Közélet

2011.05.22. 17:42

Tilos lesz a gépkocsikban telefonálni?

Egyre több olyan pályaelhagyásos baleset történik, melyek okára nem lehet közlekedéstechnikai magyarázatot adni. Dr. Pataky Csaba törökszentmiklósi ügyvéd, közlekedési szakjogász meggyőződése szerint ezen esetek egy része visszavezethető a mobiltelefonnal való „bíbelődésre”. Egy svájci szakember egyenesen kitiltaná a járművekből a maroktelefonokat.

Németh Gergő

A közelmúltban a törökszentmiklósi szakjogász részt vett egy németországi nemzetközi konferencián, ahol az egyik előadásban felmerült, hogy a járművekből teljesen száműzni kellene a mobiltelefonálást.

— A berni Peter Hehlen, a Svájci Baleset-megelőző Tanács elnöke meglehetősen nagy port kavart „Telefonálás a gépkocsiban, mint baleseti kockázat” című előadásával, ami mindenképp gondolatébresztő volt — említette meg Pataky Csaba. — Azt mondta, hogy hiába a mobiltelefonok szabályos használata, ha a balesetveszély nem kizárólag a készülék kezelése miatt, hanem érzelmi, pszichológiai okok miatt is keletkezhet. Az autóvezető telefonálás során bármikor kaphat egy rossz hírt családi tragédiáról, vagy üzleti ügyben, ami nem várt reakciókat válthat ki, emiatt az útra és a közlekedési viszonyokra sem tud majd kellő figyelmet fordítani.

Azt is előrevetítette, hogy a jövőben egyre több lesz a gépkocsi, így még telítettebbek lesznek az útjaink, ezért valamikor majd a közlekedés biztonsága érdekében a gépkocsiból történő telefonálást meg kellene tiltani. Nem tudom, hogy a gondolat az Európai Unió tagállamaiban, köztük hazánkban milyen fogadtatásra talál. 

Közlekedési szakembereknél érdeklődtünk, látnák-e megalapozottságát egy hasonló kezdeményezésnek.

— Személy szerint túlzónak tartanám a mobiltelefonok esetleges kitiltását a járművekből — felelte érdeklődésünkre Barabás László autós oktató, az egyik szolnoki autósiskola vezetője. — Mindenkinek a saját képességeit kell ismernie, hogy tud-e vezetés közben telefonálni, vagy ilyen esetekben inkább meg kell állnia. A vezetőt sok külső hatás éri, ami elvonhatja a figyelmét, így ha beszélget a mellette ülő utasával, vagy zenét hallgat. Igazából nem is a telefonálás a baj, hanem az, hogy sokan írnak SMS-t, illetve a névkereséssel bíbelődnek, miközben másodpercekre nem is figyelnek oda az útra.

Bana Bélának, a Magyar Autóklub megyei elnökének véleménye szerint tudomásul kell venni, hogy a vezetés közbeni telefonálás fizikai és pszichikai hátrányt okoz a vezetőnek. Úgy véli, hogy a mobilozással kapcsolatos, 1996-ban született szabályozás szövegén kellene több helyen is pontosítani, például a felsorolásból kimaradt járműkategóriákkal bővíteni. Szerinte a szabálysértőket a jelenleginél szigorúbban kellene szankcionálni, s egy komolyabb propagandával és kutatási eredményekkel alátámasztani, hogy milyen hatásai vannak a vezetés közbeni mobilozásnak.

Érdemes áttekinteni a jelenlegi helyzetet a mobilozással kapcsolatban rendőrségi szempontból. Idén július 1-től a közigazgatási bírság alá tartozó szabályszegések köre megváltozik. A jelenlegi szabályozás szerint (amely június 30-ig érvényes) aki nem használja a biztonsági övet, a bukósisakot, a gyermekbiztonsági rendszereket és menet közben kézben tartott mobiltelefonnal közlekedik, az közigazgatási bírsággal sújtható. Július 1-től a biztonsági öv kivételével a másik három szabályszegés visszakerül a szabálysértések hatálya alá, a közigazgatási bírságok köre három új szabályszegéssel egészül ki.

Ha szeretné megtudni, hogy július 1-től mik lesznek a helyszínen is bírságolható közigazgatási szabálysértések, azt a hétfői Új Néplapban elolvashatja.

Németh Gergő -->

Ezek is érdekelhetik