Közélet

2017.04.27. 17:30

Hogyan ne szenvedjünk motorbalesetet?

Sebesség, adrenalin, szabadság – ilyen az élet a dübörgő kétkerekűeken. Na, meg néha veszélyes. A tavasz beköszöntével a motorok is előkerültek, nem árt azonban odafigyelni a biztonságra.

Czakó Nóra

A garázsban hónapokig parkoló kétkerekűnek a nyergébe nem érdemes azonnal beleülni. A motor átvizsgálása, a forgalomra való felkészítése nélkül nem szabad kockáztatni. Ezt vallja a szolnoki Elek Péter is, aki ­36 éven keresztül motorozott.
– Mielőtt útnak indulunk, bizonyosodjunk meg róla, hogy a motorunkon minden működőképes és az előírásoknak megfelelő műszaki állapotban van. Ellenőrizzük le a lámpákat, indexeket, láncot, féket, kormányt és a gumiabroncsokat is.

– Fontos, hogy a megfelelő gumit használjuk, és folyamatosan figyelni kell arra, hogy milyen a tapadásuk. Tavasszal még hideg az aszfalt, és ha ez hideg abronccsal párosul, a tapadás nem tökéletes, ezért az első pár kilométert lassan tegyük meg, amíg a gumik fel nem melegednek – tanácsolja Péter.

[caption id="" align="aligncenter" width="600"] Képünk illusztráció FOTÓ: Shutterstock
[/caption]

– Ha megtörténik a baj, akkor a megfelelő öltözet akár életet is menthet, ezért mindig viseljünk motoroscsizmát, -kesztyűt, valamint védőruhát, melyen fontos, hogy megfelelő állapotban legyenek a protektorok, amik a vállnál, könyöknél, térdnél találhatóak. Emellett a vese- és gerincvédő használata is ajánlott. A legfontosabb azonban a bukósisak, amit ajánlatos ötévente lecserélni – teszi hozzá.

Mint ahogy az autóknál is szükség van egy szezon­váltó átvizsgálásra, úgy a motorok esetében is érdemes megvizsgálni a jármű műszaki ­ál­lapotát, mondta el honlapunknak ­Szabó Zita, a megyei rendőr-főkapitányság sajtószó­vivője.
– A motorosok a gépesített járművek kategóriájának legvédtelenebb képviselői, akiknek a sérülési kockázata közlekedési baleset esetén nagyobb, mint a személygépkocsivezetőké. Ennek oka, hogy a motorkerékpárosokat a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások (biztonsági öv, légzsák) nem védik, így baleset esetén testük közvetlen fizikai behatásoknak van kitéve.

– Éppen ezért fontos, hogy kizárólag kifogástalan műszaki állapotú és biztonságtechnikailag is megfelelő motorkerékpárt használjunk, a közúti közlekedési szabályokat maradéktalanul tartsuk be, és csak akkor üljünk motorra, ha biztonságos vezetésre alkalmas állapotban vagyunk – hangsúlyozza a szóvivő.

– A motorosok jelenléte – a téli közlekedés során tapasztaltakhoz képest – újszerű helyzetet teremt a motorosoknak, és új kihívást más közlekedők számára. Az új helyzethez a motorosoknak és az autósoknak is alkalmazkodniuk kell. Az autósok részéről az alkalmazkodást megnehezíti, hogy szinte egyik napról a másikra, nagy számban jelentek meg a motorosok, melyekre a tél folyamán ugyan nem kellett számítaniuk, most azonban velük együtt kell közlekedniük, egy-egy közlekedési helyzetet közösen és biztonságosan kell megoldaniuk – ezt már a szolnoki Index Autós­iskola tapasztalt szakoktatója, Bana Béla nyilatkozta a téma kapcsán.

[caption id="" align="aligncenter" width="600"] A látni és látszani elv is fontos – mondja Bana Béla Fotó: Csabai István
[/caption]

Megtudtuk, hogy a felkészítésnek nemcsak a járműre, hanem a járművezetőre is ki kell terjednie, és mind az elméleti, mind a gyakorlati területre nagy hangsúlyt kell fektetni. A motorosokra vonatkozó különleges közlekedési szabályok átismétlése mellett a speciális rutinfeladatok gyakorlásával fel kell készülni a mindennapi, biztonságos közlekedésre, melyre akár rutinos motorostársak segítségével, esetleg gyakorlati oktató közreműködésével, illetve egyéb vezetéstechnikai vagy pályatréningen nyílik le­hetőség.

