Közélet

2015.05.05. 11:48

Túl vannak a diákok a magyar érettségin

Kevésnek bizonyult az idő a szövegértési feladatra, a három választható tétel között volt vers-összehasonlítás, érvelés és novellaelemzés.

Munkatársunktól

Az általunk megkérdezett szolnoki diákok szerint az idei feladatsor „nem volt annyira nehéz”, de a tavalyi könnyebbnek tűnik.

– Az érvelésre készültem, a másik két feladatot meg sem néztem – árulta el Csatári Inez. A Verseghy-gimnázium 12./c-s végzőse szerint ez volt az a tétel, amiről sokat lehetett írni, nem is tartott különösebben a magyar írásbelitől. A vizsga után hazasietett, hogy még legyen ideje a mai matekra készülni, az szerinte nehezebb lesz, mint a magyar.



Hétfőn a magyar érettségivel kezdtek a végzős középiskolások, őket kérdeztük az élményeikről és tapasztalataikról az idei feladatsorral kapcsolatban. A középszintű érettségizők szövegértési feladatként Grendel Lajos A modern magyar irodalom története irodalomtörténeti munkájának bevezetőjét kapták. A három szövegalkotási feladat közül választhatták Tóth Árpád Elégia egy rekettyebokorhoz és Jékely Zoltán Az ég játékai című művének összehasonlítását, írhattak érvelő fogalmazást „Az idő a miénk” címmel egy Seneca-idézet alapján, valamint értelmezhették Bodor Ádám Állatkert című művét.

Inezhez hasonló véleményen voltak a pálfysok is. Szerintük sem volt annyira nehéz a magyar, mindenki megtalálta a testhez álló feladatot a tételek között.

– Mivel nem tudok érvelni, a másik két tételből kellett választanom. Végül a műelemzés mellett döntöttem – magyarázta Kajtár Anita, a Pálfy-szakközépiskola 12./b-s diákja. Évfolyamtársának, Kárpáti Eszternek viszont az érvelés volt szimpatikusabb, ahogyan a honvédelmi pályára készülő Hevesi Rolandnak is. A versek összehasonlítását választotta Guba Ádám. A Tiszaparti-gimnázium 12./b-s diákja elmesélte, hogy minden feladatot átolvasott, végül ez fogta meg a legjobban. – Nem készültem különösebben a magyar érettségire, bár reggel pont átolvastam még a költői képeket, és az év végén volt egy hasonló dolgozat, szerintem ezek is hozzájárultak a döntésemhez – mosolygott. Az általunk megkérdezett érettségizők mind azt mondták, hogy bár nem tűnt nehéznek az idei feladatsor, szerintük a tavalyi könnyebb volt.

– Azt tapasztaltam, hogy nem volt elég idő a szövegértésre, sokan panaszolták, hogy a szöveg eléggé elvont volt, és hosszú időt vett igénybe a válaszok visszakeresése a feltett kérdésekre – magyarázta dr. Denkéné Kohl Zsuzsanna, a szolnoki Tiszaparti magyar-francia szakos tanárnője. – Bár sokat gyakoroltuk, az osztályomban a többség tartott az érveléstől. Az idő inkább filozofikus téma, mint irodalmi, amitől megijedhettek a gyerekek – tette hozzá a pedagógus. Az osztályában a többség a novellaelemzést választotta annak ellenére, hogy nehéz lehetett egy modern, a kilencvenes évek végén keletkezett művet elemezni. – Az összehasonlítás azért nehéz, mert sokan beleesnek abba a hibába, hogy külön-külön elemzik a két verset. Nehéz megtalálni azokat a szempontokat, amik alapján össze lehet hasonlítani a két művet – mondta, majd hozzátette: reméli, hogy a diákjai szép eredménnyel vizsgáztak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!