2008.02.16. 08:55
Betegszállítás: Hajnalban kerül haza a beteg?
Egyelőre kisebb-nagyobb zökkenőkkel működik a januártól átalakított betegszállítás. A magáncégek a napokban egyeztetnek a finaszírozás emeléséről az egészségügyi minisztériummal.
- Hétfőn délelőttre ígérték, hogy a Hetényi kórház belgyógyászatáról
hazaszállítják édesanyámat - mondta el lapunknak a szolnoki Bagi József. - Szélütéses, mozgásképtelen, 83 esztendős beteg, különös figyelmet igényel tehát. Ám egész nap hiába várakoztunk, csak nem értek vele haza a betegszállítók. Végül hajnali fél kettő volt, mire hazaszállították.
Szerencsére meg tudtuk oldani, hogy egy ismerősünk ott volt vele egész nap, egyébként nem is tudom, mi lett volna vele annyi idő alatt. Ráadásul ahogy hallottuk, ez nem is egyedi eset. Előfordult már, hogy hajnali fél négykor vittek el hazaszállításra váró beteget a kórházból.
Több pénz szükséges a megnövekedett feladatokhoz
Megyénkben jelenleg 21 autóval végzik a cégek a betegszállítást, abből hét alkalmas fekvőbetegek szállítására is. Míg tavaly havonta 4100-4200 beteget szállított Szolnokon a Betegszállító Bt., januárban már 4700 páciens elvitele várt rájuk. A törvényi előírások szerint megyénként egy autót kötelesek 24 órás szolgálatban működtetni, nálunk azonban minden városban, ahol sürgősségi ellátást végző kórház van - így Szolnok mellettJászberényben, Karcagon és Mezőtúron is - non-stop működik a
betegszállítás. Sőt, a Hetényi kórházzal kialakított kitűnő kapcsolat
eredményeként a napokban az inézmény területén kialakított részlegbe
költözhet a betegszállítás irányító központja. Ahhoz, hogy valóban
fennakadások nélkül tudják működtetni a rendszert, ideális esetben
Szolnokon még kettő, illetve Jászberényben egy autó kellene. A fejlesztésre azonban csak akkor van reális esély, ha a tárgyalások eredményeként emelik a finanszírozásukat.
- Engem nemrégiben vizsgálatra szállítottak a kórházba - mesélte a
nyugdíjas korú Némethé Marika. - Csak kedvező tapasztalatokról tudok
beszámolni. Korábban ugyanis ugyanilyen ellenőrzés miatt igen sok
bosszúságom akadt a mentőszolgálattal kapcsolatban. Elhiszem, hogy
túlterheltek voltak a sok feladat miatt, de engem ez nem vigasztalt, amikor le kellett mondani az előjegyzett időpontot azért, mert ők csak másnap tudtak bevinni. Legutóbb azonban a magán szállítócég munkatársai rendkívül pontosak és készségesek voltak, ha a fiam vitt volna el a vizsgálatra, akkor sem lehetett volna kényelmesebb.
Mint ismeretes, januártól kettévált mentés és betegszállítás. Bár rosszullét, baleset esetében továbbra is a mentőket kell riasztani, a
nem sürgős esetekben a betegszállító szolgálatok látják el a feladatot.
Minderre azért került sor, mert korábban az esetek túlnyomó többségében - közel háromnegyed részében - betegszállítási feladatokra kérték az Országos Mentőszolgáltot. Olykor félő volt, hogy épp alapfeladatunkra, a mentésre nem marad kapacitás.
- Az életmentés, az úgynevezett utcai mentés, a súlyos állapotú betegek
szállításának feladata továbbra is a mentőszolgálaté. A krónikus betegek
szállítását, művesekezelésre vagy kontrollvizsgálatra, esetleg kórházi
vizsgálatról hazavitelét - vagyis azokat az eseteket, ahol nincs szükség
orvosra, ápolóra az utazás alatt - azonban már a betegszállítók végzik.
Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a betegszállítás 90 százaléka
mostantól ránk hárul - mondta el érdeklődésünkre Szeghy Gergely, aki
megyénkben koordinálja ezeket a feladatokat. - Olyan sajnálatos eset, mint az említett idős hölggyel történt, szerencsére ritkán fordul elő, bár
egyértelmű, hogy egyelőre nehezebben tudjuk elvégezni a ránk háruló
feladatokat, mert jóval kisebb a kapacitásunk, mint a mentőszolgálaté volt.
Általában ennek ellenére mindenki megelégedésére tudjuk szervezni a
szállításokat, de természetesen akadnak olyan extrém esetek, amikor
megszaporodnak a feladataink, ráadásul köd, ónos eső, esetleg hóesés
nehezíti a dolgunkat. A szállítások száma legalább 20-25 százalékkal
megemelkedett az utóbbi hetekben, s ezek közel 80 százalékában fekvőbeteget viszünk, ami természetesen sokkal inkább idő- és helyigényes, mint az ülőbetegek szállítása. Ennek ellenére az esetek túlnyomó többségében mind az egészségügyi dolgozók, mind a betegek hozzállása pozitív velünk kapcsolatban. A legtöbbször türelmesek, elnézőek, mi pedig megpróbáljuk a lehető leggyorsabban és legnagyobb körültekintéssel végezni a munkánkat - tette hozzá a megyei koordinátor. - Nálunk olyan veszély nem fenyeget, amint Békés megyében történt, ahol gyakorlatilag összeomlott a rendszer és most az önkormányzatok készülnek a feladat átvételésre. Ugyanakkor igen nagy segítséget jelentene számunkra, ha egyrészt támogatást kapnánk a településektől, amennyiben fejlesztési forrásokat igényelnénk az egészségbiztosítási pénztártól. Másfelől pedig sokat jelentene, ha mint közfeladatot végző cégek, mentesülnénk legalább az súlyadó és iparűzési adó
egy része alól, illetve parkolási lehetőségeink lennének.
betegszállítás. A magáncégek a napokban egyeztetnek a finaszírozás
emeléséről az egészségügyi minisztériummal. Szilvási Zsuzsa Több pénz szükséges a megnövekedett feladatokhoz Megyénkben jelenleg 21 autóval végzik a cégek a betegszállítást, abből hét alkalmas fekvőbetegek szállítására is. Míg tavaly havonta 4100-4200 beteget szállított Szolnokon a Betegszállító Bt., januárban már 4700 páciens elvitele várt rájuk. A törvényi előírások szerint megyénként egy autót kötelesek 24 órás szolgálatban működtetni, nálunk azonban minden városban, ahol sürgősségi ellátást végző kórház van - így Szolnok mellett
Jászberényben, Karcagon és Mezőtúron is - non-stop működik a
betegszállítás. Sőt, a Hetényi kórházzal kialakított kitűnő kapcsolat
eredményeként a napokban az inézmény területén kialakított részlegbe
költözhet a betegszállítás irányító központja. Ahhoz, hogy valóban
fennakadások nélkül tudják működtetni a rendszert, ideális esetben
Szolnokon még kettő, illetve Jászberényben egy autó kellene. A fejlesztésre azonban csak akkor van reális esély, ha a tárgyalások eredményeként emelik a finanszírozásukat.
-->