Közélet

2007.11.06. 19:40

Felháborodást kelt!Kivégeznek öt Jász-Nagykun-Szolnok megyei vasútvonalat?

Megyénkben öt vasúti mellékvonal megszüntetéséről szólnak a hírek. A környékbeliek tiltakoznak, s megdöbbentőnek tartják, hogy még csak meg sem kérdezték őket az egészről.

Munkatársainktól

Sokak szerint felháborító, hogy meg sem kérdezték a helyiek véleményét a szárnyvonalak megszüntetéséről. Van, ahol tiltakozó akciót is szerveznek a megtartásukért. A Volán egy vonalon már felkészült az esetleg megnövekedő utasforgalomra.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 2006 nyara óta vizsgálja a vasúti mellékvonalak személyszállítási közszolgáltatását. Ennek keretében 64 alacsony forgalmú vasúti vonalat vizsgáltak át. 38 esetében a vizsgáló
bizottság véleménye szerint nem indokolt az országos közforgalmú
személyszállítás fenntartása. A listán szerepel a Tiszafüred—Karcag között
közlekedő vonat megszüntetése is. A karcagi állomásról tegnap délután a kispirossal Tiszafüred felé főleg diákok és Budapest felől érkezők utaztak, mintegy húszan. A kunmadarasi Sándor Máté naponta utazik ezzel a vonattal. A 17 éves diák Debrecenben középiskolás: — Szeretek vonatozni, nem csak azért mert apukám is vasutas. A vonat szerintem kényelmesebb, mint a busz, sűrűbben is jár. Nem lenne jó, ha megszüntetnék, bízom benne, hogy jövőre is ezzel mehetek suliba.

Kiállnak a vasútjuk mellett

A Karcag—Tiszafüredi vasút megmentéséért demonstrálnak csütörtökön az érintett települések polgármesterei, lakosai és képviselői. A közös demonstráció programja: 15 órakor találkozó a tiszafüredi Deák téren, ahol beszédet mond Kerekes András, Tiszaszőlős polgármestere. Ezután közös séta következik a füredi vasútállomáshoz, majd 15.30-kor tiltakozó gyűlés lesz az állomás előtti téren. Négy óra után a demonstrálók közül többen elindulnak a menetrendszerinti vonattal Karcagra. Útközben a megállóhelyeken csatlakoznak településvezetők, tiltakozók. Majd 17 óra 6 perckor tiltakozó gyűlést tartanak a Karcag—Vásártér megállóhelynél. Mindkét tiltakozó gyűlésen beszédet mond Varga Mihály, a körzet

országgyűlési képviselője.Tóth Katalin Tiszaszőlősről vonatozik az egyik karcagi középiskolába. A tizenöt éves diák sem örülne annak, ha megszűnne ez a vonal: — Igaz, hogy messzebb van tőlünk a vasútállomás, mint a buszmegálló, mégis inkább ezzel utazom mindennap.

A karcagi önkormányzat már több alkalommal kifejezte tiltakozását a
vasútvonal tervezett megszüntetése ellen — tudtuk meg dr. Fazekas Sándor polgármestertől. A képviselő-testület szerda délutáni soron kívüli ülésén foglalkozik a vasútvonal kérdésével. Mivel részleteket nem tudnak, így az ülés után remélhetőleg elvi nyilatkozatot fogadnak el arról, hogy a város vállalja a vasútvonal térségi vonallá való minősítésével kapcsolatos feltételek teljesítését. A város első embere ezt javasolja valamennyi érintett önkormányzatnak is.

Veszélyben van a Kisújszállás—Kál-Kápolna vonal is. A kisújszállási Molnár Géza nyugdíjasként nem engedheti meg magának a saját autót.
— A lányom Kunhegyesre ment férjhez, s mivel most gyesen van a
kisunokámmal, sűrűn meglátogatom őket. Nem messze lakom az állomástól, így nekem nagyon praktikus ez a kis vonat. Felháborítónak tartom, hogy meg akarják szüntetni. Remélem, ez csak egy vicc és nem gondolja odafönt senki komolyan.

Elfogadhatatlannak tartja a vonal megszüntetését Abádszalók polgármestere, Bordás Imre is: — A vonatközlekedés fenntartása az állam kötelező feladatai közé tartozik, semmiképpen nem lehet az önkormányzatoktól elvárni, hogy ők üzemeltessék a vasutat.
A bezárásra ítélt vonalak között van a Mezőtúr—Mezőhegyes közötti is.
— Ezzel egy 127 éves, az észak-déli összeköttetést biztosító vasútvonal
került most veszélybe — mondja dr. Draskovits Dénes mezőtúri polgármester. — Az önkormányzatok szinte ki vannak véreztetve. A kevés rendelkezésünkre álló pénzt az oktatásra akarjuk fordítani és nem a vasútra. Felháborodást okozott az Újszász—vámosgyörki vonal megszüntetésének híre is.

