Közélet

2008.10.23. 15:09

Már a síneket is felszedték a repülőtéren

Alig egy éve még arról volt szó, hogy a kunmadarasi volt szovjet katonai repülőtéren 300 fő foglalkoztatására nyílna lehetőség. A tervek azóta elszálltak, mert környezetvédelmi légtér lett a terület és mára a vasúti síneket is felszedték.

Daróczi Erzsébet

— Már nagyon szeretném, ha lenne itt valami új munkahely, mert a fiatalok elhagyják Kunmadarast. Úgy vélem, én már nem érem meg, hogy itt újra reptér lesz. A motoros futamok mellett nem hiszem, hogy repülők is használni fogják a kifutópályákat — mondta Kocsis József nyugdíjas.
Varga Ferencné naponta ingázik, Karcagra jár át dolgozni.
— Nagyon bíztam abban, hogy lesz a reptéri hasznosításból valami. Jó lenne, ha végre már jönne egy komoly befektető, nem csak ígéreteket hallanánk.

A reptér tizenhat embernek ad munkát

A repülőtér vagyongazdálkodásáért a KunAirport Kft. felel. Két hónapja Kerepesi Csaba a cég vezetője. A 28 éves fiatalember Mezőtúron környezetvédelmi és tájgazdálkodási szakirányon tanul. A kft. most tizenhat embernek ad munkát. A reptér őrzése mintegy 40-45 millióba kerül éves szinten. A dolgozók a még megmaradt értékeket, például fürdőkádak és fűtőtestek most leszerelik és őrzött helyre szállítják. Az elmúlt években gépeket, berendezést vásároltak, tetőt szigeteltek, nyílászárót cseréltek, ötvenöt hangárba könnyűszerkezetes tűzálló ajtókat raktak és kialakítottak 14 fős szálláshelyet is.

Ezt persze nemcsak ő szeretné, hanem az önkormányzat is. Tavaly még a település vezetői abban bíztak, hogy elkezdődik a lakóingatlanok felújítása és feldolgozó is épül itt. Ebből aztán nem lett semmi. A miértről kérdeztük Márki Sándor polgármestert.
— A környezeti kárelhárítás elhúzódása jelentős probléma, hiszen eredetileg 2005 végére vállalta a befejezést a magyar állam, ám ez csak 2011. október 31-re lesz meg — közölte a település polgármestere. — Jelenleg is folyik az 1,5 milliárdos munka, a korábbi 30 hektár szennyezett terület helyett 80-at mentesítenek. A másik gond, hogy meg kellett szüntetnünk a korábbi vállalkozókkal kötött befektetői szándéknyilatkozatokat, mert nem tartották be a határidőket. A cégek mintegy 300 főt foglalkoztattak volna, de nem épült meg időre sem a sportkomplexum, sem a gabonatárolási, sem a vasipari technológiai beruházás.

Mi lehet a reptér további sorsa?
— Az elmúlt időszak bebizonyította, hogy kisebb vállalkozásokkal nem jutunk előbbre a reptér ügyében. Így most két lehetőségünk van, az egyik az egész terület hosszú távú bérbeadása, a másik a lakosság véleményeztetése után értékesítésre való kijelölés. Bár nem mondtunk le a reptéri hasznosításról, de tavaly környezetvédelmi légtérré nyilvánították ezt a területet. Ez nem elősegíti, hanem hátráltatja a repülőtéri funkció beindítását. Az autópályák sem fejlődtek úgy ahogy ígérték, bejött a kisvasutak megszüntetésének a kérdése és a kárelhárítás során hatósági engedéllyel a vasúti iparvágányt is felszedték — folytatta a község első embere, ezzel cáfolva, hogy a síneket ismeretlenek tulajdonították volna el a reptérről.

Az önkormányzat ez ügyben most tárgyal a vasúttársasággal az iparvágány visszaállításáról.  
Legutóbbi ülésén a képviselő-testület hozzájárult ahhoz, hogy autós és motoros drag Európa-bajnokság rendezésére kerüljön sor a reptéren. Ennek jelentős turisztikai hatása is lenne. Erről nyolc héten belül dönt az önkormányzat. Természetesen, ha jelentkezne egy tőkeerős befektető, aki reptéri funkciót szeretne vagy hatalmas beruházást, vele azonnal tárgyalni kezdenének, ám erre a közeljövőben nem látnak esélyt a madarasiak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!