Közélet

2009.05.12. 17:46

A szülőket is neveleik a Csallóköz úti oviban

Fennállásának ötvenedik évfordulóját ünnepli idén májusban a szolnoki Csallóköz úti óvoda. A nevelési intézményt azonban nem csupán fél évszázados jubileuma miatt érheti elismerés. Az intézményben kilencven százalékban roma gyermekeket nevelnek.

Mészáros Géza

— Nekem a fiaim is ide jártak, s most Rebeka lányom is a Csallóköz úti oviban nevelkedik — mondja Vígh Józsefné. Az anyuka teljesen elégedett az itt zajló munkával. — Ha a gyermekeim most megértik a kisebbség törekvését, célját, s ha megismerik a romakultúrát, felnőtt korukban a másság elfogadása, az alkalmazkodó képesség nem fog számukra gondot okozni — állítja Víghné, akinek gyerekei nem a kisebbséghez tartoznak.

A roma szülők pedig azzal bizonyítják, hogy elégedettek az intézményekkel, hogy az ovi által szervezett programokat sűrűn látogatják, a nevelőktől érdeklődnek gyermekeik fejlődése iránt, illetve a szülői elégedettségi felméréseken rendre kitűnőre értékelik az itt zajló munkát. Az oviban sajátos pedagógiai programmal nevelik a gyermekeket.

— A Csallóköz úti 73 férőhelyes intézménybe hozzávetőlegesen 90 százalékban roma származású gyermekek járnak — szólaltattuk meg Ferenczné Teleky Évát, a Szolnok Városi Óvodák vezetőjét. — Az elmúlt tíz év alatt ezt az arányt nem sikerült megváltoztatnunk, de most már nem is törekszünk rá. Olyan nevelési programot dolgoztunk ki erre az intézményre, amelyre az Oktatási Minisztérium és az esélyegyenlőségi szakértő egyaránt elvi támogatását adta. A program, mint mondtam, sajátos. Ráerősítünk a gyermekek nevelésénél arra, hogy mind jobban őrizzék meg a romakultúrát, és minél jobban ismerjék meg a magyarság kulturális értékeit. Az a tapasztalatunk, hogy a saját környezetükben tudjuk a leghatékonyabban a szocializációs és egyéb, a társadalmi normáknak megfelelő értékeket átadni. Az a tervünk, hogy a közeljövőtől a magyar mellett  lovári nyelven is folytatunk óvodai nevelést. Mindehhez természetesen a családok támogató magatartása is szükséges. Ma már ott tartunk, hogy az ötödik évtől kötelező óvodai ellátás előtt, már három esztendősen beviszik a Csallóköz úti oviba a romaszülők a gyermekeiket.

Az óvodával kapcsolatos jövőképünkben az úgynevezett nyitott óvoda modellt szeretnénk megcélozni, amely az óvodai nevelésen túl tulajdonképpen szociális és kulturális integráló szerepet is vállal a térségben: szeretnénk a családokat, az anyákat jobban bevonni, elképzeléseink szerint klub-szerű formában szívesen szerveznénk számukra gyermeknevelési, háztartásvezetési, életvezetési, konfliktuskezelési témákban szakértők bevonásával előadásokat, tapasztalatcsere lehetőségeket. Meggyőződésünk, hogy a „jó példát” szívesebben veszik át egymástól ezek a családok. Kollégáimmal együtt úgy véljük, hogy az itteni folyamat sokkal hatékonyabb a jövőre nézve a „cigány—magyar” egymás mellett élés kapcsán, mint bármely, kikényszerített integrációs törekvés. Ezt a munkánkat többek között logopédus, fejlesztő pedagógus és pszichológus is segíti — hangsúlyozta Ferenczné Teleky Éva.

„Vadócba rózsát oltok, hogy szebb legyen a föld” — ezt a Mécs Károly idézetet választottuk óvodánk nevelési programjának mottójául — beszélt munkájukról Erdei Tünde tagóvoda vezető. — Intézményünkben a négyévente felülvizsgált programunkat úgy alakítottuk ki, hogy az a szülői nevelést egészítse ki, kompenzálja, ezáltal az esélyegyenlőség biztosítását célozza meg — hangsúlyozta. — A művészeteken keresztül közvetítjük számukra a cigánykultúra értékeit. Kollégáimmal gyűjtő és kutató munkát végeztünk azért, hogy óvodásaink ismerjék meg az autentikus cigány zenét, cigány írok és költők verseit, meséit. Az óvodai rajzolás, festés szervezésekor törekszünk arra, hogy megismerjék a sajátos szín- és formavilág szimbólumait. Alkotásaikból kiállításokat rendezünk. Az alkotásokon keresztül igyekszünk megtapasztaltatni velük a saját tulajdon, az „enyém—tiéd” fogalmát. Azt szeretnénk, ha büszkék lennének a cigány kultúra értékeire.

Azt már Tótáné Tóth Éva tanügyigazgatási igazgató-helyettes tette hozzá, hogy a Csallóköz úti óvodát gyermek központúság, a másságot természetes módon elfogadó családorientált szemlélet jellemzi. Azok a gyermekek, akiknek arra szükségük van képességbeli hátrányaik csökkentése érdekében helyben biztosított az egyéni képességfejlesztés. Fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus, logopédus konduktor, óvodapszichológus látja el az egyéni fejlesztést, és segítik az óvodapedagógusok mindennapi fejlesztő munkáját. Az óvodában az óvodás gyermekek mellett jelen vannak a sajátos élethelyzetbe került, sok esetben a szülői szerep bizonytalanságával küzdő fiatal szülők. Itt találkoznak először a szülői mivoltjukból fakadó társadalmi elvárással, itt tanulják meg gyakorolni a szülői jogok és a kötelességek összehangolásának módját.

Dr. Kormosné Szombati Márta esélyegyenlőségi koordinátor arról szólt, hogy szakemberek bevonásával fórumokat, nyílt családi rendezvényeket, egészségnevelési programokat tartanak az ide járó apróságok szüleinek, melyeken életvitel-tanácsadásokkal szolgálnak. Tímár Lászlónétól, a Szolnok Városi Óvodák gyermekvédelmi felelősétől pedig azt tudtuk meg, hogy a gyermeknevelési helyzetek és tanácsadások, megsegítések feltételezik az óvoda és a család közötti bizalmi és kölcsönös érzelmi alapot.

A szakemberek hangsúlyozták: a családorientált szemlélet és a szülő szerep fontos, hiszen a gyermekek számára az első és legfontosabb szocializációs színtér az óvoda.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!