Mintegy 450-en haltak meg tavaly közlekedési balesetben, csaknem 150-nel kevesebben, mint az azt megelőző évben – mondta dr. Halmosi Zsolt vezérőrnagy, rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság elnöke.
Halmosi Zsolt felidézte, hogy több mint tíz éve dolgozik felelős vezetőként a baleset-megelőzésben, és mindig arra törekedtek, hogy a közlekedési balesetben elhunytak számát évi hatszáz alá vigyék. Ez azonban csak ritkán sikerült, és egyszer sem fordult elő 1956 óta, hogy ötszáz alá csökkenjen ez a szám.
Ketten vesztették életüket a december 20-ai, a 442-es számú főúton, Rákócziújfalu határában történt karambolban
Fotó: Donka Ferenc
A sajtótájékoztatón kihangsúlyozták, hogy a kedvező baleseti adatok csak részben köszönhetőek a koronavírus-járvány miatti korlátozó intézkedéseknek. A csökkenés már az év elejétől fogva tapasztalható volt, valamint a nyári forgalomélénkülés ellenére is megfigyelhető volt.
Megyénkben tavaly január 1-jétől november végéig 17-en vesztették életüket közlekedési balesetben, míg 2019-ben ugyanebben az időszakban 20-an.
2020-ban januártól november végéig a Jászkunságban 495 személyi sérüléses közlekedési balesetet jegyeztek be a nyilvántartásba, ami 4,3 százalékos csökkenés 2019 ugyanezen időszakának mutatójához képest.
Ezek közül 17 volt halálos, 15 százalékkal, vagyis hárommal kevesebb, mint tavaly.
A rendőrség honlapján található közlekedésrendészeti statisztikából az is kiderül, hogy 3,5 százalékkal mérséklődött (171-ről 165-re) a súlyos és négy százalékkal (326-ról 313-ra) a könnyű sérüléses esetek aránya megyénkben.
Nem éppen kedvező adat, hogy a zéró tolerancia ellenére az előző esztendeinél csupán eggyel kevesebb – azaz 36 – alkalommal idézett elő nem kívánt közúti eseményt ittas járművezető tavaly.
A balesetek okait elemezve azt láthatjuk, hogy ezen a téren nincs változás a korábbi évek tapasztalataihoz viszonyítva. Tavaly is a sebesség helytelen megválasztása állt a képzeletbeli dobogó felső fokán, 168 esettel. A második legjellemzőbb ok az elsőbbségi szabályok be nem tartása volt (132 eset). Jelentős számban fordult még elő, hogy a közlekedők megszegték a kanyarodási előírásokat.
Továbbra is a személyautókat vezető sofőrök tehetők felelőssé a legtöbb balesetért.
Tavaly november végéig 279 ilyen ügyben indult vizsgálat. Őket követik a kerékpárosok, akik 89-szer voltak okozói balesetnek, majd a teherjárművek irányítói, a gyalogosok, a segédmotor-kerékpárosok és a motorosok.
A Jászkunságban nem kellett kiadni a vörös kódot
Évtizedek óta nem tapasztalt a magyar rendőrség olyan magas halálozási számot, mint 2019 októberében, amikor is több mint hetvenen vesztették életüket közúti balesetben. Az Országos Rendőr-főkapitányság ezért ki is adta a közlekedésbiztonsági vörös kódot. Fontos megjegyezni, hogy szemben az országos tragikus adatokkal, abban a hónapban megyénkben nem történt halálos baleset.
A Központi Statisztikai Hivatal friss adatai szerint 2019-ben a kunszentmártoni, a törökszentmiklósi és a szolnoki járásban történt a legtöbb tragikus karambol megyénkben. Törökszentmiklós környékén tizenegyen vesztették életüket öt balesetben. Közülük hatan a 4-es számú főúton, Fegyvernek térségében hunytak el egy frontális karambolban május végén. Törökszentmiklóson négyen, Szolnokon hárman, Rákóczifalván és Kunszentmártonban ketten-ketten vesztették életüket a közutakon 2019-ben.