SZOLNOK

2017.09.23. 15:30

Évekig hiába kutatta, hogyan halt meg a nagybátyja, most végre békére lelt

Alig egyéves fennállása óta a világ minden tájáról érkezett már látogató a RepTárba. Csütrötökön például az Egyesült Államokból egy észak-karolinai házaspár, Julie Owens Robinson és férje tért be a repülőmúzeumba, ahol a számtalan becses kiállítási kincs közül egy amerikai B–24 Liberator nehézbombázó repülőgép ütött-kopott csillagmotorroncsa előtt időztek hosszabban.

Julie Owens Robinson Magó Károllyal (jobbra) és Mohos Nándorral beszélgetett a RepTárban, az amerikai repülőgép egyben maradt motorja mellett

Fotó: Csabai István

Julie-ék mellé kisvártatva megérkezett Magó Károly zászlós, az MH. 86 Szolnok Helikopter Bázis katonája, az év roncskutatója, valamint Mohos Nándor mérnök, a második világháború amerikai légierejének történésze, s ekkor vált bizonyossá, hogy a találkozást valami titokzatosság, a két férfi által felderített régi rejtély lengi körül. Nem csalódtunk.

– Azért látogattam Magyarországra, illetve Szolnokra, hogy minél tisztább képet kapjak nagybátyám, George Lenon Owens hadnagy halálának körülményeivel kapcsolatosan.

– Károly és Nándor minden helyszínre elkísértek, és minden, még meglévő tárgyi emléket megmutattak, amiért nagyon hálás vagyok nekik – szólaltattuk meg Julie-t a RepTárban.

Aztán Magó Károly fellebbentette a fátylat egy második világháborús eseményről, amiért az amerikai házaspár magyarországi itt-tartózkodása alatt eljutott Szigetszentmiklós, valamint Kiskunlacháza környékére, illetve Szolnokra is.

Julie Owens Robinson Magó Károllyal (jobbra) és Mohos Nándorral beszélgetett a RepTárban, az amerikai repülőgép egyben maradt motorja mellett
Fotós: Csabai István

 

– A zászlós kutatása szerint 1944. április 13-án az amerikaiak Liberatorokkal támadták a Csepel-sziget felett a Dunai Repülőgépgyárat és a tököli-szigetszentmiklósi repülőteret – egy nap leforgása alatt több mint kétszáz tonna bombát dobtak a területre.

– A magyar légvédelem komoly ellenállást tanúsított ugyan, ám az amerikai veszteséglistára ezen a napon csupán két B–24-es eltűnése került fel: egy lövedék végzetesen eltalálta a Charles W. Bauman főhadnagy vezette vadászbombázót, amely a zuhanás következtében nekicsapódott Paul S. Mowey hadnagy gépének.

Bauman repülője és annak személyzete – a szemtanúk elmondása és a csendőrség jelentése szerint – Szigetszentmiklósnál zuhant le. E gépnek az egyben maradt motorját 2008-ban ásták ki a földből, s ez látható ma a RepTárban.

Mowery hadnagy még Kiskunlacházáig elvezette a gépét, ám Bugyi-Alsódélegyháza pusztánál földet ért.

A Magyar Királyi Csendőrség beszámolója szerint egy négymotoros bombázó lezuhant Kiskunlacháza és Délegyháza között, az Írott-tanya közelében.

A jelentés szerint Mowery 12 órakor halt meg koponyaalapi törésben. George Lenon Owens hadnagy valószínűleg már nem élte túl a földet érést…

Hetvenhárom évvel később unokahúga, Julie Owens Robinson 2017. szeptember 21-én lelkében végre békére lelt.

Hosszú évekig hiába kereste, kutatta nagybátyja halálának körülményeit. Annyit tudott eddig, hogy a második világháborúban, egy légi harcban hősi halált halt.

Eddig csak gyászolt, mától, a magyarországi helyszíneken történt látogatásától fogva, megnyugvással, magában végleg el is temette rokonát.

Igaz, csak Bauman főhadnagy repülőjének, hadirelikviaként Szolnokon közszemlére tett motorját simogathatta meg, de mint honlapunknak is hangsúlyozta:

„Köszönet mindenkinek, aki segített az emlékképek helyrerendezésében!”.

Hatvannégy évig a földben aludt az amerikai „gépszörny” motorja

Magó Károlyt 2008 tavaszán egy barátja hívta a hírrel: elakadt szántás közben az eke egy szigetszentmiklósi ember földjén, leástak, és alig húsz centi mélyen egy motort találtak. Több se kellett, felhívta Piróth Sándort, a föld tulajdonosát, aki azt mondta: örülne, ha a szántóföldi „akadályt” szakszerűen kiemelnék. Három nappal később a helyszínen megkezdődött a lelet feltárása, ami minden várakozást felülmúlt: egy B–24H – ismertebb nevén Liberator – típusú amerikai bombázó motorját vetette ki a föld.

– A sérülésekből arra következtetünk, hogy légvédelmi ágyútalálat érte a gépet, sőt magát a motort. Ez a hátsó részén feküdt, így biztosan nem a mostani helyére zuhant; egy bombatölcsér lehetett ezen a helyen, oda vontathatták a motort és betemethették – mondta akkor Magó. A földtulajdonos nagymamája még a gépet is látta: „Huszonhárom éves voltam, kora tavasszal bombázták a repülőgépgyárat. A pincében olyan erős motorzúgást hallottunk, hogy attól féltünk, ránk fog zuhanni a repülő. Később megnéztük a gépet, ami a földünktől nem messze szállt le. Összetört, kiégett, de nagyjából egyben volt” – így emlékezett a nagyi. A gép testét még a lezuhanása után elszállították a helyszínről átvizsgálni az akkori repülőgépgyárba.

Mészáros Géza

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!