Napra pontosan 105 évvel ezelőtt november 26-án emelkedett a szolnoki légtérbe Kvasz András, a magyar aviatika úttörője a szandai rétről. Innen számítja a város a magyar repüléstörténetében betöltött jelentős szerepét. Az ünnepség előtt a RepTár felett áthúzott a katonai bázis három helikoptere, tisztelegve az ősök és a megjelentek előtt. A RepTár szerepe különleges, hiszen egykor vasútállomás volt, és először vasutasok építettek repülőgépet 1910-ben, most pedig immár a repüléstörténetnek ad helyet.
Az ünnepségen többek között megjelent dr. Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkari főnök helyettes, dr. Koller József ezredes, a helikopterbázis megbízott parancsnoka, továbbá Szabó István alpolgármester, illetve Feri bácsi, azaz Csonka Ferenc, a Rubik repülőgépek berepülő, immár 87 éves pilótája.
Kovács Ákos, az intézmény vezetője köszöntötte a megjelenteket, majd Szabó István méltatta az eseményt, ezután dr. Koller József megemlítette azt is, hogy Szolnokot a helikopteres repülés bölcsőjének is lehet nevezni, hiszen a szolnoki születésű Ludvig Ede Nándor első díjat kapott Párizsban helikopter terveiért, amit aztán idehaza kinevettek… Méltatta Lamos Imre dandártábornok erőfeszítéseit, aki megszerezte Kvasz gépét és most a RepTárban látható. 2004-től Szolnok a helikopterek városa. Ezután Magó Károly szakértő, roncskutató mutatta be az időszaki kiállítás anyagát.

FOTÓ: Mészáros János
Ezt követően vette fel a szállító helikopter zászlóalj idősebb Rubik Ernő, a magyar aviatika kiemelkedő alakja nevét. Az ünnepségen emlékezett meg a felejthetetlen repülőgép tervezőről Csonka Ferenc, aki maga is szinte egész életét a magyar repülésnek szentelte. Ő tűzte fel a zászlóalj új Rubik-karjelzését Kovács Krisztián őrnagynak, a zászlóalj parancsnokának.
Az eseményt azt tette még különlegesebbé, hogy az intézmény nyitva tartása alatt zajlott le, vagyis látogatók is jelen lehettek, jól mutatva ezzel, hogy a RepTár valóban interaktív létesítmény.
Berepülőpilóta volt
Csonka Ferenc is jelen volt a felemelő eseményen. Ő a polgári repülés egyik legnagyobb alakja. Berepülőpilóta volt. 1947. augusztus 20-án repült először. 1956-ban első versenyén a 4. helyet szerzett meg. Közel egy évtizeden keresztül volt a válogatott tagja. 1958-ban kétüléses géppel 200 kilométeres céltávon sebességi rekordot ért el, 1960-ban 200 kilométeres háromszögrepülésen ért el sebességi rekordot, 1964-ben 420 kilométeres hurokrepüléssel állított fel rekordot. A 32 gépet megtervező idősebb Rubik Ernővel jó barátságot ápolt, számos gépén ő repült először. Most 87 éves, két éve repült utoljára, 85 éves korában, 400 kilométert tett meg 6 és fél óra alatt vitorlázóval. A szolnoki Ilyés János is megjelent az eseményen, aki vitorlázóoktató volt Szolnokon. 1941-től 1968-ig repült vitorlázóval. Történeteit meg is írta a Felhők alatt című könyvében. Maga is személyesen ismerte Rubik Ernőt.
A „105 éves a szolnoki repüléstörténet” címmel nyílt időszaki kiállításról készült képgaléria itt tekinthető meg.