Közélet

2010.12.03. 16:10

Mozgásra ösztönzik a diákokat

Többéves munka eredményeként bevezettek egy egységes, a tanulók fizikai állapotát jól mérhető helyi módszert Szolnokon. Az Egységes Testnevelési Felmérő Rendszer a testnevelő tanárok egyöntetű véleménye szerint fontos és hasznos.

Négyesi Ildikó

Fotós:

Fotós:

— Hatmilliárd forintot tudnánk megtakarítani az egészségbiztosítási rendszerekből, ha megdupláznánk azoknak a számát, akik most rendszeresen mozognak — mondta Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere azon a rendezvényen tegnap, amelyen  a szolnoki Egységes Testnevelési Felmérő Rendszert mutatták be. — Azt hiszem, korszakalkotó, hogy városunk ezt a rendszert elindította. Sok településen vannak kezdeményezések, de annyira egységes rendszer, mint a szolnoki, nem sok van. Azt, amit mi itt kipróbáltunk, ki tudjuk vetíteni országos szinten is — hangsúlyozta Szalay Ferenc.

A szolnoki Egységes Testnevelési Felmérő Rendszer ötlete egyébként hat évre nyúlik vissza. Ám akkor még nem kezdődhetett el, mert összevont bizottsági ülésén leszavazták.

Szalay Ferenc szerint a legfontosabb a mindennapos iskolai testnevelés. A közoktatási törvény várható módosítása tartalmazni is fogja ezt. Így az általános iskola első négy évfolyamában tanórai keretek között heti öt óra, a felső tagozatban, illetve a középiskolában három és délután kötelező jelleggel két óra testnevelés foglalkozás lesz. Szalay Ferenc úgy véli, ha ez megvalósul, olyan áttörést érnek el, mely az ország egészségi állapotára néhány éven belül jelentős hatással lehet. Emellett a rendszer részévé kívánják tenni a kötelező úszásoktatást. A polgármester elmondta azt is, hogy a szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola felújítására benyújtott pályázaton 460 millió forintot nyert az önkormányzat. A felújításban az intézmény tornatermének rendbetétele is benne van.

Sok város nem tudta kialakítani azt a rendszert, amit a megyeszékhelyen sikeresen kiépítettek. Erről már Rózsa József, a Szolnoki Sportcentrum Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója szólt. Szakmai csoport segített a felmérő rendszer kialakításában, és a cél az volt, hogy az iskolában teljesíthetőek legyenek a feladatok. Három tanév munkája kellett ahhoz, hogy elkészülhessen a program. Teljesítménymérő füzeteket is készítettek az eljárás végrehajtásához. Külön az alsósoknak, felsősöknek és a középiskolásoknak. Azok használatát a következő tanévtől vezetik be. Szerdán minden, a programban részt vevő szolnoki iskolába elküldték a mérési próbák anyagáról készült oktatófilmet. S hogy mi is a célja a rendszernek? Olyan egységes adatszolgáltatás létrehozása, mely könnyen kezelhető, és alkalmas a hibák kiküszöbölésére. Az adatokat a tanév során kétszer, novemberben és júniusban viszik fel az adatbázisba.
— A siker egyértelmű, hiszen a szakemberek országos szinten a szolnoki modellről beszélnek, mindenki szeretné megismerni — hangsúlyozta Kővári Lászlóné, a rendszer kialakításában részt vevő szakmai csoport tagja. — Azért jó ez a program, mert a mindennapos testnevelésóra bevezetése mellett arról is képet ad, hogy előreviszi-e az a diák fizikai képességét vagy nem. Mérik például a harmincméteres futást és a medicinlabda-dobást is.

Nagy Györgyné, a Tiszaparti Gimnázium és Humán Szakközépiskola igazgató asszonya úgy véli, a rendszer azért is fontos, mert a diák figyelni tudja a saját teljesítményét. Azon túl a családjának is minden bizonnyal megmutatja azt, így már egyfajta családi szemlélet is kialakul. A diákok mellett a testnevelő tanároknak is nagy segítség, mert össze tudják hasonlítani tanulóik teljesítményét más iskolák hasonló korosztályának adataival. Az igazgatónő hangsúlyozta, nem az iskolák teljesítőképességének egymáshoz mérése a cél.

S hogy mit gondol róla egy általános iskolai testnevelő tanár, aki nem mellesleg a testnevelő tanárok megyei egyesületének elnöke? — Nagyon jó kezdeményezés, hiszen azokat a feladatokat, amiket elvégzünk, mérni kell. Ezek az állandó mérések nem okoznak majd problémát, mert úgy vélem, arra van idő, amire kell — magyarázta Töreki András, a szolnoki II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola testnevelő tanára, igazgatóhelyettes. — Talán azok az iskolák lesznek kissé bajban, ahol nincsenek meg a tárgyi feltételek. De iskolaudvarral mindenki rendelkezik, így kicsit hamarabb, tanév elejére hozva ezeket a felméréseket, el lehet végezni.

A gyerekek negyven százaléka kövérebb a kelleténél

Táplálkozási kérdéseket tett fel a Kutatócentrum abban a kutatásában, amelyet idén ősszel online végeztek a gyermekes nők körében. Elsősorban az édesanyák táplálkozással kapcsolatos ismereteire, azon belül is a zsírokra vonatkozó tudására voltak kíváncsiak. Kiderült, hogy a magyar anyukák a zsírokat okolják az elhízásért és a gyermekek kövérségéért. Az OÉTI adatai alapján a felnőtt magyar lakosság közel kétharmada a testtömegindex alapján túlsúlyos vagy elhízott. Ráadásul a magyar gyerekek 40 százaléka is kövérebb a kelleténél. A túlsúly számos megbetegedés okozója lehet, így például a cukorbetegségé és a különböző szív- és érrendszeri betegségeké. B. B.

A program fontosabb adatai

— 25 iskolában vezetik be
— 322 osztályt vizsgálnak
— 10 000 tanuló vesz részt benne
— 70 000 adat gyűlik össze.

Négyesi Ildikó -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!