dunai hajóbaleset

2019.06.02. 20:57

Közleményt adott ki a Személyhajósok Szövetsége

A tájékoztató tizenegy pontot tartalmaz.

A május 29-én történt, tragikus hajó-balesetre reagálva, közleményt adott ki a Személyhajósok Szövetsége. A 11 pontot tartalmazó közleményben többek között az alábbiakról van szó:

A térségben tartózkodó hajók 1 percen belül – megkezdték a vízbe esett utasok kimentését, a Halászbástya és Hullám motoros két-két bajbajutott életét mentette meg.

A szerdai baleset egy megkezdett előzés során történt. Ennek alapvető jogszabályi feltétele ilyen forgalmas és viszonylag szűk területen az előzetes kommunikáció, és az előzni kívánó hajó engedély kérése az előtte haladótól, az előzés lehetőségéről és módjáról, amit biztonságos sebességgel kell végrehajtani, azaz a hajók fizikai érintkezése kizárt.

A körülbelül 4 km hosszú belvárosi Duna-szakaszon átlagosan 70 db 30-135 m között hosszúságú hajó közlekedik esti, éjszakai órákban egyidejűleg (esetenként ezek között nagyméretű tolt kötelékek is megjelennek több ezer tonnás terheléssel), és ez a hajószám már elegendő ahhoz, hogy a hajók vezetőitől a hajózási szabályok szigorú betartását és éber figyelmet követeljen meg.

A május 29-én történt balesetben a mentőeszközök átadására a hajó személyzetének nem volt ideje, mivel az ütközés észlelése és a hajó teljes elsüllyedése között nem telt el 2 percnél több.

A Személyhajósok Szövetsége szerint olyan tömeges és halálos kimenetelű hajózási baleset, amely május 29-én történt a magyar személyhajózás történetében 75 évvel ezelőtt történt utoljára. Naponta átlagosan 200 sétahajóút indul Budapestről, és ehhez képest az utóbbi 30 évben 20 alatt volt azoknak az eseteknek a száma Magyarországon, ahol egy hajó műszaki hibája miatt menteni kellett volna.

A Dunai Vízirendészet járőrhajói rendszeresen ellenőrzik a Budapesten közlekedő személyhajókat. A hatósági ellenőrzés kiterjed az egyes biztonsági berendezésekre, mentőeszközökre, a személyzet szolgálatra alkalmasságára és a hajó jogosultságaira is, továbbá azoknak a berendezéseknek az üzemelésére, amelyek a hajók azonosítására szolgálnak (AIS).

A közlemény angol nyelvű változata itt érhető el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!