Jászkunság

2017.11.24. 20:00

Ne hagyjuk magunkat átverni! – adatainkat próbálják kicsalni gyanús emailekkel

Több olvasónk is jelezte, hogy furcsa és magyartalanul megfogalmazott számlatartozásra figyelmeztető e-mailt kapott a Telekomtól.

A kép csak illusztráció

Forrás: Shutterstock

A napokban a szerkesztőségi postafiókba is befutott a kétes eredetű levél, mely szerint 1315 forintos be nem fizetett számlánk van, melyet másnapig kellett rendezni.

A linkre kattintva, látszólag a Telekom honlapjára jutunk, ahol felhasználónevet és jelszót kell megadnunk az ügyintézéshez, azonban az oldalról hiányoznak az ékezetek és nem ajánlja fel a Facebook-kal való belépést sem, mint a szolgáltató valódi oldalán. Mindez alapos gyanúra adhat okot.

A Magyar Telekom Kommunikációs Igazgatósága lapunk megkeresésére elmondta, hogy sajnos időről időre előfordulnak jellemzően nagy ügyfélbázissal rendelkező, de nem csak távközlési szolgáltatók nevében elkövetett visszaélések.

– Az adathalászat (phishing) az egyik legklasszikusabb internetes csalási forma, mellyel a csalók célja, hogy megszerezzék a személyes adatainkat, és ezekkel törvénytelen, nekünk kárt okozó cselekményeket hajtsanak végre.

– Sajnos, az elmúlt időszakban ismeretlenek adathalász támadást indítottak a Magyar Telekom nevében is, és nem csak a Telekom, hanem más szolgáltatók ügyfelei is kaphattak ilyen e-mailt a Telekom nevében – tájékoztatott a Kommunikációs Igazgatóság.

Megtudtuk, hogy a Telekom, amint észleli a támadást, azonnal megteszi a szükséges biztonsági intézkedéseket, és az érintett IP-címeket letiltja. Sajnos azonban nem zárható ki, hogy a támadást rövid időn belül más IP-címekről megismétlik.

A szolgáltató hangsúlyozta, hogy a Magyar Telekom soha nem küld elektronikus levélben számlákat, illetve nem kér felhasználói neveket, jelszavakat és előfizetői adatokat.

Az IP-címek letiltása mellett a szolgáltatók elsősorban ügyfeleik tájékoztatásával tudnak azért tenni, hogy a hasonló csalások száma visszaszoruljon. A Telekom honlapján több helyen nyújt ezzel kapcsolatban tájékoztatást, illetve hívja fel ügyfelei figyelmét arra, hogyan kerülhetők el a visszaélések.

Emellett azonban nagyon fontos, hogy az ügyfelek is nagyobb tudatossággal és óvatossággal járjanak el, ha személyes adataik kiadását kérik tőlük.

A Telekom kéri ügyfeleit, hogy a hasonló e-maileket fokozott figyelemmel kezeljék. Fontos, hogy az ügyfelek ellenőrizzék a feladó e-mail-címét és hogy valóban az előfizetése adatai (például MT azonosító, folyószámlaszám) szerepelnek-e benne.

A kép csak illusztráció
Forrás: Shutterstock

Ellenőrizzük azt is, hogy a számla összege nem tér-e el a megszokottól, például túlzottan alacsony vagy magas a számlázott összeg. Alaposan vizsgáljuk meg a belinkelt weboldalt is, ugyanis hivatalos levél esetén a weboldalra mutató link mindig tartalmazza a telekom.hu tartományt.

Ha a kapott levélnél ez nem így van, akkor a linket nem szabad megnyitni, rákattintani. Óvatosságra int emellett a magyartalan megfogalmazás, a nyelvtani hibák, az idegen vagy szokatlan tartalom is.

A szolgáltató javasolja, hogy saját biztonságunk érdekében időnként változtassuk meg az internetezéshez használt jelszavainkat is. Emellett nagyon fontos, hogy soha, semmilyen okból másnak, főként ismeretleneknek, ne adjuk ki a bankszámlaszámunk adatait, e-mail postafiókunk felhasználónevét és jelszavát és a Telekom-előfizetői jelszavunkat.

Amennyiben úgy érezzük, hogy csalás áldozatává váltunk, érdemes – a szolgáltató tájékoztatása mellett – a rendőrségen hivatalos feljelentést tennünk. Természetesen a Magyar Telekom saját hatáskörében is együttműködik az érintett hatóságokkal a visszaélések visszaszorítása érdekében – tette hozzá a kommunikációs igazgatóság.

Feljelentés is érkezett

Kovács Ágnes megyei rendőrségi sajtóreferens érdeklődésünkre elmondta, hogy egy hasonló esettel kapcsolatban érkezett is feljelentés a Szolnoki Rendőrkapitányságra.

A referens hangsúlyozta, hogy a megyei rendőr-főkapitányság kiemelten kezeli ezen jogsértések megelőzését, majd néhány jó tanácsot is megfogalmazott. A szolgáltatók helyesírási hibákkal teli levelet nem küldenek.

Éppen ezért, ha fizetési felhívást kapunk és kételyeink vannak, még az átutalás teljesítése előtt érdeklődjünk a szolgáltató ügyfélszolgálatánál a felszólítás eredetiségéről telefonon, e-mailben vagy személyesen.

Szintén fontos, hogy csak az eredeti szerződésen feltüntetett elérhetőségek egyikén kérjünk tájékoztatást a szolgáltatótól.

Czakó Nóra

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!