SZOLNOK MEGYE

2018.10.08. 06:55

Változások jöhetnek a vásárlók könyvénél

Pontosan még nem lehet tudni milyen hatással lesz a boltokban kihelyezett Vásárlók könyvére a májusban életbe lépett adatvédelmi rendelet, annyi biztos, bizonyos esetekben akár személyes adatokat is megadnak a panaszosok. A vásárlók egyébként egyre ritkábban választják a problémák dokumentálásának ezt a formáját, inkább az internet adta lehetőségeket választják.

Molnár-Révész Erika

Egyelőre üres a vásárlói könyv – mutatja Ozsvárt Nóra, a Szapáry Ékszerház egyik munkatársa

Fotó: Mészáros János

A vásárlók és üzletek mellett Lits Józsefet, a Vállalkozók Országos Szövetségének megyei elnökét is kérdezzük a témában.

– Néhány éve a kislányomnak szerettem volna egy játék orvosi táskát venni az egyik nagyáruházban. Az ára borsos lett volna, nyolcezer forint, de úgy hirdették, éppen fél áron kapható. A pénztárnál viszont kiderült, az a nyolcezer már a kedvezményes ár. Ugyanígy járt az összes vásárló, aki arról a bizonyos akciós polcról választott… – meséli a szolnoki Zsuzsanna.

– Nagyon mérges lettem, nem csak én, a többiek is. Elkértük a vásárlók könyvét, beleírtuk a panaszunkat. Nemsokára udvarias válasz érkezett, melyben elnézést kértek a hibáért, és azt írták, hogy négyezer forintért megvásárolhatom a terméket. Bár azóta sem csináltam ilyet, jó ötletnek tartom, hogy a helyszínen, azonnal jelezhettük a problémánkat – vélekedik.

– Üres – mutatják a szolnoki Szapáry Ékszerház dolgozói a szabályosan kihelyezett, tollal ellátott vásárlók könyvét.

– Tavaly novemberben költöztünk erre az új helyre, azóta egy vásárló sem írt a könyvünkbe sem panaszt, sem dicséretet – mondja az egyik tulajdonos, Szilvia. Szerinte ugyanis mindent meg lehet beszélni. Az esetleges problémákat vagy éppen a kedves, köszönő szavakat is azonnal hallják a vevőktől.

Egyelőre üres a vásárlói könyv – mutatja Ozsvárt Nóra, a Szapáry Ékszerház egyik munkatársa
Fotó: Mészáros János

Ennek ellenére akármekkora és fajta üzletről van szó, a kereskedelmi törvény szerint mindenhol ki kell függeszteni a köznyelven „panaszkönyvnek” hívott füzetet.

– Jól látható és könnyen hozzáférhető helyen – tájékoztat a megyei kormányhivatal a vásárlók könyvére vonatkozó szabályokról. – Ez egy, a kereskedelmi hatóság által hitelesített, folyamatosan számozott oldalú nyomtatvány. A vásárlót a panaszkönyvi bejegyzést szabályozó jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos. A bejegyzést követően az egyik példányt elviszi a fogyasztó, a másik példány pedig a kereskedőnél, a könyvben marad. A kereskedőnek a fogyasztó bejegyzésére harminc napon belül írásban választ kell adnia – írják.

A kereskedőnek egyébként elvileg rendszeresen ellenőriznie kell, hogy írtak-e a könyvbe. A fogyasztóvédelmi hatóság vagy általános ellenőrzés során vizsgálja, hogy megtörtént-e a válaszadás, vagy akkor lép fel, ha ennek elmulasztása miatt, vagy a válaszadást követően hozzájuk fordul a panaszos. A megyében egyébként leggyakrabban a szavatosság vagy jótállás intézésével kapcsoltban írnak be a könyvbe, de sokan kifogásolják a nem megfelelő kiszolgálást, kereskedői hozzáállást, és szintén gyakori a nem megfelelő árfeltüntetésre vonatkozó panasz is.

– Előfordul, hogy olyan problémája van a vásárlónak, amely személyes adatokat is igényel, de nem ez a gyakori – vélekedik a Vállalkozók Országos Szövetségének megyei elnöke. Lits József szerint nincs szoros összefüggés az új adatvédelmi törvény által megkövetelt változtatások és a vásárlók könyve között.

– A vásárlók könyve azért van, hogy a vásárló jelezze, valamilyen szolgáltatással nem elégedett. Az adatvédelmi törvény pedig azért, hogy ne lehessen a személyes adatokkal visszaélni. A vásárlók könyvébe beírt panaszok nagy része viszont nem tartalmaz ilyen adatokat. Általában a nevet és a tényszerű problémát szokták beleírni a könyvbe, és semmilyen más információt, adatot nem kell, hogy adjanak. Azt gondolom, hogy személyes adatok nélkül is ugyanúgy figyelembe kell venni az adott panaszt a vállalkozásnak, kereskedelmi egységnek – vélekedik. Hozzáteszi, az utóbbi időben jelentősen csökkent a beírások száma amiatt, hogy a vásárlók egyszerűbben, az internet segítségével tudják már ezeket a problémákat rendezni.Molnár-Révész Erika

Az üzleteknek alkalmazkodniuk kell az új szabályokhoz

– Minden vállalkozásnak, szolgáltatónak magának kell átvizsgálni azt, hogy hogyan tudja az ügyfelek, vásárlók személyes adatait levédeni, így kifejezetten a vásárlók könyvére vonatkozó előírás külön nem ismert. Ez egy általános elvárás, szabályzat, amit mindenkinek magára vonatkozóan kell érvényesíteni. Erre épül a különböző tanácsadók tevékenysége, ők elmélyülnek ebben a szabályozásban, ők mennek ki cégekhez, átnézik a dokumentumokat, és javasolják, hogy milyen intézkedéseket vezessenek be – válaszolta kérdésünkre Rabi Zsuzsa, a megyei iparkamara gazdaságfejlesztési vezetője.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!