Közélet

2006.12.04. 08:18

Kevesebb várakozást ígér a MÁV

Több vonat, kevesebb várakozás, jobb csatlakozási rendszer. Többek között ezeket ígéri a Magyar Államvasutak Zrt. új menetrendjének bevezetésével.

SZOLJON

Számos külföldi országba közvetlenül vonatozhatunk

A változások nem csak belföldön lesznek, új nemzetközi összeköttetések is várhatók. Eszerint Magyarországról tizenkilenc ország sok száz települése érhető el közvetlen vonatjárattal. Bécs, Poprád, Drezda, Eszék, Szarajevó, Marosvásárhely, Nagyszeben célállomásokkal új, illetve módosított menetrendű járatokat indít a MÁV. A nemzetközi hálózat Isztambultól és Moszkvától Kölnig és Zürichig húzódik. Északon Szentpétervár, délen Szaloniki a végpont. A legnépszerűbb célpont Ausztria, ezért december 10-től Bécs felé kétóránként indulnak nemzetközi vonatok. Új összeköttetés lesz délutáni budapesti indulással, amely reggelre Drezdába ér. Onnan tovább Berlin, Lipcse felé lesz csatlakozása . Bosznia-Hercegovinába ezentúl nappal utazhatnak Budapestről: a pécsi InterCity két kocsija Eszéken át Szarajevóba közlekedik. Ehhez a vonathoz csatlakozás lesz Pécsett, Bécs-Szombathely felől. Erdélybe új, gyors kapcsolatot hoz létre a MÁV: Nagyszeben és Marosvásárhely új, az eddigieknél gyorsabb vonattal érhető el. A téli menetrendben Miskolc—Kassa érintésével — a tátrai síterepekig — Poprádig közlekedik új InterCity vonat.

— Úgy hallottam, a menetrendváltozás után újra a nyugati pályaudvarra mennek majd az InterCity vonatok — mondja lelkesen egy fiatal hölgy a szolnoki vasútállomáson. — Nagyon örülök neki, mert a nyugatitól két percre laknak a szüleim, akiket hetente kétszer is meglátogatok. Így sok időt megspórolok. Valóban igaz. December 10-től újra a nyugati pályaudvarra érkezünk, amennyiben InterCity járattal Szolnokról a fővárosba utazunk. Ez a változás is része ugyanis az integrált ütemes menetrendnek. Az újítással könnyen megjegyezhető indulási időkre, jobb csatlakozási rendszerre számíthatunk.

— A Dunakanyarban már két éve működik, most a kelet-magyarországi vasútvonalak jelentős részén, valamint a Budapest—Esztergom és a Budapest—Győr vonalakon is bevezetjük az új menetrendet — tájékoztatták lapunkat a társaság sajtóosztályán. Az új rend szerint a nagy forgalmú vonalakon — Miskolcra, Nyíregyházára és Szegedre — óránként indulnak az InterCity vonatok. Újdonság emellett, hogy útra kel a kör-IC. Ez kétóránként indul a Keleti pályaudvarról Miskolc—Nyíregyháza felé, ahonnan Debrecen és Szolnok érintésével tér vissza, de már a Nyugati pályaudvarra. Ennek ellentettjeként a Nyugati pályaudvarról is kétóránként indul kör-IC Debrecen—Nyíregyháza felé, amely Miskolc érintésével a Keleti pályaudvarig közlekedik. Az új menetrend bevezetésével az utazók átszállási lehetőségeit is javítani szeretné a MÁV. Eszerint az IC és a gyorsvonatok egy-egy nagyobb csomópontban — Hatvan, Füzesabony, Miskolc, Szerencs, Nyíregyháza, Debrecen és Cegléd — találkoznak.

Ott a ráhordó- és elosztó járatokkal a fővonalon található kisebb állomásokról és a mellékvonalak felől is a lehető legjobb csatlakozási idővel át lehet rájuk szállni. Cegléden mind a szegedi, mind a nyíregyházi InterCityk megállnak, lehetőséget adva az átszállásra a járatok között. Ezzel hat megyeszékhely — Szeged, Kecskemét, Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc — között lesz rövidebb, a jelenleginél akár egy-másfél órával is az eljutási idő. Röviden tehát ezek az integrált ütemes menetrend az utasbarát, komplex közösségi közlekedési rendszer alapjai.

Az ütem, azaz a vonatok gyakorisága általában hatvan vagy százhúsz perc — az IC vonatok jellemzően óránként, a gyorsvonatok kétóránként közlekednek—, de egyes esetekben harmincpercenként követik egymást a járatok.

Ezek is érdekelhetik