Jászkunság

2017.08.20. 15:20

Egyre népszerűbb az internetes vásárlás

A webáruházak többségének nőtt a forgalma tavaly a friss felmérések szerint. Az általunk megkérdezett piaci szereplők is érezték a növekedést.

Gyorsan, egyszerűen, kényelmesen és főleg olcsóbban juthatunk hozzá nagyon sok termékhez a neten

Forrás: Shutterstock

Az elmúlt évben 427 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le a magyar webshopok – derült ki az eNET internetkutató cég friss felméréséből. Az online szektor dinamikus bővülése nem meglepő, hiszen egyre többen és egyre nagyobb kosárértékben vásárolnak az interneten.

Míg 2015-ben az online vásárlók száma éppen csak meghaladta a négymilliót, mára további 600 ezer fő erősíti az online vásárlók táborát, így elmondható, hogy a felnőtt internetezők 84 százaléka vásárol legalább egy évben egyszer online.

Hasonló eredményeket mutat a Webshop Experts felmérése is, mely szerint a hazai webáruházak háromnegyedének nőtt a forgalma tavaly, és csak öt százalékuk számolt be a forgalom csökkenéséről.

– A Media Markt 2013-ban indította el webáruházát, és az elmúlt négy évben azt tapasztaltuk, hogy mind az online, mind pedig az offline kereskedéseink forgalma növekszik – tudtuk meg Iván Lászlótól, a szolnoki áruház ügyvezető igazgatójától, aki azt is hozzátette, hogy ma már egyre inkább elmosódik a határ az üzletben és webáruházban történő vásárlás között.

A Media Marktban például meg lehet rendelni a terméket a webáruházban és át lehet venni az egyik üzletükben vagy ki lehet próbálni egy terméket az áruházban és meg lehet rendelni online.

– A forgalom növekedésének az lehet az oka, hogy a webáruházak kényelmes, gyors és biztonságos vásárlást tesznek lehetővé, valamint könnyen lehet keresni és válogatni az óriási választékban is.

– Emellett az online üzletekben részletes termékinformációk állnak a vásárlók rendelkezésére, illetve a Media Markt hatvan napos visszavásárlási garanciát is nyújt, ami nagy biztonságot jelent a vásárlóknak – ecsetelte az előnyöket az ügyvezető igazgató.

„Fontos azonban, hogy csak megbízható webáruháztól vásároljunk, így megelőzhetőek a kellemetlenségek”

– A Media Markt már húsz éve jelen van Magyarországon, és webáruházunk mellett offline üzletekkel is rendelkezünk, ahol kollégáink a vásárlók rendelkezésére állnak, akár az online vásárolt termékekkel kapcsolatos kérdésekben is.

– A vásárlási folyamataink https-csatornán keresztül zajlanak, ami adatbiztonság szempontjából nyújt védelmet vevőinknek – magyarázta Iván László, aki arra is rámutatott, hogy webáruházukban az utánvét a leggyakoribb fizetési mód, de egyre népszerűbb a bankkártyás fizetés is.

Gyorsan, egyszerűen, kényelmesen és főleg olcsóbban juthatunk hozzá nagyon sok termékhez a neten
Forrás: Shutterstock

Az elmúlt évek tapasztalatai pedig azt mutatják, hogy legtöbben a kényelmes kiszállítást választják. A rendelések pedig szerte az országból érkeznek, hisz az online áruház működése óta csaknem az összes településre szállítottak már ki terméket Magyarországon.

– Cégünk webáruházán keresztül főként a szerződéses partnereink vásárolnak, de a mi forgalmunk is drasztikusan megugrott, és a kívülről beregisztráló vevőink száma is emelkedett – mondta el lapunknak Mátyus Gábor, a pénztárgépszalag-gyártással és irodaszerek árusításával foglalkozó szolnoki Mátyus Kft. ügyvezető igazgatója.

– Ennek az lehet az oka, hogy az internetnek köszönhetően már a kanapén ülve is össze lehet hasonlítani a különböző cégek kínálatait, és valljuk be, ez sokkal egyszerűbb, mint végigjárni minden üzletet.

– Ráadásul manapság már mindenki zsebében ott lapul az okostelefon és így akár a vonaton ülve is meg lehet ejteni a bevásárlást. Ezenkívül az internetes kereskedésekben általában a választék is nagyobb és egy jó webáruház áttekinthetőbb, mint például egy fizikai irodaszer-nagykereskedés.

– Ez főként azokra a termékekre igaz, amelyekből nagyon sokfélét árulnak, mint például a tollak – sorolta az online vásárlás előnyeit az ügyvezető igazgató, aki azt is hozzátette, hogy az internetes vásárlás számtalan veszélyt is rejt magában, de aki a Mátyus Kft.-nél vásárol, azt kapja, amit megrendelt.

Az újonnan vásárolt árukkal azonban nem szokott probléma lenni, főként a használt termékeknél fordul elő olyan, hogy teljesen mást kapunk, mint amit megrendeltünk.

„Érdemes megnézni a webáruház elérhetőségét, hogy van-e megadva valós cím vagy telefonszám”

– Én, ha nagyobb értékben vásárolok, mindig írok egy e-mailt vagy megejtek egy telefont, mert ha már fogadja valaki a hívást vagy válaszolnak a levélre, akkor egy valódi cég, egy valódi személy áll a webáruház mögött – árulta el Mátyus Gábor, aki szerint sajnos nagyon sokan élnek vissza az online fogyasztók bizalmával és azért is szkeptikusak a vevők.

Annak ellenére ugyanis, hogy nő a webáruházak forgalma, még mindig sokkal félénkebben vásárolunk mi, magyarok, mint egy fejlettebb országban.

A futárszolgálatos kiszállítási mód a legelterjedtebb

Az eNET felméréséből az is kiderül, hogy a virtuális kosarak mérete is növekedett, tavaly átlagosan 13 ezer forintot költöttek a neten az online vásárlók egy alkalommal, ami 1700 forintos növekedést jelent a 2015-ös évhez képest.

Az egyes kiszállítási módok elérhetősége nem változott a webáruházaknál az elmúlt egy évben. Továbbra is a futárszolgálatos kiszállítási mód a legelterjedtebb, amelyet fej-fej mellett a boltban, a személyzettel rendelkező partnerponton, valamint a telephelyen vagy irodában történő személyes átvétel követ.

A legnagyobb részesedést továbbra is a készpénzes utánvét tudhatja magáénak mind a megrendelések számát és értékét tekintve, azonban a vásárlások számának és értékének több mint egytizedét már bankkártyával fizették ki a tavalyi évben utánvétes átvételkor.

Nem csupán a hazai webáruházakban vásárlók száma bővült az elmúlt években. Egyre többen rendelnek külföldi webshopokból is. 2015-ben 1,5 millióan, tavaly pedig már 2,2 millióan vásároltak a neten külföldről (is).

A tavalyi évben a legnagyobb mennyiségben értékesített termékkategóriák között szerepeltek a számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai eszközök, a ruházati termékek, a játékok és ajándékok, a háztartási gépek és a fehéráruk is.

Czakó Nóra

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!