JÁSZKUNSÁG

2018.06.08. 19:50

A rendőrök nem hajszolnak civil autóikkal gyorshajtásba más közlekedőket

A balesetek legfőbb oka a gyorshajtás, ezért a rendőrség fontosnak tartja, hogy ellenőrzésekkel lassítsák a forgalmat a szerencsétlenségek számának csökkentése érdekében. Egyre több és korszerűbb berendezéssel, valamint újabb módszerekkel állnak elő. A legfrissebb akciójuk azonban felbolygatta a világhálót.

Czakó Nóra

A már mindenki számára ismerős, út mellett felállított háromlábú szörnyetegek mellett 2016. április 5. óta megyénkben nyolc kiépített fix telepítésű traffipax is figyeli a közlekedőket.

A 32-es úton hármat helyeztek el: Szolnokon, a József Attila útnál, Jászberény északkeleti kapujában, illetve Jászalsószentgyörgyön.

A 44-esen Öcsödön, a 46-oson Törökszentmiklóson, a 45-ösön Kunszentmártonban, a 34-esen Kunhegyesen, illetve a 3401-esen Karcag külterületén is kiépítették a kamerarendszert.

Változtatható helyű intelligens kamerával szintén nyolccal rendelkezik szűkebb hazánk, és együtt a megye teljes illetékességi területét lefedik.

Az sem újdonság a közlekedőknek, hogy rendőrségi szolgálati gépkocsikba telepített sebességmérő készülékekkel is pásztázzák a közlekedőket. A napokban az interneten futótűzként elterjedt új módszer azonban többeket is megdöbbentett.

A rendőrök állítólag jelöletlen rendőrautókkal hajszolják gyorshajtásba a közlekedőket. „Letolják” az autósokat az útról, majd megbüntetik őket.

Az Országos Rendőr-főkapitányság a járművek létezését elismerte.

Kifejtették, az egyértelmű rendőri jelzettel ellátott járművekkel a mások életét is veszélybe sodró sofőröket kevésbé lehet kiszűrni a forgalomból. A szabályokat ugyanis jellemzően csak addig tartják be, amíg a rendőrök látókörében vannak.

A balesetek megelőzése érdekében ezért a hatóság kombináltan alkalmazza az álló és a menet közbeni méréseket.

Az ORFK azonban cáfolta azokat a híreket, amelyek szerint civil autókkal „letolják” az egyébként szabályosan közlekedőket.

Mint mondták, nem fűződik érdekük a bírság kiszabásához, céljuk az olykor akár életveszélyes közlekedési jogsértések elleni hatékonyabb fellépés.

Hozzátették, a menet közbeni mérésekre alkalmas kocsival egyébként sem kell a mért járművel azonos sebességgel, sőt még csak ugyanabban a sávban sem haladni. A szabályszegésen ért járművet pedig ott állítják le, ahol azt biztonságosan meg lehet tenni.

Autópálya leállósávjában például nem.

Megkérdeztük az ORFK-t, hogy megyénkben is „tevékenykednek-e” ilyen autók, mire azt a választ kaptuk, hogy valamennyi területi rendőri szerv rendelkezik ilyen járművekkel.

Azok az ország bármely területén alkalmazhatók, megyénkénti számuk a közlekedésbiztonsági helyzet függvényében változtatható.

Látható tehát, hogy a rendőrök mindent megtesznek annak érdekében, hogy a száguldókat kiszűrjék a forgalomból. Egyes autósok szerint azonban túl sokat is, és olyan helyeken állnak meg a sebességet mérő járművekkel, ahol nem is lehetne.

De ez vajon tényleg így van? Mi alapján dől el, hogy hol mérnek a rendőrök?

Az ORFK-tól megtudtuk, hogy a sebességmérés helyszíneinek kijelöléséről a rendelkezésre álló forgalmi és baleseti adatok elemzése során dönt a területileg illetékes rendőri szerv.

A változtatható helyű és a fix traffipaxok elosztását és ez utóbbiak helyszíneinek kijelölésénél figyelembe vették az adott úthálózat hosszát, a forgalom nagyságát és összetételét.

Emellett a személyi sérüléses balesetek számát, súlyosságát, jellemző okait és a megvalósíthatóság szempontjait. Vagyis az áramellátást és az adatátviteli lehetőségeket.

A sebességmérésnek azonban a KRESZ szabályainak is meg kell felelnie, mely kimondja, hogy az ellenőrzést végző berendezést és járművet a közúton úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedést indokolatlan mértékben ne akadályozza.

A rendőröknek az ellenőrzésekkel nem a bírságolás a céljuk, hanem a baleset-megelőzés.
Fotó: Mészáros János

A gépkocsi azonban forgalom elől elzárt területen, és a közútnak azon a részén is elhelyezhető, ahol a járművek megállása vagy várakozása tilos. Emellett a leállósávon is megállhatnak a sebességet mérő rendőrök, a járműnek azonban kellő távolságból észlelhetőnek kell lennie.

A szabályok azt is kimondják, hogy az ellenőrzött járművet megállítani csak akkor lehet, ha az nem veszélyezteti a személy- és vagyonbiztonságot, és nem jár a forgalom jelentős akadályozásával.

Ezek alapján elmondhatjuk, hogy szinte mindenhonnan és szabályosan traffizhatnak a rendőrök. Az ORFK hangsúlyozta, hogy a büntetés elkerüléséhez a legjobb módszer a közlekedési szabályok betartása.

Ha pedig valakit agresszív, a követési távolságot be nem tartó sofőr próbál „letolni”, arra az esetre a rendőrség a következőket javasolja: a megengedett sebességet ekkor se lépjük túl.

Húzódjunk át a másik sávba az első alkalommal, amikor ezt biztonságosan meg lehet tenni. Indokolatlan lassítással pedig semmiképp se próbáljuk „megregulázni” a másik járművezetőt!

Nem csak a sebességet mérik a civil járművekből

Rendőri jelleget nélkülöző járműveket a hatóság már korábban is használt ellenőrzéshez, tudtuk meg az Országos Rendőr-főkapitányságtól.

A baleseti helyzetre tekintettel április 16-án felújított és hitelesített FámaLézer készülékekkel szereltek fel civil jellegű szolgálati gépkocsikat.

Ezek az eszközök a sebességtúllépés dokumentálásán túl képesek más, menet közben elkövetett, a közlekedésbiztonságra veszélyes magatartások rögzítésére is.

Ilyen a leállósáv szabálytalan használata, a vasúti fénysorompó tilos jelzésén történő áthaladás, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyre vonatkozó elsőbbségi szabályok megszegése, illetve a záróvonal-átlépés.

Ide tartozik még a piros lámpán való áthaladás, a szabálytalan sávváltás, a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok megsértése, a kézben tartott mobiltelefon használatára vonatkozó tilalom megsértése is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában