2019.03.26. 11:30
Iskolai bántalmazások: mit tehet a pedagógus?
Rettegve lépik át az iskola kapuját azok a gyerekek, akiket rendszeresen beszólásokkal sértegetnek, zaklatnak, kiközösítenek vagy akár meg is vernek társaik. Mit tehet a pedagógus? Milyen konfliktuskezelési módszerek segíthetnek? Ezekre a kérdésekre keresték a választ egy jászberényi konferencián.
Forrás: Shutterstock
Fotó: Illusztrációfotó
Bárkiből lehet áldozat, ha másnak látják a többiek címmel szervezett konferenciát a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Jászberényi Tagintézménye a minap az Eszterházy Károly Egyetem Jászberényi Campusán. Bartusné Major Ágnes tagintézmény-igazgató megnyitóbeszédében többek között elmondta: az, hogy mennyire aktuális témát választottak a konferencia témájának, mi sem bizonyítja jobban annál, mint, hogy sokan eljöttek.
Egy pszichológus munkatársa esetét is megosztotta a hallgatósággal. A tanulságos történetből megtudhattuk: a pszichológus egyszer a buszhoz menet arra lett figyelmes, hogy néhány lány ült a padon és az arra járó kis gimnazista fiút trágár szavakkal illették. Odamentek hozzá és rángatták. A szakember ugyan közbelépett, de a lányok nem nézték, hogy felnőtt, őt is verbálisan bántalmazták.
Ezután jelezte az esetet a bántalmazó lányok középiskolájában, valamint az áldozat iskolájában is. Felajánlotta a zaklató lányok intézményeinek, hogy előadást is tart, ha igénylik. Szerencsére igényelték, és végül a lányok eltűntek a padról.
Bartusné Major Ágnes a történet ismertetése után hozzátette, ez az eset jól végződött, de sok nem végződik ilyen szerencsésen, mert vagy nem merünk lépni, vagy nem tudjuk, hogyan segítsünk jól. A szakmai fórum meghívott előadói különböző elméleti és gyakorlati módszerekkel segítették a pedagógusokat.
Jármi Éva, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának adjunktusa előadásában bemutatta az iskolai bántalmazás fogalmát, formáit és hátterét. A szakember ismertette a bántalmazási helyzetek hatékony kezelésének azokat az iskolai, óvodai programjait, amelyek elérhetőek a magyar pedagógusok számára.
Hangsúlyozta, hogy komplex prevenciós programban kell gondolkozni, ami azt jelenti, hogy azok fókuszában a csoportfoglalkozások és az osztályszabályok állnak.
Bacsó Flóra tréner, mediátor a konfliktuskezelés egyik módszeréről, Sándor Éva pedagógiai szakpszichológus pedig a Békés iskolák programról tájékoztatta a résztvevőket. Az iskolai bántalmazás mellett a konferencia másik témája a figyelemhiányos hiperaktivitási zavar volt, ami a tanulási nehézségek egyik leggyakoribb oka.