SZOLNOK

2017.09.20. 20:00

Lelkisegély-szolgálat: az eddigi leghosszabb hívás öngyilkossággal függött össze

Százezer hívás fut be évente országos szinten a Lelki Elsősegély Telefonszolgálathoz. Az országban működő 18 szolgálatnak csak töredéke huszonnégyórás, és ebből az egyik a megyeszékhelyünkön működik. A legtöbbször éppen itt csöng a telefon... A telefonos szolgálat munkájába tekintettünk be.

Megyénkben is sokan tárcsázzák a telefonos lelkisegély-szolgálatot elkeseredésükben. Képünk illusztráció.

Forrás: Shutterstock

Egy nemzetközi hálózat részeként fogadja a hívásokat Szolnokon a Bizalom Lelki Elsősegély Telefonszolgálat, melynek működési feltételeit a Bizalom Mentálhigiénés Egyesület biztosítja.

– A stressz az élet velejárója, nem tudjuk kikerülni. Amikor a saját stresszoldó módszereink kevésnek bizonyulnak, lehetőség van segítséget kérni. Azért hoztuk létre Szolnokon is a telefonszolgálatot 27 évvel ezelőtt, hogy tudják az emberek, van hová fordulni – mondta Pintér Zsuzsanna, a Bizalom Mentálhigiénés Egyesület elnöke.

– A telefonos ügyelő abban tud segíteni, hogy a hívó közelebb kerüljön a saját megoldásához, bátorságot merítsen az élethez. Ehhez pedig az kell, hogy a hívó tisztában legyen a saját érzéseivel.

– És ez nagyon komoly kihívás hívónak és ügyelőnek egyaránt, hiszen a mindennapokban rendkívül keveset beszélünk az érzelmeinkről.

„Sőt, gyakran azt sem tudjuk megmondani, hogy mit érzünk...”

– vette át a szót Császiné Csáti Réka szolgálatvezető.

– Nagy segítség, hogy telefonban és nem szemtől szemben kell ezt megtennie a hívónak. Ráadásul a beszélgetés anonim módon történik, tehát az ügyelőnek nincsen neve, arca, ő csak egy hang, aki azt tanulta, hogyan kell figyelemmel, megértéssel, elfogadással, feltétel nélkül elfogadni, amit hall.

– Csupa olyan dolog, amelyekben hiányt szenvedünk a hétköznapokon – magyarázta a szolgálatvezető.

Az ügyelőkről még a szomszédjaik sem tudják, hogy ezzel foglalkoznak, mely a bizalom kérdése miatt fontos, ugyanis ha tudom, hogy a szomszédom ügyelő, kétszer is meggondolom, hogy telefonáljak-e, mert nem biztos, hogy neki szeretném elmondani, hogy például megcsalt a férjem.

– Az önkéntes telefonos ügyelők speciálisan képzett szakemberek, akik azt tanulják a százórás szakmai képzés során, hogy milyen módon kell értően figyelni a hívóra, hogyan lehet olvasni a sorok között, hogyan lehet valakit kimozdítani a holtpontról.

„Az értő figyelem arról szól, hogy azt halljam, amit a másik mondani akar, ő pedig azt értse, amit én mondani akarok.”

– A képzésen önismeretet is tanítanak, hiszen az tud érdemben segítő beszélgetést folytatni, aki maga is rendben van.

– Az ügyelőnek emellett szüksége van lelki kiegyensúlyozottságra, nyitottságra, toleranciára és empátiára – sorolta Császiné Csáti Réka, aki hangsúlyozta, hogy a képzésre csak egy komoly szűrést követően kerülhetnek be a jelentkezők.

A telefonhívások leggyakoribb témái egyébként a magány, csalódás, elégedetlenség, lelki fájdalom, tartós, megoldatlan feszültség, életuntság, depresszió, krízishelyzet és önveszélyeztetés.

– Emellett a gyász, haláleset és veszteség is gyakori, ez utóbbi lehet egy barátság megszakadása vagy munkahely elveszítése is. Ezek is veszteségek, amelyet gyászként élünk meg. A magány is abszolút az első helyek között szerepel.

– Azt gondolnánk, hogy aki családban él, nem magányos, de ez nem feltétlen igaz, mert lehet, hogy az egész családja távol él, akár külföldön. Vagy éppen családban él, de mégsem kapja meg azt az értő figyelmet, megértést, amit az ügyelők tudnak nyújtani neki – fejtette ki Császiné Csáti Réka, aki hozzátette, nincs olyan ügyelő, aki ne beszélt volna öngyilkosságot fontolgató hívóval.

Megyénkben is sokan tárcsázzák a telefonos lelkisegély-szolgálatot elkeseredésükben. Képünk illusztráció.
Forrás: Shutterstock

Ezek a hívások a legmegrázóbbak. A javuló tendencia ellenére még mindig két és félszer annyian lesznek öngyilkosok Magyarországon, mint ahányan közlekedési balesetben halnak meg.

A statisztikák szerint Magyarország a második legrosszabb mutatókkal bír Európában.

A hecchívásokat is nehéz kezelni, amikor trágárságokat mondanak a telefonban. Ráadásul a csak viccből telefonálók fel is tartják a vonalat, elvéve ezzel a lehetőséget azoktól, akik valóban segítségre szorulnak.

Lelkileg ez egy rendkívül megterhelő munka, ugyanakkor gyönyörű és rengeteg erőt ad. A képzés és az aktív szolgálat során tanult technikákkal a másokon való segítés rendkívüli sikerélményt és élettapasztalatot hozhat, amiket a saját problémák felmerülésekor jól lehet hasznosítani.

A szolgálat célja, hogy folyamatosan meg tudja újítani az ügyelőgárdát, ezért várják a jelentkezőket, akik szeretnének csatlakozni ehhez a csapathoz.

Kiemelkedően megnövekedett a hívások száma

Július óta a legtöbb hívás a szolnoki szolgálathoz fut be, azonban ha itt megcsörren a telefon, az nem azt jelenti, hogy a megyéből telefonálnak, hiszen az ország bármely pontjáról érkezhet hívás.

Tavaly országosan kilencvenezer beszélgetés zajlott az éjjel-nappal díjmentesen hívható 116-123 telefonszámon, ebből hétezer alkalommal a megyeszékhelyen csörgött a telefon. Nyár óta országos szinten kiemelkedően megnövekedett a hívások száma: két és félszer többen telefonáltak, mint az első hat hónapban.

Idén augusztusig már nyolcvanötezren éltek ezzel a lehetőséggel, ebből közel tízezer hívás Szolnokra érkezett. A hívásoknál egyébként nincs időkorlát, vagyis addig tart a beszélgetés, amíg a hívónak szüksége van rá.

Az eddigi leghosszabb hívás öngyilkossággal függött össze.

Czakó Nóra

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!