SZOLNOK

2017.07.23. 17:52

Kiállítási tárgy lett a RepTárban a legendás MiG–29-es repülő

Egy MiG–29 (Fulcrum) elfogó-­vadászgéppel gyarapodott­ a szolnoki ­RepTár, Közép-Kelet-Európa egyedülálló, interaktív repüléstörténeti múzeuma. Az orosz államadósság ellentételezéseként kapott a magyar légierő 28 gépet.

Galambos Sándor

A gép impozáns látványt nyújt a RepTár udvarán

Fotó: Mészáros János

Az MH Légijármű Javítóüzemben elvégzett restaurálást ­követően a kecskeméti repülőbázisról a tavaly szeptemberben megnyílt ­szolnoki repülőmúzeumba ­szállították a Magyar Honvédség légie­reje kötelékében egykor hadrendben állt MiG–29-es ­flotta ­05-ös oldalszámú gépét.

A RepTár legújabb büszkeségét, a legendás típus tulajdonságait, techni­kai ­paramétereit Zsámboki­ Tibor nyugállományú ezredes ismertette az érdeklődőkkel­.

– Az orosz államadósság közel felének ellentételezéseként kapott 28 MiG–29-est a légierő. Az első gépek 1993. ­október 15-én szálltak le Kecskeméten. A típussal az ­utolsó kiképző repülést 2010. ­december 7-én hajtotta végre a Dongó század, december 31-én pedig­ megtörtént a hadrendből ­való kivonásuk.

– Szolgálatuk tizenhét­ éve alatt a ­kecskeméti MiG–29-esek 29 246 felszállást hajtottak végre, összesen 17 728 órát és 11 percet töltöttek a levegőben. A típust 74 pilóta repülte – sorolta az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis egykori parancsnokhelyettese, majd visszaemlékezését saját tapasztalataival folytatta.

– Ez a világ legjobb harci gépe­. A legkorszerűbb társaihoz hasonló repülési tulajdonságokkal rendelkezik, ugyanakkor – bár esetenként hasznos lett volna – nincsenek olyan fedélzeti berendezései, az irányítást befolyásoló számítástechnikai eszközei, amelyek felülbírálhatták volna a pilóta utasításait.

Két hajtóművének bődületes tolóereje és a közvetlen kormányzás lehetősége pedig egy semmihez sem hasonlítható, feledhetetlen repülési élményt nyújtott a vadászpilótáknak.

A gép impozáns látványt nyújt a RepTár udvarán
Fotós: Mészáros János

A 05-ös oldalszámú gép 1993. szeptember 10-étől 1996. december 3-ig repült, 357 felszállással 215 órát és 35 percet töltött a levegőben. Kovács Péter­ százados, ­egykori bemutatópilóta volt az utolsó, aki ezzel leszállt. A gép múzeumi kiállítására egy komoly szakmai felkészültséget igénylő átalakítás és felújítás után nyílt lehetőség.

Hajtóműveinek üzemképtelenné tétele, fegyverzetének hatástalanításával párhuzamosan ugyanis a titkos minősítésű műszereit és technikai ­berendezéseit is nyilvánosan bemutathatóvá kellett tenni. Az úgynevezett muzeális célra történő előkészítést az MH Légijármű Javítóüzem ­kecskeméti kollektívája végezte.

– Alapvető feladatunknak tekintettük, hogy ez a gép a RepTár udvarán is ugyanolyan esztétikai élményt nyújtson, mint hajdan a fénykorában – mondta Bozóki János ezredes, a kecskeméti üzem parancsnoka.

– Az átalakításokat ezért úgy kellett elvégeznünk, hogy azokból a látogatók később semmit ne vegyenek észre. Mielőtt azonban a kiállítási helyére szállították volna az újrafestett 05-öst, még egy fedőlakkréteggel is elláttuk.

– Erre azért volt szükség, mert amíg a hadrendben álló­ vadászgépeket a repülések után letakarják, hangárokban helyezik el, addig a szolnoki múzeum udvarán kiállított technikai eszközöket semmi nem védi az UV-sugárzástól, az időjárás viszontagságaitól.

Galambos Sándor

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!