Erre azért van szükség, mert minden tavasszal újra meg kell szokni a motorkerékpár menetdinamikáját, a fékek használatát, különös tekintettel a hátsó fék finom kezelésére.
– A világítással kapcsolatos szabály megtartásával tapasztalható talán a motorosoknál a legkevesebb hiányosság a közutakon – tette hozzá a szakoktató.

– A látni és látszani elvből a látszani is nagyon fontos a motorosoknak, hiszen a cél az észlelhetőségük növelése, melyet a folyamatosan működő világításuk nagymértékben elősegít egy olyan járműkategória számára, mely gyors helyváltoztatási képességgel, viszonylag kis térfogattal rendelkezik, és váratlanul, egyik pillanatról a másikra tűnhet fel egy gépkocsi mellett vagy annak közelében.
A látszani elvet elősegíti a gyártó által szándékosan feltűnő színekben készített motoros-védősisak és felsőruházat is.

[caption id="" align="aligncenter" width="600"] Képünk illusztráció FOTÓ: Shutterstock
[/caption]

A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy a sebességet mindig az út- és látási viszonyoknak megfelelően kell megválasztani, és fontos, hogy a sebességhatáron belül, biztonságos sebességgel közlekedjünk.
– A motorosoknak talán a sebesség – a jármű feletti uralom, a szabadság érzete – a legnagyobb csábítás, de ez jelenti egyben a legnagyobb kockázatot is. A biztonságos közlekedéshez meg kell tartani az előírt sebességhatárokat és nem engedni a nagy teljesítmény, nagy végsebesség csábításának – javasolja.

– A motorozás élménye nagy örömet okoz a motorkerékpár vezetőjének és utasának is. Azért, hogy ez az élmény valóban öröm is maradjon, ne felejtsük el, hogy az utast is fel kell készíteni a motorozásra. A becsatolt bukósisak viselésére, a felszállás, leszállás helyes módjára, a lábak lábtartón való elhelyezésére, a kapaszkodásra, a pótülésen való elhelyezkedésre – szorosan a vezető mögött foglaljon helyet és a vezetővel lehetőleg egy tömegegységet képezzen –, valamint a kanyarokban a dőlés irányára, ugyanis az utasnak mindig azonos irányba kell dőlnie a motorkerékpár vezetőjével – magyarázza Bana Béla.

– Összességében elmondható, hogy a közúti közlekedés az egy nagy-nagy „társasjáték”, melyre a közlekedési szabályok vonatkoznak, és annál biztonságosabban közlekedhetünk, minél inkább megtartjuk a közlekedési előírásokat.

Felkészülnek a különféle helyzetekre

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Balesetmegelőzési Bizottság a V2 Bikers – Szolnoki Motorosok Baráti Köre Egyesülettel közösen minden évben megrendezi Szolnokon a „Motoros lassú tréninget”, hogy felhívják a közlekedők figyelmét a motoros szezon kezdetére, és hogy felkészítsék a motorosokat a veszélyes közlekedési helyzetekre.

Az ingyenes oktatónapon a motoros járőrök a vezetéstechnikai pályán a biztonságos kanyarodási, fékezési és az akadályok kikerülésének technikáit segítik elsajátítani a motorosoknak. A két keréken érkezők több órán át gyakorolhatnak a részükre berendezett pályán, valamint az érdeklődők KRESZ-tesztlapokat is kitölthetnek.

Közel felét a motorosok okozzák

Tavaly 1347 motoros baleset történt az országban, ebből 639 esetben volt a motoros a baleset okozója, derült ki a Központi Statisztikai Hivatal előzetes adataiból. Ez 47 százalék, tehát az okozó és vétlen arány közel fele-fele. A motorosok okozta balesetekből 256 haladó járművek ütközése volt, 227 pedig megcsúszás, farolás, felborulás vagy pályaelhagyás miatt következett be. A statisztikai adatokból az is megállapítható, hogy a motorosok által okozott balesetek leggyakoribb oka a sebesség nem az útviszonyokhoz megfelelő alkalmazása és az irányváltoztatás, haladás és bekanyarodás szabályainak meg nem tartása.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!