Közélet

2007.10.13. 15:32

Halálos csend a teremben

Évtizedekkel ezelőtt a fegyelmezés nemigen volt kérdés az iskolapadban. A néptanítók tekintélye az egyházközség plébánosáéval vetekedett a falvakban. Mostanra alaposan megváltoztak az idők, a tanítóknak is változniuk kellett.

SZOLJON

Kilencven éve annak, hogy Jászberényben tanítóképzés zajlik, a jeles alkalomból díszünnepséget szerveztek a az egykori főiskola épületében, ahol az egykori „képző” alapjaira építve, kibővített profillal működik a Szent István Egyetem Alkalmazott Bölcsészeti Kara. Az intézmény oktatói gárdájának jó néhány nemzedéke képviseltette magát, akik közül néhányat megszólított honlapunk.

Az oktatás nem termel pénzt

A jászberényi tanítóképzés kilencvenéves jubileuma kapcsán az oktatómunka jelenkori társadalmi és gazdasági feltételrendszeréről is szót ejtettek az előadók. Dr. Szabados Lajos, az intézmény korábbi főigazgatója megjegyezte, hogy kilencven, száz évvel ezelőtt falusi, tanyasi iskolák épültek az országban, most pedig a tendencia az, hogy a kisiskolákat megszüntetik, összevonják. Dr. Barkó Endre, a kar jelenlegi dékánja pedig felhívta a figyelmet, hogy az oktatás hasznát — ahogy mondjuk egy családban a gyermekvállalásét sem — nem lehet közvetlenül csengő forintban mérhető bevételre váltani. Ez nem egy hasznot termelő ágazat, viszont nélküle nehezen elképzelhető a fejlődés.

Kopácsi Béláné több mint harminc éven át volt oktató az intézményben, már az ötvenes években is Jászberényben dolgozott. — Családias volt a hangulat a képzőben akkoriban, és ez jellemző volt arra a több mint három évtizedre, amit itt töltöttem el. Azt hiszem eléggé megváltozott minden azóta, és nem feltétlenül csak pozitív irányban. Akkoriban fiatal nőként nyugodtan mehettem be egy színtiszta fiúosztályba, és még akkor sem kellett a fegyelmezéssel bajlódni. Halálos csendben várták az oktatókat. A nyolcvanas évek elején még tanítóként, később pedig főiskolai tanárként dolgozó Nyíri Mihályné szerint a fegyelmezés titka a pedagógus személyiségében rejlik.

— Az alsós gyerekek viselkedése, magatartása teljes mértékben függ az osztályfőnöktől. Amilyen szokásrendet kialakít, elvár a tanító, azt a gyermekek rugalmasan követik. A problémák általában a következetlenségből szoktak adódni. Az utóbbi években például általános kihívás volt a mobiltelefon problémája a pedagógusok számára. Először még szinte percenként csengett az órákon az új technikai eszköz. Mostanra viszont már elfogadottá vált, hogy nincs telefonálás a tanítás alatt. A gyerekek együttműködési képességét pedig rendkívüli módon befolyásolja, hogy a tanító milyen szeretettel, megbecsüléssel fordul feléjük. Ezt szem előtt tartva a mai gyermekekkel is lehet bánni, enélkül viszont nagyon sok problémával kell szembenéznie a tanítóknak is.

Kissné Bernhart Renáta a tanítóképzésben részt vevők legújabb generációjához tartozik. — Alaposan meg kellett változnia a tanítóknak is. Az információs társadalommal életünk legapróbb része is módosult. Nem lehet ugyanolyan a tanítás folyamata sem. A pedagógus szakmai ismeretei mellett, azt kiegészítve, a modern technikai eszközöknek is meg kell jelennie az oktatásban, a tanító szerepe ebben az irányban is bővül. Egyszerűen a ma felnövekvő nemzedék tagjai már annyira mások mint néhány évtizede, hogy arra a tanítóknak mindenképp reagálnia kell. A szinte „egérrel a kézben születő” gyermekekhez alkalmazkodnia kell a pedagógusoknak is. Az alkalmazkodás pedig jelenti a tanítási módszerek változtatását, a technikai eszközök még intenzívebb használatát vagy akár a fegyelmezés lehetőségeit is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!