— Mindenki fel van háborodva az apáti és kiséri ismerőseim közül — mondja az jászapátiban élő Szirzéné Boriska néni. — Úgy tűnik, hogy suba alatt akarnak dönteni a vasútvonal megszüntetéséről. Miért nem kérdezik meg előbb az itt élők véleményét? — mondja bosszankodva.
Az Újszász—Vámosgyörk szárnyvonal megszüntetésének tervét egyértelműen elutasították Jászkiséren tartott megbeszélésükön az érintett települések polgármesterei is. A tanácskozást Hajdú László jászkiséri polgármester kezdeményezte, meghívást kaptak rá a szárnyvonal menti települések polgármesterei, illetve országgyűlési képviselői is. Korábban megírtuk, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium elképzelése szerint akkor működhetne tovább a vasút, ha annak költségeit a térség önkormányzatai átvállalnák. A tanácskozáson részt vevő településvezetők azonban egyértelműen elutasították az elképzelést, illetve a szárnyvonal megszüntetésének tervét is. Szerencsés István, Jászdózsa polgármestere szerint az elképzelés egyenesen merénylet a magyar vidék ellen.

Már korábban is szóba került a megszüntetés

Az utóbbi években már nem először rugaszkodik neki a vasúti szárnyvonalak csökkentésének a kormányzat. Így megyénkben is több vasúti szakasz kapcsán merült fel a megszüntetés gondolata. Így például már 2004 őszén veszélybe kerültek a Szolnok—Lakitelek, a Szolnok—Vámosgyörk, a Karcag—Tiszafüred és a Kisújszállás—Kál-Kápolna szárnyvonalon közlekedő vonatok. Már az akkori felmérések is azt jelezték, hogy ezeken a vonalakon nagyon kevés az utas, és jelentősnek mondható áruszállítás sincs. A bezárás azonban mindeddig elkerülte a megyei szakaszokat. Még a legutóbbi tavaly nyári is, amikor mintegy ezer kilométernyi szárnyvonalat nyesett le a szaktárca.

A GKM honlapján közzétettek szerint a gazdaságtalannak talált szárnyvonalak esetleges térségi üzemeltetésbe adásáról levélben értesítették az összes érintett önkormányzatot, kérve azok észrevételét is. Czuczi Mihály, Kunszentmárton polgármestere azonban állította, hogy semmiféle hivatalos értesítést nem kapott. Márpedig kedden még a tárca honlapján a Lakitelek—Kunszentmárton vonal is a megszüntetésre ítéltek között szerepelt. — Ez halmozottan hátrányos helyzetű kistérség, az önkormányzatok aligha tudnák fenntartani a vonalat — mondta el Kunszentmárton polgármestere. Czuczi Mihály nem vonja kétségbe azt a felmérést, mely gazdaságtalannak találta a vonal üzemeltetését. Szerinte azonban csak úgy lehetne megszüntetni, ha gondoskodnak a vasút kiváltásáról, például buszjáratokkal. Kunszentmárton ugyanis a térségben központi szerepet tölt be.

A Jászkun Volán Zrt. a Karcag—Tiszafüred vonal esetében már felkészült az esetleg megnövekedő utasforgalom kiszolgálására — mondta honlapunknak Magyar Béla helyközi személyszállítási üzletág-igazgató. Mint fogalmazott, a többi szárnyvonalnál bonyolultabb lesz a helyzet, hiszen a végállomások között csak átszállással oldható meg az utazás. A szakember elmondta: várhatóan ezekben az esetekben is hamarosan megtörténik az egyeztetés az érintettekkel.

környékbeliek tiltakoznak, s megdöbbentőnek tartják, hogy még csak meg sem kérdezték őket az egészről. Munkatársainktól Kiállnak a vasútjuk mellett A Karcag—Tiszafüredi vasút megmentéséért demonstrálnak csütörtökön az érintett települések polgármesterei, lakosai és képviselői. A közös demonstráció programja: 15 órakor találkozó a tiszafüredi Deák téren, ahol beszédet mond Kerekes András, Tiszaszőlős polgármestere. Ezután közös séta következik a füredi vasútállomáshoz, majd 15.30-kor tiltakozó gyűlés lesz az állomás előtti téren. Négy óra után a demonstrálók közül többen elindulnak a menetrendszerinti vonattal Karcagra. Útközben a megállóhelyeken csatlakoznak településvezetők, tiltakozók. Majd 17 óra 6 perckor tiltakozó gyűlést tartanak a Karcag—Vásártér megállóhelynél. Mindkét tiltakozó gyűlésen beszédet mond Varga Mihály, a körzet

országgyűlési képviselője. Már korábban is szóba került a megszüntetés Az utóbbi években már nem először rugaszkodik neki a vasúti szárnyvonalak csökkentésének a kormányzat. Így megyénkben is több vasúti szakasz kapcsán merült fel a megszüntetés gondolata. Így például már 2004 őszén veszélybe kerültek a Szolnok—Lakitelek, a Szolnok—Vámosgyörk, a Karcag—Tiszafüred és a Kisújszállás—Kál-Kápolna szárnyvonalon közlekedő vonatok. Már az akkori felmérések is azt jelezték, hogy ezeken a vonalakon nagyon kevés az utas, és jelentősnek mondható áruszállítás sincs. A bezárás azonban mindeddig elkerülte a megyei szakaszokat. Még a legutóbbi tavaly nyári is, amikor mintegy ezer kilométernyi szárnyvonalat nyesett le a szaktárca. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!