2017.09.12. 19:58
Zsuzsivonat, vagy nosztalgiagőzös – vajon mekkora lehet a mérete?
„Megy a zsuzsivonat, kattognak a kerekek, vígan játszadoznak az úttörő gyerekek…” Erre a dalra még elég sokan emlékezhetnek, de azt kevesen tudják mekkora volt ez a zsuzsivonat. Vajon tudjuk-e, mi határozta meg egy-egy vonat nagyságát?
Ugyan különleges látvány ez a nosztalgiagőzös, mégis normál nyomtávon közlekedik
Fotó: Mészáros János
A sínpár egymástól mért távolsága alapvetően befolyásolja a rajta közlekedő szerelvények méretét. Ezt a sínszélességet nevezik nyomtávnak.
Nyomtávolság (vagy nyomtáv) a vasúti vágány két sínszálának egymástól mért távolsága a sínfejek belső oldalai között, a vágánytengelyre merőlegesen mérve, általában a sínfejek érintősíkja alatt tizennégy milliméterrel mérve.
Ennek a rövid meghatározásnak a hallatán természetesen mindenkinek a vasút és az 1 ezer 435 milliméter jut eszébe.
Pedig nyomtávolság már a vasút előtt is létezett, mégpedig, ha jól belegondolunk, már az ókorban.
A rómaiak kőútjain a végigdöcögő hintók és szekerek vájatokat koptattak ki, úgyhogy a járművek készítői kénytelenek voltak az új szerkezetek kerékpárjait ezekhez igazítani.
A középkorban pedig a bányavasutak már két sínszált fektettek le és ezeken tolták a csilléket. Az igazi fejlődés és a nyomtáv elterjedése azonban mégiscsak a vaspálya és George Stephenson nevéhez fűződik.
Nemcsak megalkotta az első közforgalmú gőzmozdonyt, de úttörő tevékenységet fejtett ki az egységes vágányszélesség alkalmazására.
Az első angol vasúton, az 1825. szeptember 27-én megnyílt Stockton-Darlington vasúton a nyomtávolságot ugyanis 4 láb 8,5 hüvelyk, azaz 1 ezer 435 milliméterben állapították meg.
Persze, Angliában is léteztek ettől eltérő méretek. A London–Bristiol közti vonal 1838-ban pédául 7 láb (2 ezer 134 mm) szélességű nyomtávval épült meg.
1846-ban azután egy királyi bizottság az egységesítés érdekében a normál nyomtávolságot fogadta el kötelezően, és elrendelte a szélesebb sínpárú pályák átépítését.
A kontinensen azután a normál nyomtávolság terjedt el, néhány országtól eltekintve. Közismert például Oroszország, ahol a széles (1 ezer 524 mm) nyomtávot alkalmazzák a mai napig.
Megyénkben a normál nyomtávolsággal épültek a fontosabb vasútvonalak.
A Jászkunságban is készültek azonban más sínszélességű vasútvonalak. Ezek a helyi érdekű vasutak keskeny nyomtávval készültek el általában.
Az 1945 előtti időszakban a megyében több gazdasági vasút létesítésére is sor került. Ezek elsősorban 600, illetve 760 milliméteres nyomtávval készültek és a nagybirtokok belső szállítási igényeit vagy a már meglévő vasútvonalak állomásaihoz történő csatlakozást elégítették ki.
A 760 milliméteres nyomtávra kevés példát találunk: ezzel a nyomtávval épült a szolnoki Nemes uradalom kisvasútja Szandán és Kohner Adolf pusztamizsei gazdasági vasútja.
A szerelvényeket legtöbbször lóval vontatták. Jász-Nagykun-Szolnok megyében legalább harminchat gazdasági vasút működött, hosszuk mintegy 168 kilométer volt.
A legsűrűbb volt a gazdasági vasutak hálózata Pusztapó (Kétpó), Tiszatenyő, Kengyel térségében. Jelentős kisvasút működött még gróf Szapáry Gyula birtokán (Pusztataskony–Lovászhát).
A megye legnevezetesebb kisvasútja Horthy Miklós kormányzó kenderesi birtokán működött. A gazdasági vasutak elsősorban a cukorrépa-termesztésben érdekelt gazdaságok területén létesültek.
A répaszállítást faszekrényes kocsikkal bonyolították le. A személyszállítást is meg kellett oldaniuk, hiszen a szilárd burkolatú utak még sok helyen hiányoztak.
Végezetül pedig még egy méretet említsünk meg! Az 500 milliméteres síntávolságot, amelyre példa a Törökszentmiklósi téglagyár iparvasútja.
A fegyvernekit is felszámolták
A II. világháborút követően a kisvasutaknak kiemelt szerepet szántak az új politikai berendezkedésben. Először a hároméves terv keretében a meglévő kisvasúti állomány hasznosítási lehetőségeit mérték fel. Jász-Nagykun-Szolnok megyében 1948-tól került sor ezekre a munkálatokra. Javasoltak megépíteni 227 kilométer normál és 353 kilométer keskeny nyomtávú vasútvonalat. Az igények azonban nagyobbak voltak, mint a lehetőségek. A nagyszabású elképzelésekből a megye területén csak két vonal valósult meg: a Kisújszállás–Csorba (később meghosszabbították Túrkevéig) és a Fegyvernek–Tiszabő közti kisvasút. Persze a keskeny nyomtáv, mint a közforgalmú vasutak sínmérete, napjainkra megyénkből eltűnt, hiszen a fegyverneki és a kisúji kisvasutakat felszámolták…
Szikszai Mihály főlevéltáros