ÉLETMENTŐ LEHET

2018.04.22. 06:55

Ezzel a rendszerrel kevesebb halálos baleset történhet megyénk útjain

Az új autót vásárlók hamarosan különleges extra felszerelést találhatnak majd gépjárművükben, egy életmentő automata segélyhívót. Az eCall elnevezésű rendszer bevezetéséről az Európai Parlament idegenforgalmi és közlekedési bizottsága rendelkezett, mivel évente több tízezren vesztik életüket az európai utakon baleset következtében.

Czakó Nóra

Az eCall rendszernek köszönhetően gyorsabban érkezhetnek a hatóságok a baleset helyszínére. Képünk illusztráció.

Fotó: Mészáros János

A március 31-én életbe lépett szabályozás szerint automatikus segélyhívóval kell felszerelni minden új gyártású személyautót, kisbuszt és könnyű tehergépkocsit Európában.

Az e-segélyhívó rendszertől azt várják, hogy a közutakon ötven százalékkal, a városokban negyven százalékkal gyorsítja meg a mentést. Ez évente mintegy ezerötszázzal csökkentheti a súlyos balesetekben bekövetkező halálos esetek számát – írja az MTI.

Az eCall segélyhívó rendszer folyamatosan monitorozza a gépjárművet, és ha balesetet érzékel, akkor azonnal jelez az operátornak, aki segítséget küld a helyszínre.

– Hazánkban az adatok a Magyar Autóklubhoz futnak be – mondta honlapunknak Csobod László, a Magyar Autóklub régióvezetője.

– Mi ugyanis olyan éjjel-nappal hívható telefonos központot működtetünk, ahol az autózásban is jártas szakemberek ülnek. Ők azok, akik le tudják ellenőrizni, hogy mennyire valós a beérkező jelzés.

– Ha az operátor megbizonyosodott arról, hogy nem téves riasztásról van szó, továbbítja az adatokat a 112-nek. Az automata segélyhívó egyébként nem egy új találmány. Eddig azonban nem nagyon volt jellemző, mostantól viszont tömeges elterjedés várható – tette hozzá.

A régióvezetőtől megtudtuk, hogy a rendszer működése meglehetősen bonyolult, található azonban benne egy gyorsulásérzékelő. Ez, ha olyan helyzetet, például lassulást érzékel az autóban, ami természetellenesnek tekinthető, jelez a szolgáltató központnak egy rádiótelefonos kapcsolaton keresztül. Elsősorban a jármű adatait és GPS-koordinátáit küldi el, melyek alapján már lehet cselekedni.

– Ez a rendszer azért hasznos, mert számos olyan baleset történik, amikor az autó vezetője mellett nincs senki, aki segítséget hívjon. Nem mindig van ugyanis tanú, nem mindig akad segítség az útszélen.

Az eCall rendszernek köszönhetően gyorsabban érkezhetnek a hatóságok a baleset helyszínére. Képünk illusztráció.
Fotós: Mészáros János

– Emellett időbe telik, mire a sokkból ébredve, értesíteni tudjuk a mentőt, rendőrséget. Az eCall-nak köszönhetően azonban gyorsabban megérkezik a segítség a baleset helyszínére – fejtette ki Csobod László.

A segélyhívó rendszert két hete mutatták be Budapesten, egy sajtótájékoztatón – írja az MTI. Itt Hajzer Károly, a Belügyminisztérium informatikai helyettes államtitkára kiemelte, a rendszer révén sokkal gyorsabban jutnak el az információk az érintett szerveknek, s az így megspórolt idő „életeket ment”.

Hablicsek Nikoletta, az Országos Rendőr-főkapitányság Ügyeleti Főosztályának vezetője elmondta, a rendszer olyan eseteknél hasznos, ha például éjszaka, illetve nem látható területen történik baleset, ha például árokba borul egy jármű.

A régi autókba is beépíthető

A budapesti sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy nemcsak az újonnan vett, hanem a már meglévő, régi autókba is beépíthető lesz a segélyhívó eszköz. Harmincezer forint körüli áron bárki beszereltetheti a rendszert.

Csobod László ezzel kapcsolatban honlapunknak azt mondta, a későbbiekben valószínűleg mindenki számára elérhető lesz a készülék. Jelenleg azonban az Autóklub vizsgálja, melyik a legmegfelelőbb gyártó, amely megbízható és jó készülékkel tud előállni. Emellett a rendszer beszerelhetőségére is nagy gondot kell fordítani.

– Ez a készülék ugyanis nem olyan, mint egy autórádió, hogy tulajdonképpen csak beteszem a műszerfalba és már működik is. Az eCall rendszer esetében nem mindegy, hogy hová helyezzük el az autóban.

– Nem szabad ugyanis befolyásolhatónak lennie. Emellett, ha utólag szereljük be, arra is oda kell figyelni, hogy olyan helyre tegyük, ahol az autó üzemszerű mozgását nem befolyásolja – magyarázta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában