Közélet

2011.12.06. 07:34

Gyerekekkel teli autóbuszba csapódott a kamion - miért?

Tizennyolc sérültet szállítottak kórházba, amikor a négyes főúton egy teherautó és egy autóbusz összeütközött a Törökszentmiklós—Tiszapüspöki útkereszteződésnél novemberben. Az eset körülményeit vizsgálják, de sokan állítják, csak idő kérdése volt, hogy egy hasonló baleset történjen az életveszélyes csomópontnál.

Cser Gábor Péter—Erdős Csaba

Fotó:

— Amióta átadták a várost elkerülő utat, nem telik el hét, hogy össze ne törné valaki magát abban a kereszteződésben — mondta el lapunknak felháborodva a törökszentmiklósi Hajdú Jánosné. — Csak idő kérdése volt, hogy bekövetkezzen egy ilyen baleset, mint az a buszos volt november 24-én.

Tele volt gyerekekkel, sokkal nagyobb baj is történhetett volna. Arról nem is beszélve, hogy az esetet megelőzően öt nappal az egyik közeli ismerősöm szenvedett súlyos autóbalesetet ugyanott. Még jelenleg is kórházban van. A buszos eset után két nappal megint történt egy. Nem értem, miért nem tesznek már valamit? Naponta tizenhatszor halad át azon az úton autóbusz Tiszapüspöki felől, tele emberekkel. Nem lenne szabad megengedni, hogy még egy ilyen nagy baleset történjék — tette hozzá.
[caption id="" align="alignleft" width="350"] A novemberi buszbaleset akár tragédiával is végződhetett volna
[/caption]
Az eset kapcsán megkérdeztük a tiszapüspöki polgármestert, ő hogyan látja a kereszteződéssel kapcsolatos problémákat?
— 2002—2003 között, amikor az elkerülő megépült, én már akkor jeleztem, hogy a közlekedés szempontjából sok veszélyt rejt magában ez az útelágazás — fejtette ki Polgár István, Tiszapüspöki polgármestere. — Az akkori vezetéstől, beleértve a közútkezelőt, a megyét, azt mondták, ha valóban baj lesz, akkor majd orvosolni fogják.
[caption id="" align="alignleft" width="300"] Polgár István
[/caption]
A bajok meglettek, megnőtt a balesetek száma, azonban orvoslat nem érkezett. Mindezt a kedvezőtlen időjárás, a hó a fagy, a köd, csak tetézte. Ezt nem hagytuk szó nélkül, folyamatosan éltünk panasszal az illetékesek felé. A napokban az önkormányzati képviselő-testülettel közösen egy levelet fogalmaztunk a minisztériumnak, a megyének, a közútkezelőnek, valamint minden illetékesnek, akik tenni tudnak a probléma megoldásában. Bízunk abban, hogy mihamarabb megoldás fog születni ebben a kérdésben.

A településvezető szerint az M4-es út építése tovább növeli a veszélyességet ebben az útkereszteződésben, hiszen a majdani építkezés kiszolgálását ezen az útszakaszon fogják bonyolítani. A megnövekedett forgalom viszont plusz rizikófaktort jelent. A közlekedési szabályszegéseknek a rendőrség segítségével szabtak gátat. Rendszeresen van jelen járőr az érintett útszakaszon, de ahogy Polgár István fogalmazott, amint eltűnik a rendőrautó, a románok, ukránok azonnal vad ámokfutásba kezdenek.

Félnaponta hal meg egy ember az utakon

Magyarországon a statisztika alapján 12 óránként meghal egy ember közúti balesetben.

2010-ben több mint 21 600-an szenvedtek közúti balesetet, 739 ember — köztük 20 gyermek — vesztette életét. A súlyos sérültek száma több mint 5600 — ebből 5 százalék gyermek —, a könnyű sérülteké meghaladta a 15 200-at. A balesetekben meghalt emberek 53 százaléka vétlen áldozat volt. A meghalt személygépkocsi-vezetők 47 százaléka, az áldozatul esett elöl ülő utasok 36 százaléka, a hátul ülő utasok 65 százaléka nem használta a biztonsági övet.

forrás: hvg.hu
— A 4-es számú főút és a tiszapüspöki bekötőút szintbeli csomópontja a jelenleg hatályos tervezési szabványoknak megfelelő kialakítású, az előírt KRESZ-táblákkal, burkolati jelekkel rendelkezik — mondta el kérdésünkre Kovács Károly. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója hozzátette, a csomópont területén 60 km/óra sebességkorlátozás van érvényben, a mellékirányból pedig „Állj! Elsőbbségadás kötelező!” jelzés szabályozza az elsőbbségi viszonyokat. Kovács Károly hozzátette, az M4-es autópálya építésével egy időben külön szintű keresztezést alakítanak ki a csomópontban.

Amint a megyei igazgató kifejtette, a baleseti elemzéssel foglalkozó szakirodalom, és statisztikák egyértelműen bizonyítják, hogy a személyi sérüléses balesetek közvetlen oka 95 százalékban járművezetői hiba, illetve szabályszegés, 4,5 százalékban gyalogoshiba, 0,5 százalékban jármű-, vagy pályahiba.
Ebből következően a balesetek csökkentése terén a legnagyobb eredményt a közlekedésben részt vevő ember (járművezető, kerékpáros, gyalogos) közlekedési kultúrájának fejlesztésével érhető el. A forgalombiztonság növelése érdekében a társaság rendszeresen elvégzi a baleseti gócok kutatását. A legutóbbi kutatás eredménye szerint megyénkben a 4. számú és a 32. számú főút a leginkább veszélyeztetett útvonal. A balesetek megelőzése érdekében idén és az elmúlt években többek között a 4—46. számú főutak csomópontjában, a Szapárfalu előtti szakaszon, Szolnok—Zagyvarékas, illetve Szászberek térségében végzett a Magyar Közút forgalomtechnikai beavatkozásokat. Kovács Károly elmondta még, hogy a megye 16 leginkább veszélyes csomópontja közül nyolc Szolnok város területén található. A társaság a Közlekedés Operatív Program keretében pályázatot nyújtott be közlekedésbiztonsági projektek előkészítésére és megvalósítására ezen csomópontok vonatkozásában. Kedvező elbírálás esetén ezek megvalósítása 2012-től várható.

Már megszületett a döntés

— A törökszentmiklósi rendőrkapitányság kezdeményezte a közútkezelőnél, hogy forgalomirányító fényjelző készüléket helyezzenek el az adott útkereszteződésben a további balesetek megelőzése érdekében — mondta el elsőként lapunknak Szabó Zita, a megyei rendőr-főkapitányság sajtószóvivője. A forgalmi csomópontban történt balesetek miatt a Törökszentmiklósi Városi Baleset-megelőzési Bizottság is vizsgálta a rendelkezésre álló lehetőségeket, korábban ezért is helyezték ki a kereszteződés közelében az úgynevezett észféket, azaz elektronikus sebességkijelzőt. A sajtószóvivő hozzátette, az elmúlt időszak statisztikái alapján a balesetek egyik fő oka az elsőbbség meg nem adása volt.

2010-ben több mint 21 600-an szenvedtek közúti balesetet, 739 ember — köztük 20 gyermek — vesztette életét. A súlyos sérültek száma több mint 5600 — ebből 5 százalék gyermek —, a könnyű sérülteké meghaladta a 15 200-at. A balesetekben meghalt emberek 53 százaléka vétlen áldozat volt. A meghalt személygépkocsi-vezetők 47 százaléka, az áldozatul esett elöl ülő utasok 36 százaléka, a hátul ülő utasok 65 százaléka nem használta a biztonsági övet.

forrás: hvg.hu Polgár István A novemberi buszbaleset akár tragédiával is végződhetett volna -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!