Közélet

2015.05.04. 12:59

Védjegyet a helyi termékre!

„Saját márkás” védjegyet alakít ki Rákóczifalva. Így (is) lehet szerintük a helyi termékeket védeni és erősíteni. Elképzelésük nem egyedi a megyében.

Szoljon.hu

– A tanítókat, tanárokat már megkértük, hogy segítsenek népszerűsíteni a Falván készült termékeket: diákjaik segítségével tervezzenek nekünk logót. Lényeg, hogy a logó a település jellegzetes színeit, a kéket és a zöldet tartalmazza, mely címerünkben és a település zászlajában is feltűnik. Kisvárosunk további jellegzetessége a Tisza, a ló és a kuruc sapka is. Persze, nem kell, hogy mindezek feltűnjenek a szimbólumban... – magyarázza Kósa Lajos polgármester, amikor arról faggatjuk, mégis, milyen logójú védjegyet szeretnének felragasztani a jövőben a saját maguk által gyártott termékekre. (Ilyen például a lekvár, a befőtt, a szikvíz.) A település önkormányzatának (és az újonnan megválasztott fiatal polgármesternek) ugyanis az a terve, a jövőben még inkább erősítik a helyi finomságokat vagy éppen eszközöket, tárgyakat, alkotásokat.

– Azt szeretnénk, ha a lakosok büszkék lennének arra, hogy itt élnek, hogy ide tartoznak, hogy ez a szülőföldjük. Ezért vezetnénk be a „Rákóczi helyi termék védjegyet”, ami egyrészt garantálná, hogy a termék tőlünk származik, másrészt ezzel meghatároznánk egy minőséget is. A védjegyre bárki is tekint rá, biztos lehet abban, hogy nem fog csalódni a termékben. Ráadásul ha valaki egy ilyen védjegyes árut venne, azzal a helyi munkaerőt is támogatná – fűzi hozzá Kósa Lajos.
Kiderül, az arculat- és logótervezésre hamarosan egy pályázatot írnak ki, ebbe vonják be az iskolásokat is.
– Mert azt szeretnénk, ha még ez is igazán helyi lenne – bólogat a településvezető, hozzátéve, amikor ezek a pályázatok beérkeznek, akkor ül össze a képviselőtestület és dönt a logóról és a termékekre vonatkozó előírásokról.

[caption id="" align="alignleft" width="425"] Csikós Andrea és Kósa Lajos polgármester szerint ezeken a helyi termékeken nemsokára már védjegy is lehet FOTÓ: Mészáros János
[/caption]


A besenyszögiek ebben már előrébb járnak: nekik már megvan a logójuk a saját termékeikre, ezt a Besenyszögért Alapítvány tervezte.
A helybéli Molnár Melinda elmondta, ez a logó tartalmazza a város kulcsát, a kulcs fejében a négy ősi települést jelképező virágszimbólumot, a kulcs szárán pedig egy feliratot. A termékek legfontosabb mondata pedig: „az, aminek látszik!”. A településvezető Balogh Zoltán hozzáfűzte, még azt sem tartják kizártnak, ha a termékeket a jövőben gyártóik saját magukról, kereszt- vagy becenevükről neveznék el.


– A nagykörűiek három védjegyet használnak a településen – fűzte a témához Baráth József, Nagykörű alpolgármestere. A Nagykörűi tájtermék, amely cseresznyét formáz, illetve a nevéből is egyértelmű, ezt minden helyi termék előállító használja. A Boldogságos Nagykörű felirat, inkább rendezvényeink védjegye, egész pontosan a „Virágzástól befőzésig” című éves programsorozat logója is. Megjelenik pólókon, kötényeken és sokan előszeretettel felteszik helyi termékeikre is. Ami pedig az Élő Tisza Védjegyet illeti, ez lassan országosan is ismert és ez a legrégebbi is. Nagykörűben van a Szövetség az Élő Tiszáért Egyesület székhelye, az egyesület itt alakult. A legtöbb nagykörűi helyi termék előállító Élő Tisza védjegyes is – árulta el Baráth József.


Nemzeti színű szalaggal kötik át a helyben előállított termékeket Tiszatenyőn. Emellett szerepel a csomagoláson a település címere és a megnevezésben is jelzik: saját termékről van szó.
– A startmunka-program során előállított termékek esetében jártunk el így, hogy egyértelmű legyen a vásárlók számára, valódi magyar, helyben előállított árut tart a kezében – mondta Kazinczi István polgármester. Hozzátette: a településen mindenféle saját terméket forgalmaznak ebben a köntösben: a szikvíztől és a száraztésztától kezdve a sajtokon keresztül a konyhakész baromfiig.
E kistelepülések vallják: jó termékhez kell a „cégér”, pontosabban a védjegy, saját logóval. Így lesz „igazi” és eladható a termékük.

Jó logó - sok vevő!

Számos vállalkozás ismerte már fel a múltban, hogy mennyire fontos a vizuális megjelenésének kiépítése. Ennek egyik lényeges pontja, hogy egyedi arculattal ruházzák fel az adott céget. Manapság már minden márkának megvan a maga rajongótábora: eltántoríthatatlanok, elnézik kedvenc cégük tévedéseit, és persze kizárólag a rosszat látják a konkurens termékekben. Egy jó logó sok céget tett már emlékezetessé a vásárlók szemében – megyénk kistelepülései is valami ilyesmit szeretnének elérni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!