Közélet

2009.03.20. 12:27

Egy úton huszonnégy kátyút nem vett észre a közútkezelő?

A kétpói Szatmári Elemérnek nem először gyűlik meg a baja a közutak kátyúival. Még 2006-ban a kengyeli úton szenvedett ez okból balesetet, az idén tavasszal pedig lakhelye, Kétpó elhagyása és megközelítése közben kerülgeti lassú menetben a méretes gödröket.

L. Murányi László

A Kétpót a 46-os — Törökszentmiklósról Mezőtúrra menő — úttal összekötő, közel ötkilométeres szakaszra aligha mondhatja felelősséggel bárki, hogy pénzhiány miatt lenne olyan, amilyen. Azt ugyanis tavaly ősszel újították fel, s alig fél év alatt újra hepehupássá, nehezen járhatóvá vált. Szatmári Elemér naponta kénytelen végigautózni ezen a kétpói bekötőn. Felháborodva meséli, hogy az utat 2007-ben tették teljesen tönkre a vasútfelújításhoz anyagot szállító hatalmas teherautók.

KÁTYÚ

Az utak használata során a forgalmi igénybevétel és a környezeti hatások nyomán létrejött, a szerkezet bomlásával járó károsodás, egy vagy több pályaszerkezeti réteg kisfelületű (legfeljebb 20 m2) folytonossági hiánya, ami az út használatát nehezíti, a balesetveszélyt növeli, a közlekedési eszközöket fokozottan igénybe veszi, az utazás kényelmét rontja.

KÁTYÚZÁS

Kisfelületű (legfeljebb 20 m2) javítás, az elszórtan jelentkező burkolathibák, kátyúk (kopások, bomlások) ideiglenes vagy tartós megszüntetése, a burkolat további bomlásának megelőzése, a balesetveszély elhárítása céljából.

IDEIGLENES KÁTYÚZÁS

A téli időszakban szórványosan jelentkező kátyúk haladéktalan megszüntetése. Élettartamát tekintve ideiglenes jellegű.

TARTÓS KÁTYÚZÁS

A ... kátyúk megfelelő időjárási körülmények között történő, hosszabb időtartamra szóló megszűntetése.

(Gyűjtés az Útügyi Műszaki Előírásokból)

— Meg lehet nézni, hogy milyen lett ősz óta újra az utunk — bosszankodik. — Alig fél év alatt! Olyan hullámos már, akár a tenger, és újra nagy gödrök, kátyúk jelentek meg rajta. A felújításnak nevezett foldozgatások jószerével csak addig tartanak, amíg az útjavítók levonulnak a területről, és a forgalom meg nem indul az úton.

Bakondi Ádám falugondnok a település Renault mikrobusszával járja rendszeresen a terepet. Szóról-szóra visszaigazolja a Szatmári úr által leírt helyzetet. Azt mondja, a legkomolyabb problémák akkor adódnak, ha autó jön szembe, vagy ha este, sötétedés után kell átevickélnie a hazafelé vezető öt kilométeren. Nemrég szervízbe vitte a közösségi Renault-t, miután az elérte a hatvanezer futott kilométert, s a szerelők elcsodálkoztak: a futóművek és az útviszonyoknak leginkább kitett részek olyan állapotban vannak, mintha már kétszer annyi kilométernél járna az autó.

Boldog István polgármester meséli, hogy a szóban forgó vasútfelújítást követően a szó szoros értelmében ki kellett harcolni a vasútfelújítást végző konzorciumtól, hogy az a munkák befejeztével, állítsa vagy állíttassa helyre a rombolást. Nem ment könnyen, a végén már meg kellett zsarolniuk, hogy nem veszik át tőlük a munkát és a terepet.
A polgármester azt is hozzáteszi: a kétpóiak már ősszel, az útjavítás közben jelezték, hogy nem lesz az úgy jó, ahogyan a munkások csinálják: az útfelületet felszórták valami szurkos folyadékkal, majd azt vastagon behintették zúzottkővel. A kétpóiaknak lett igazuk!

Természetesen az utat kezelő céget, a Magyar Közút Kht. Megyei Igazgatóságát is megkérdeztük a kialakult helyzetről. A levelükből az alábbiakban idézünk: "Igazgatóságunk a fenti útszakasz felújítását a vasúti vonalszakasz munkálatait végző ... konzorcium vezető tagjával, a MOTA-ENGIL Magyarország Zrt.-vel ... aláírt szerződés alapján végezte. ... A hivatkozott 4632 jelű összekötő út esetében vita tárgyát képezte a helyreállítási kötelezettség, illetve annak aránya, mert a forgalomnak csak egy — de jelentős — részét jelentette a ... kőszállítás. A 4632 jelű út esetében a kivitelezőnek nem állt szándékában a helyreállítás, sem az abban történő kötelezettségvállalás. Igazgatóságunknak csak az a lehetőség maradt, hogy a vasútépítési beruházás átadás-átvételi eljárása során ... feltételhez kösse a hozzájáruló nyilatkozat kiadását. ... A szerződés értelmében a javításhoz 430 t kátyúzó anyagot használtunk fel, majd erre kétrétegű záró réteget építettünk, 28 000 m2 mennyiségben."

A Kovács Károly megyei igazgató és Hutter Zoltán megyei műszaki tervezési és lebonyolítási osztályvezető által jegyzett levél a következőkkel zárul: "Tájékoztatjuk, hogy a fenti útszakaszt 2009. március 16-án ismét ellenőriztük, és megállapítottuk, hogy mindössze egy olyan burkolathibát találtunk, ami kátyúzással történő javítást igényel, ezt természetesen helyreállítjuk. Ezen kívül a további felület teljesen kátyúmentes."

Ezt a mondatot 2009. március 18-án megismertettük Boldog István polgármesterrel is. Ő minden különösebb cáfolat helyett egy hivatali dolgozóval végigszámoltatta a szűk öt kilométernyi út kátyúit. Az eredmény négy nagy és húsz kisebb — húsz-harminc centis átmérőjű — lyuk.

Hullámok, akár a tengeren, 4-5 hatalmas kátyú és vagy húsz kisebb — mondják egyfelől a kétpóiak; egyetlen javítandó gödör, különben semmi különös — írja másfelől az utak kezelője. Mit mondhatnánk erre? Talán nem lenne haszontalan egyszer együtt is végigmenniük azon az úton!

Az utak használata során a forgalmi igénybevétel és a környezeti hatások nyomán létrejött, a szerkezet bomlásával járó károsodás, egy vagy több pályaszerkezeti réteg kisfelületű (legfeljebb 20 m2) folytonossági hiánya, ami az út használatát nehezíti, a balesetveszélyt növeli, a közlekedési eszközöket fokozottan igénybe veszi, az utazás kényelmét rontja.

KÁTYÚZÁS

Kisfelületű (legfeljebb 20 m2) javítás, az elszórtan jelentkező burkolathibák, kátyúk (kopások, bomlások) ideiglenes vagy tartós megszüntetése, a burkolat további bomlásának megelőzése, a balesetveszély elhárítása céljából.

IDEIGLENES KÁTYÚZÁS

A téli időszakban szórványosan jelentkező kátyúk haladéktalan megszüntetése. Élettartamát tekintve ideiglenes jellegű.

TARTÓS KÁTYÚZÁS

A ... kátyúk megfelelő időjárási körülmények között történő, hosszabb időtartamra szóló megszűntetése.

(Gyűjtés az Útügyi Műszaki Előírásokból) -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!