Közélet

2008.10.15. 06:55

Megmérték, éjjel-nappal hangzavarban élnek

Urbán János jó negyven éve megvett egy szép lakóházat Szolnokon, a József Attila út 81. szám alatt. Azt hitte, megfogta az isten lábát, hiszen előtte kétsávos volt a műút, és sövények, bokrok, fák csökkentették, szűrték meg az elsuhanó járművek zaját. Ma kamionok dübörgésével kel és fekszik. Elvileg mindenki tudja, mi lenne a megoldás: ki kellene tiltani ezeket a járműveket erről az útszakaszról. De vajon mikorra történik ez meg?

D. Szabó Miklós

Azután ahogyan telt-múlt az idő, négysávosra bővítették a műutat. Így az annyira közel került a lakásukhoz, hogy az út széle néhány méterre található a szobaablakoktól. És mióta fizetős lett az elkerülő, 4-es út, itt is egyre több a nehéz jármű, meg a kamion. Ráadásul ez az útszakasz sem mindenhol tükörsima. Aztán az is fokozza a zajt, hogy a háztól nem messze jelzőlámpa fogja vissza, majd ereszti tovább a nagy gázzal induló, nehéz járműveket.

Nehezen viselhető el a nagy zaj

Hogy mennyi a megengedett zaj- és rezgésterhelési lakossági érték, az a legfrissebb illetékes szakminisztérium szerint a lakószobákban reggel 6 és este 22 óra között negyven, 22 és reggel hat óra között harminc decibel. Negyven-hatvan decibel már pszichés zavarokat okoz: csökken a koncentrálóképesség, fáradtságérzés lepi el az illetőt. Hatvanöt-hetvenöt decibel vegetatív idegrendszeri zavarokat okoz. Nő a vérnyomás, fokozódik az anyagcsere. Ez a hang- és rezgéserősség már nem szokható meg. Hetvenöt decibel felett hallásromlás következik be: amely fejfájással, álmatlansággal, fülzúgással párosul. Százhúsz-százharminc decibelt elérő hangok már egyszeri behatásra is visszafordíthatatlanul károsítják a hallósejteket.

— Ha elhalad egy súlyos jármű, remegnek az ablakok, a vitrin üvegei, a befőttes üvegek. Ráadásul lassan ezt a falak sem bírják. Szellőztetni képtelenség, mert a kipufogógáz mindenhová betolakszik — állítja Urbán János.

Egyébként hogy nem egyedi problémáról van szó, a 69 éves nyugdíjas egy jókora paksamétát mutat, amelyet eddig ötvenhatan írtak alá. Névvel, címmel, és postázták több helyre. A polgármesteri hivatalba személyesen vitte be. Mondván, az itt élők érdekében tegyenek valamit, és legalább a nehéz járműveket tereljék át másik útvonalra, mert ezek pokollá teszik az itt lakók életét. Nem csak a József Attila utcán, de más, hozzátartozó utakon is.

Tud a panaszról a körzet városi képviselője, Csák László is.

— Rövid a válaszom és velős: szerintem ki kell tiltani erről a szakaszról a kamionokat. Tudtom szerint el is indult tavaly valami kezdeményezés, ami azután szép lassan elült.

Felkerestük a témában Szabó István alpolgármestert is.

— Az a helyzet, hogy 2007 szeptembere óta foglalkozom ezzel a témával. Azt is hallottam, hogy a Szent István-híd átadása óta állítólag csökkent arrafelé a gépkocsiforgalom. Akár így van, akár nem, az út kezelőjét felkérjük arra, hogy a város megrendelésére készítsen el egy tanulmányt. Azért, hogy a tizenkét tonnánál nagyobb súlyú szerelvényeket, kamionokat kitilthassuk erről az útszakaszról.

Tud ezekről az észrevételekről az út kezelője, a Magyar Közút Kht. Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Igazgatósága is.

— Hogy a zaj- és rezgésártalom csökkenjen, felújítunk egy szakaszt ezen az úton — mondta Kovács Károly igazgató. — Kitiltani szerintem nem lehet minden kamiont, viszont egy sima út kevesebb zajt, rázkódást, károsodást okoz. Mintegy hétszáz méter hosszan tesszük simává a burkolatszakaszt, ami még az idén elkészül.

Azért valami elkezdődött, mert legújabban az egyik, ebben az ügyben érintett lakóház kerítése mellé a Közép-Tiszavidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség szakemberei egy zajszintmérőt telepítettek.

— Mintegy négy méterre a kerítés vonalában telepítettük ki ezt a hosszú idejű zajmérő rendszert, amely október 6-a és 10-e között mérte a zajszintet — tájékoztatta honlapunkat Szél Gábor vezető főtanácsos. — Ami a lényeg: megtörtént a kiértékelés, és ebből kitetszik, hogy minden egyes mérés meghaladta az elfogadható zajszintet. Néhány példa ebből: október 7-én nappal 70,1 decibel, 8-án nappal 73,1 , 9-én 70,8 és 10-én 71,1 decibel volt a vizsgálat időtartamára vonatkozó, hajnali négytől délután négy óráig vonatkozó átlag. Éjszaka pedig 60,9, 62,1 és 62,4 decibel. Márpedig az elfogadható érték nappal 65 decibel, éjszaka pedig 55. Mi olyan szakhatóság vagyunk, amelynek közlekedési ügyekben nincs döntési jogköre, de úgy tűnik, hogy a József Attila, Abonyi út és Bajcsy-Zsilinszky utca között valamit tenni kell. Felügyelőségünk kezdeményezni fogja a tranzitforgalom megszüntetését.

Olvasóink nevében kíváncsian várjuk a megoldások bármelyikét, mert a zaj a tiltakozó akciók kezdete, azaz tavaly óta mit sem változott. Se nappal, se éjjel...

Képszöveg: Urbán úr mutatja az Új Néplapnak azt a tavalyi írását, amely már foglalkozott a lakók ezen ügyével. Azóta nem sok minden történt e téren.

-->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!