdetett a MÁV a bliccelők ellen. Elsőként a Déli-pályaudvaron húztak fel a vágányok körül korlátot, a kis kapuk mellett pedig sárga mellényes ellenőrök állnak és csak azt engedik át, aki felmutatja az érvényes menetjegyét, vagy bérletét. Ez a szigor nem csak befele, hanem a vonatról leszállva, kifelé jövet is érvényes, amit a jogkövető polgár csak helyeselni tud, hiszen azonnal átlátja: a potyázók által okozott bevételkiesést hosszú távon vele, vagyis a becsületes utasokkal fizetteti meg a vasúttársaság.
Egy bibi van csak ezzel a rendszerrel. Az, hogy a MÁV föntebb vázolt akciójának részleteit nem hajlandó megosztani az utasokkal.

Képzeljük el például a következő, egyáltalán nem életszerűtlen esetet: Utas nem jár rendszeresen a fővárosba, most is csak valami ügyet intézni jön vidékről. Vonata megáll a Déliben. Utas a többiekkel együtt cihelődik, a kalauz által már szignózott jegyét pedig illedelmesen a vasúti kocsi egyik, többek között erre a célra is rendszeresített szemétgyűjtőjébe pottyantja. Utas sétál kifelé, ám a peronon sárga mellényes ember állja útját. Épületes párbeszéd kezdődik:

Sárga mellényes: Kérem a menetjegyét!
Utas: Sajnálom, de a vonaton kidobtam.
Sárga mellényes: Akkor menjen vissza érte!
Utas: Ne haragudjon, de nem vagyok hajlandó végigtúrni a vagon szemétgyűjtőit. Honnan kellene tudnom, hogy itt is kérik a menetjegyeket?
Sárga mellényes: (körbemutat) Hát, láthatja!
Utas: (kissé megrogyva) Már úgy értem: a vonaton erről hogyan értesülhettem volna? Feltüntették ezt a tényt esetleg a jegyen?
Sárga mellényes: Azt nem. De benne van a MÁV Üzletszabályzatában.
Utas: És ezt az okiratot hol lehet megtekinteni?
Sárga mellényes: A forgalmi irodán.

A játszmának itt vége, sakk-matt. Utas mehet vissza kukát túrni, mert a MÁV Start Zrt., a magyar vasúttársaság személyszállításért felelős részlege, amely állítólag új, utasközpontú szemléletet képvisel, nem tájékoztatja megfelelően azokat, akiknek a pénzéből él. Komolyan mondom, megérdemelnék, hogy holnaptól minden állomáson legalább 30-40 ember álljon sorba a forgalmi irodákon, hogy bötűről-bötűre elolvashassák az élet és halál kérdéseiben eligazító Üzletszabályzatot.

Az, hogy a jegyre rányomtassák, vagy a vonatokon kis tájékoztató táblácskákon közzétegyék, miszerint „kérjük menetjegyüket a vasútállomások egész területén őrizzék meg”, valószínűleg azért nem szerepel a társaság tájékoztatási stratégiájában, mert a MÁV-nak akkor búcsút kellene intenie nosztalgikusan dédelgetett hatósági identitásának. Ha pedig vitára kerül sor, így lesz a hanyagságból önigazolás: egy kukában turkáló utassal szemben még a legostobább sárga mellényes is úrnak érezheti magát.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!