2017.09.09. 15:25
Nem mindennapi tesiróákat tartanak több suliban is a megyében
A mindennapos testnevelésórák 2012-es bevezetésével nyilvánvaló volt, hogy a hagyományos tornaórák ideje lejárt. Az eltelt öt év alatt számos érdekes és gyerekbarát „tesiórát” fedeztünk fel a megyében.
– Nagyon szeretem a csillogó, szép ruhákat. Ha megnövök, versenytáncos akarok lenni! – mondja az egyik cserkeszőlői kislány, amikor arról faggatjuk, mi lesz, ha majd nagy lesz.
Az itteni kisdiákoknak szerencséjük van: a társastáncoktatáshoz minden feltétel adott a Cserkeszőlői Petőfi Sándor Általános Iskolában. Hetente egyszer éppen maga a tánc (az úszás mellett) a testnevelésóra az első hat osztályban.
Vannak kifejezetten tehetséges lábú gyerekek: évente egy-két pár megyei, térségi táncversenyeken is képviseli az iskoláját.
A cserkei társastáncsikereken felbuzdulva, Kunszentmártonban is bevezették a táncos tornaórákat.
Takácsné Szilágyi Erzsébet igazgató a tanévnyitón büszkén emelte ki, hogy tavaly óta az 5. és 6. évfolyamban a testnevelés tantárgyon belül úszás- és társastáncoktatást tartanak, melyek idén is folytatódnak.
Törökszentmiklóson négy általános iskolából háromban, illetve egy gimnáziumban váltja ki a mindennapos testnevelésórát a néptánc, ami közel nyolcszáz gyereket érint. Ez a kötelező öt testnevelésből iskolától függően egy vagy két órát jelent.
– Az idő múlásával mindenki megszokta ezt a – mondja Szilágyi Erik néptáncoktató, aki azt is elárulta,
van olyan diák, aki annyira megszerette ezt a mozgásformát, hogy jelentkezett a helyi néptáncegyüttesbe is.
– A helyszínek szerencsére hellyel-közzel adottak, az iskolák igyekeztek kialakítani olyan tantermeket, amelyek erre megfelelőek. Biztosan van olyan hatékony ez is, mint egy tesióra. Itt igazából a mozgáskoordináció fejlődik a leginkább, de a csapatmunka is nagyon fontos, hiszen minden évben fellépünk egy közös koreográfiával – magyarázza.
A szolnoki Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnázium negyedikesei heti kettő testnevelésórában kajakozni tanulnak.
– Kifejezetten örülök, hogy az iskola leveszi a vállamról az edzésre hordás gondját – mondja az egyik kisdiák édesanyja.
– Szolnokon nagy hagyománya van a kajak-kenu sportnak, gondolkodtunk is rajta, hogy gyermekünket beíratjuk ide. Munkám miatt azonban nem tudtuk volna rendszeresen elvinni délutánonként lányunkat az edzésekre.
„Így, hogy testnevelésórán belül, délelőttönként van a kajakozás, megoldódott a problémánk.”
Szintén szolnoki lehetőség a lovaglás. Ölvedi János, az egyik szolnoki lovarda szakmai vezetője elmondta, egyelőre nincsen szervezett iskolai lovasoktatás, bár erről korábban volt szó.
Jelenleg a szülők hordják gyermeküket az edzésekre, melyet ők leigazolnak, az iskola pedig elfogadja a testnevelésórák kiváltására.
– A diákok nemcsak mozognak nálunk, hanem egészség- és környezettudatos szemléletet is elsajátítanak, javul a tartásuk, a koncentrációkészségük és nem mellékesen rendszerességhez szoknak.
Az újszászi Vörösmarty Mihály Általános Iskolában is bővítik a testnevelésórai mozgásformák repertoárját. Bogárné Simon Klára igazgatónőtől megtudtuk,
most vezetik be az alsósoknál a szivacskézilabdát, ami jó alapot nyújthat a hagyományos kézilabdázáshoz.
A kisiskolások heti két órában ismerkednek majd e sporttal. De a tervek között szerepel az önvédelmi sportok népszerűsítése is, a lábtoll-labdázás pedig be is van építve náluk az órai anyagba – ami nem csoda, hiszen Újszász a magyar lábtoll-labdázás fellegvára.
A tiszavárkonyi Endre Király Általános Iskolának és vezsenyi tagintézményének pedig szerződése van a Magyar Judo Szövetséggel, mely szerint a várkonyi alsósok eséseket, gurulásokat fognak tanulni, ehhez egy kolléganő oktatást is kapott.
A mindennapos testnevelésórák eltöltésére és különleges sportszakköri foglalkozások megtartására a Tisza-tó régióban is találunk példát. Bár a jogszabály pontosan megjelöli, milyen sporttevékenység végezhető az órákon, az intézmények előszeretettel élnek a lehetőséggel és választanak új mozgásformát.
„A Kossuth Lajos Gimnázium Tiszaszőlősi Általános Iskolájában karateoktatás zajlik, heti több alkalommal”
– mondta honlapunknak dr. Pásztorné dr. Vass Anikó, a gesztorintézmény igazgatója.
A heti három általános testnevelésóra mellett két felső tagozatos évfolyamban, hetente két alkalommal ismerkednek a diákok a karate alapjaival.
– A hetedik és nyolcadik osztályban heti két alkalommal kötelező jelleggel zajlik karateoktatás, ami bekerült az intézmény pedagógiai programjába is – vázolta Vass-Szegedi Julianna karateoktató.
Mint megtudtuk,
a gyerekek lelkesen fogadták az újfajta mozgást.
Az érintett korosztály már fizikálisan is érett arra, hogy a testnevelés eme formáját végezze, így nagy érdeklődést mutatnak.
– A kezdeti sikerben nyilván benne van az újdonság varázsa, idővel pedig az idegenkedők is szépen belerázódtak, hiszen csak karatealapokat tanulunk – magyarázta a pedagógus.
Munkatársainktól
Korcsolyázhatnak az órán
A Jászsági Apponyi Albert Általános Iskola igazgatója, Pesti Péter érdeklődésünkre elmondta, hogy a mindennapos testnevelési foglalkozások megszervezésére az igények alapján kétféle lehetőség közül választanak. Egyrészt lehetőség van rá, hogy a hetenként rendelkezésre álló öt órát teljes egészében tanórai keretbe illesztve töltsék el a fiatalok. Másrészt sok intézmény választja, hogy három foglalkozást tanórai keretben, két órát pedig a délutáni sportkör részeként biztosítja. Ez utóbbi formánál van módja a diákoknak hivatalosan igazolni, hogy a délutáni sportköri foglalkozást sportegyesületek edzésein töltik el. Jászberényben az önkormányzat az általános iskolák támogatásaként lehetőséget ad a jászberényi diákoknak térítésmentesen, hogy a műjégpályán – a testnevelésfoglalkozások órakeretének részeként – korcsolyaoktatáson vegyenek részt.
B.Cs.