Közélet

2008.07.17. 13:07

Folyamatosan ellenőrzik a veszélyes anyagot szállító járműveket

Egyre több veszélyes anyagokat szállító járművel találkozni megyénk útjain. A katasztrófavédelem munkatársai ellenőrző akciókkal próbálják elejét venni a szabálytalanságoknak.

Németh Gergő

Évente több ezer tonna különösen veszélyes anyag utazik az ország, köztük megyénk útjain is. Egyre több narancssárga megkülönböztető táblával ellátott jármű, amit tavaly szeptember óta önállóan ellenőrizhetnek, sőt hiányosságok esetén meg is bírságolhatnak a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság munkatársai. Eddig az úgynevezett ADR-ellenőrzéseket csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a rendőrség munkatársaival közösen végezhették. Persze a katasztrófavédelmi szakemberek nemcsak a közúton áthaladó, hanem a különböző telephelyeken tárolt veszélyes anyagokat is egyre gyakrabban ellenőrzik.

— Az elmúlt év közepén kezdődött meg a felkészülés az önálló ellenőrzésre — mondta el Csomós Mátyás ezredes,  a Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője. — Először megtörtént a követelményeknek megfelelő emberek kiválasztása, majd jött a tanulás szakasza. Ennek részeként például a megyei rendőr-főkapitányság munkatársai készültették fel a kollégákat az járművek önálló, szabályos leállítására, forgalomból való kivételére.

A gondos felkészítés azóta egy nem mindennapi fogást is eredményett a
közelmúltban. Június 23-án a katasztrófavédelmi igazgatóságra jelzés
érkezett miszerint a 32. számú főúton egy ADR-es járműből veszélyes anyag szóródik ki. A helyszínre érkező szakemberek az úttestre szóródott egy köbméternyi habosított polimer gyöngyöt összeszedték, illetve megállították a további kiszóródást. Elrendelték a kamion kényszervárakoztatását és a szolnoki vámudvarba szállították. A szállítmány egyébként 20 darab küldeménydarabba volt csomagolva, ami összesen 22 tonnát nyomott. Az ügy pikantériája, hogy a Lengyelországba tartó kamion görög volt, a sofőr pedig török, akik angolul nem, oroszul csak egy kicsit tudott. Felvették a kapcsolatot a szállító céggel és tájékoztatták őket, hogy csak azután mehet tovább a kamion, ha a szállítmányt átcsomagolják, illetve kiegyenlítik a bírság összegét. Sikerült a céggel megegyezni, akik szikramentes környezetben átcsomagolták a szállítmányt. A görög kamion egy hetet vesztegelt a vámudvaron, ám ezután ismét útjár bocsátották.

— Ezt az esetet én sikertörténetként értékelem — folytatta Csomós Mátyás. — Végigvittünk egy olyan veszélyes anyagot szállító járműhöz kapcsolódó ügyet, amilyennel a gyakorlatban még nem foglalkoztunk. Szerencsére a korábbi időszakhoz képest összességében a szállítmányok szabályszerűségében javuló tendencia mutatkozik. Tovább folytatjuk az ellenőrzéseket, hisz ezzel tudjuk erősíteni a megye településein élőinek biztonságát.

Bár kevesebb a szabálytalanság az elmúlt években azonban akad jónéhány érdekes történet. Mint ahogy Barna Attila főhadnagy, a Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság megelőzési osztályának kiemelt főelőadója elmondta tavaly egy műtrágyát szállítót járművet csíptek el, ami jelölés nélkül szállította 24 tonnányi veszélyes rakományát. A műtrágya nitrát tartalma nagyon magas, bizonyos feltételekkel robbanó hatást fejthetett volna ki ekkora mennyiségben. Egyszer például egy kamion klórt szállított a közeli vízműhöz és a sofőr felvett egy stopost. Az utasnak nem volt megfelelő felszerelése a kamionon tartózkodása, s ha bármiféle baleset történt volna a kamionsofört vonták volna felelősségre. Ebben az esetben azonban csak leszállították a hívatlan utast, illetve figyelmeztették a kamionost, hogy ilyen ne forduljon elő a közeljövőben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!