2017.10.05. 13:55
A bringásoknak sem ártana egy KRESZ-oktatás? – sok a szabálytalanságból eredő baleset Szolnokon
Megnövekedett a kerékpáros balesetek száma Szolnokon az idei év eltelt időszakában tavalyhoz képest. A szabálytalan kanyarodás és irányváltoztatás, az elsőbbség szabályainak megszegése, illetve a fényjelző készülék tilos jelzésén való áthaladás a legfőbb baleseti forrás.
Képünk illusztráció
Forrás: Shutterstock
Örömmel olvasta szolnoki olvasónk, Csizmady János a kerékpárutak sokasodásáról szóló cikkünket, azonban egy ezzel összefüggő problémára is felhívta a figyelmünket.
Elmondása szerint, mivel kerékpárral is és autóval is közlekedik a belvárosban, sokszor kell azzal szembesülnie, hogy a kerékpárosok nem ismerik az alapvető közlekedési szabályokat sem.
Ennek fő okát abban látja, hogy nem kötelező számukra a KRESZ-oktatás.
– Ahol szabályosan kivitelezték a kerékpárút és a közforgalmi út kereszteződését, ott a kerékpárosok részére az elsőbbségadás kötelező tábla van kitéve, de ezt néhány kerékpáros nem ismeri, így nem is veszik figyelembe, és már hajtanak is az első autó elé… – írta Csizmady János.
– Még hátborzongatóbb az a helyzet, amikor a kerékpáros halad a gyalogátkelőhelyen úgy, hogy ül a kerékpárján, ez alapvetően tilos. Ott csak tolhatná a kerékpárját.
– Jártam olyan városban, ahol az elsőbbségadás kötelező tábla alá ki van írva, hogy a kerékpáros szálljon le. Szerintem ez a jó megoldás, ha már nem oktatják őket – fogalmazott olvasónk.
A közelmúltban a Szolnok Városi Balesetmegelőzési Bizottság is felhívta a figyelmet a szabályok betartására a további kerékpáros balesetek megelőzése érdekében.
– Az idei év eltelt időszakában Szolnokon a tavalyi évhez képest megnövekedett a kerékpáros balesetek száma – tudtuk meg Szabó Zitától, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivőjétől.
– Azon baleseteknél, ahol a kerékpáros okozóként szerepelt, a számadat stagnáló tendenciát mutat, viszont azokban az esetekben, ahol vétlen, azaz a balesetnek részese volt a kerékpáros, növekedést tapasztalhattunk.
– Sajnálatos tény, hogy az idei évben egy kerékpáros életét vesztette közlekedési balesetben.
– A helyszíneket megvizsgálva az a tapasztalat, hogy nagy részük Szolnok belterületén, a Szántó körúton, a Boldog Sándor István körúton és a Kossuth úton történt – árulta el a szóvivő, aki arra is kitért, hogy a balesetek okait tekintve a szabálytalan kanyarodás és irányváltoztatás, az elsőbbség szabályainak megszegése, illetve a fényjelző készülék tilos jelzésén való áthaladás a legfőbb baleseti forrás.
A városban közlekedve tapasztalható, hogy egyre nagyobb számban jelennek meg az utakon az elektromos és robbanómotoros kerékpárok, amelyekkel nagyrészt az idősebb korosztály közlekedik.
A balesetek jelentős hányadában szerepet játszik, hogy az elektromos kerékpár jóval nagyobb sebességgel halad, mint hagyományos társai, épp ezért a manőverek sokkal nagyobb odafigyelést, pontos reakciót és kiváló járművezetői készséget igényelnek.
Továbbra is probléma a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeken történő átkerékpározás.
Sok kerékpáros nem tudja azt, hogy a gyalogos-átkelőhelyhez érve le kell szállniuk és a kerékpárt áttolva kelhetnek át az úttesten. Ott, ahol a gyalogos-átkelőhely mellett kerékpárút van vezetve, a kerékpárosoknak elsőbbségadási kötelezettségük van az úttesten közlekedő járművekkel szemben.
– A balesetek vizsgálatakor szembetűnő, hogy minden évben történik olyan, mely során a kerékpárúton, illetve gyalog- és kerékpárúton közlekedő kerékpárosok, valamint gyalogosok és kerékpárosok ütköznek egymással.
– Ezek a balesetek elkerülhetők lennének, ha minden közlekedő a számára kijelölt helyen, sávban közlekedne és a kölcsönös figyelem elvét alkalmazná.
– A kerékpár egyik kötelező felszerelése a csengő, melynek meghatározó szerep jut a hasonló balesetek elkerülésében. Fontos, hogy a kerékpárosok a csengő használatával jelezzék előzési, valamint karjelzéssel irányváltoztatási szándékukat, így egyértelműsítve továbbhaladási szándékukat a többi közlekedő számára – hangsúlyozta Szabó Zita.
„A legtöbb közlekedő nem tudja, hogy a kerékpárút is útnak minősül és nagyrészt vonatkoznak rá az úttestre érvényes szabályok, köztük a jobbra tartási kötelezettség.”
– Szolnok nagy részét lefedi a kerékpárút-hálózat, így biztosítva a város legfrekventáltabb pontjaira történő biztonságos, az úttesttől elkülönített haladást.
– Azoknál az útszakaszoknál, ahol kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút fut az úttest mellett, az úttesten „Kerékpárral behajtani tilos” jelzőtábla van kihelyezve, tehát itt nem kerékpározhatnak. Ilyen például Szolnokon a Szántó körút, vagy a Széchenyi körút – magyarázta a szóvivő.
Három nagyon fontos szabály
Sokan nem tudják azt, hogy járdán milyen feltételek mellett lehet biciklizni. Három fontos szabályt kell betartani:
1. csak akkor mehetünk a járdán kerékpárral, ha nincs kerékpárút, gyalog- és kerékpárút, kerékpársáv kialakítva és az úttest kerékpározásra alkalmatlan;
2. legfeljebb tíz km/h sebességgel haladhatunk;
3. nem zavarhatjuk az ott közlekedő gyalogosokat (esetleg a csengő használatával figyelmeztethetjük a gyalogosokat, ha ki szeretnénk kerülni őket).
Ellenőrzik a kerékpárosokat
A nyári időszakban a Szolnoki Rendőrkapitányság is nagy figyelmet szentelt a gyalogosan és kerékpárral közlekedők ellenőrzésére. A nappali és esti időszakban a polgárőrséggel közös szolgálatellátás keretében kerékpáros rendőrök járőröznek a belváros kerékpárútjain és a Béres József sétány vonzáskörzetében, mely egészen az őszi időszak közepéig folytatódik – mondta el honlapunknak Szabó Zita. – A rendőrök az ellenőrzések alkalmával kiemelt figyelmet fordítanak a kerékpárok kötelező tartozékainak meglétére és használatára, az utasszállítás szabályainak betartására, valamint az ittas járművezetők kiszűrésére. A Szolnok Városi Balesetmegelőzési Bizottság kéri a járművezetőket, hogy a közlekedésük során legyenek toleránsak és figyelmesek a gyalogosan közlekedőkkel szemben! – tette hozzá a szóvivő.
Czakó Nóra