Sport

2007.01.02. 10:49

Bamako felé kétkeréken

A felkészülés hajrájához értek azok a bátor, vállalkozó kedvű autósok, motorosok, akik január 13-án nekivágnak a Mali fővárosa, Bamako céllal megjelölt kalandtúrának.

SZOLJON

Nem is lenne „igazi” esemény a Budapest—Bamako Rali, ha nem találnánk a résztvevők között megyénkbeli indulót. A 44 éves, szolnoki mérnök, Bartók György ráadásul a viadal nehezebb kategóriájában, a motorosok mezőnyével vág a közel 8500 kilométeres távnak.
— Jövő szombaton, reggel nyolc órakor, a budapesti Kossuth térről indul a csapat Afrika közepe felé és a tervek szerint január 28-án érünk Mali fővárosába, Bamakoba — felelte lapunk érdeklődésére a civilben termelésirányítóként dolgozó Tisza-parti motoros. — Ausztria, Olaszország, Franciaország érintésével érünk a harmadik nap a spanyolországi Murciába, ahonnan hajóval együtt kelünk át a Földközi-tengeren. Tangierstől aztán Marokkón és Mauritánián keresztül tizenegy nap alatt érünk Maliba.
Melyik lehet a túra legveszélyesebb szakasza?
— Tulajdonképpen Marokkó után kezdődik az igazi sivatagi vezetés, ekkora már körülbelül 150 évet visszalépünk a fejlődésben. Az Atlanti-óceán partjától eltávolodva fordulunk Afrika szíve felé.

A GPS-től a védőoltásig minden pénzbe kerül

Mivel a verseny nagy része Afrikában (mi több sivatagban) zajlik, elengedhetetlenül szükséges egy megfelelő GPS és műholdas telefon. A Szahara homokja miatt (is) számos tartalék alkatrészt, pótgumit is be kell csomagolni indulás előtt. A motoros ruházatot a szélsőséges időjárási körülményekhez (forróság, majd éjszakai lehűlés) igazodva kell összeállítani, s nem szabad megfeledkezni a szükséges védőoltásokról sem. Mindent egybevetve, a kalandtúra minimális költségvetése megközelíti a három millió forintot.

Maliban, az aranybányákkal övezett Kayes városánál búcsúzunk a sivatagtól. Ezen a környéken szinte ősközösségi formában élő törzsek laknak. Az ország északi része veszélyes igazán, az a környék a hírek szerint az Al Kaida terrorszervezet fennhatósága alatt áll. A mezőny azonban végig védett útvonalon, konvojban halad, azaz remélhetően csak a technikai problémák jelentenek majd akadályt. Maga a verseny jótékonysági célt is szolgál. Mauritánia a világ hatodik, Mali az ötödik legszegényebb országa, ezért gyógyszereket, tanszereket viszünk az ott élők számára. Nem véletlen, hogy a rali szlogenje: „fogadj örökbe egy falut”.
Hogy jut eszébe egy Közép-Európa legsíkabb vidékén élő mérnökembernek, hogy ilyen elinduljon egy ilyen futamon?
— A kalandvágy vezérelt, mikor elküldtem jelentkezésem a szervezőknek, s ezt megértette feleségem és két lányom is. Tizennégy éves korom óta motorozok. A Babettától kezdve végig jártam az össze kategóriát egészen a gyorsasági Hondáig. Most egy négyhónapos, KTM LC4-es krosszmotorral vágok neki a távnak. Rendszeres sportolással készültem a fizikai megpróbáltatásokra. Abban, hogy végül összejött minden anyagi és technikai feltétel, sokat segített a Tiszaferr Kft., a Penta Klíma Kft., a H-Beton, az Axiál Rt. és az RMC Motor. Nélkülük most nem ecsetelhetném, milyen kihívás előtt állok.
Bartók György azonban nem léleghezhet még fel, mikor elér Bamakoba. Azon kevesek egyike ugyanis, aki „lábon” teszi meg a visszafelé vezető utat is, azaz nem repülővel, hanem kétkeréken kíván hazatérni. Afrikai kalandjairól természetesen hazatérését követően beszámolunk.

-->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!