Bulvár

2016.06.07. 07:19

Vészjelzés

A hétköznapok valóságából nézve többségünknek úgy tűnhet, hogy távoli világ az, ami a fejünk fölött, az égbolton történik. Pedig az utóbbi időkben igazi drámák zajlanak a levegőben, halljuk jól a híradásokból.

Molnár G. Attila

S ezek nem is mindig a világ távoli tájairól származó beszámolók, a tőlünk érkező legutóbbi hír szerencsés esetről szólt, hősiességről és nem utolsó sorban bátorságról adva tanúbizonyságot. Néhány nappal ezelőtt ugyanis az M7-es autópályán landolt egy Cessna típusú kisrepülőgép. Ketten tartózkodtak a fedélzeten, amikor a hírek szerint az átsartolást gyakorolva emelkedni kezdtek a budaörsi repülőtér felett. Ám a motor váratlanul leállt, s a legideálisabb tartalék kifutópályának az M7-es kivezető szakasz tűnt, amely elérhető távolságban látszott, ráadásul csak mérsékeltebb forgalom hömpölygött rajta, így meg lehetett kísérelni a kényszerleszállást. A történet happy enddel ért véget, sem a gépen, sem az arrafelé haladó autókban nem sérült meg senki.

Persze a légi balesetek kivizsgálásával foglalkozó szakembereknek így is lesz dolguk, hogy kiderítsék, mi is okozta pontosan az előállt váratlan és veszélyes helyzetet. Akiknek ezúttal megvan a maguk ugyanishelyzeti előnye, itt a szemtanúk beszámolói és maga az érintett gép is a nyomozók rendelkezésére áll, azaz minden adat begyűjthető.

A szerecse azonban sokszor elpártol a kivizsgálóktól. Hiszen a maguk módján jóval nehezebb dolguk van azoknak a kollégáiknak, akiknek például azt kell minden kétséget kizáróan kideríteniük, hogy miért zuhant le néhány napja a Párizsból Kairóba tartó járat. A katasztrófát követően szinte azonnal napvilágot láttak különféle feltételezések. Technikai hiba és terrortámadás is szerepelt a lehetséges okok között, azóta is rendszeresen elhangzanak különféle elméletek a híradásokban, erősítendő vagy épp gyengítendő az egyes koncepciókat.

Miközben az ember követi a legújabb történéseket, felderengenek előtte a korábbi nagy balesetek, katasztrófák. Így például a pár éve Ukrajna fölött lelőtt maláj utasszállító esete, amely nemcsak a légibaleseti kivizsgálók munkája szempontjából volt nagy kihívás, hanem a nemzetközi politika érdeklődésének homlokterébe is került. A híradókban láthattuk a tragédia megrázó képeit, s ma már nagy valószínűséggel meg tudjuk mondani, hogy mi történt azt követően, hogy a gép millió darabra hullott a magasban. A pontos részleteket csak az erősebb idegzetűeknek érdemes végig olvasniuk az eddigi jelentésekben.

Laikusként nehéz megítélni, hogy az utóbbi években több légi baleset történt, vagy csak többnek a híre jutott el hozzánk. Viszont tényleg tömegesen kapjuk az ilyen információkat. Emlékezzünk csak arra, hogy nem olyan régen veszett nyoma egy másik maláj utasszállítónak, amelynek sorsáról szinte semmit sem tudunk. Néhány, az óceán partjára kisodródott roncsdarabról többen úgy vélik, hogy azok az eltűnt gépről származnak, de cáfolhatatlan bizonyíték máig nem került elő. Rémísztő elméletekből ez esetben sincs hiány. Készült már dokumentumfilm is az egyik lehetséges forgatókönyvről, amely ha maga a valóság, akkor tényleg egészen biztos, hogy a legmegdöbbentőbb történeteket nem Hollywoodban írják, hanem maga az élet a szerző. Ahogy nehéz felfogni az Air France 447-es járatának tragidiáját is. A Dél-Amerikából Párizsba tartó gépnek hét éve veszett nyoma egy nyári éjszakán. Évekig nem találták meg a roncsot, mígnem egyszer csak ráleltek az óceán fenekén, több kilométeres mélységben. A maradványok, mindenek előtt a pilótafülke hangrögzítője feltárták a magyar utasok halálához is vezető események sorát, amelyben az első dominót egy érzékelő lejegesedése döntötte el. A kapitány percekkel a tragédia előtti távozása a pilótafülkéből, a gépet irányító két férfi tapasztalatlansága félelmetes drámát idézett elő az égen. Olyat, hogy a tragikus végkifejethez vezető utolsó hat perc alatt egyik pilóta sem jött rá, hogy éppen egyikük manőverei okozzák az utasszállító fékezhetetlen zuhanását, az utolsó másodpercekben visszatérő kapitány felismerése pedig már túlságosan késő volt.

Ahogyan az összes többiben, úgy a légi közlekedésben sem lesz soha száz százalékos biztonság. A légi balesetek kivizsgálóinak munkája mégis nagyon fontos, segít abban, hogy egy adott katasztrófa soha többé ne ismétlődhessen meg.

S ez talán csakugyan így lesz, s nem csak remélni fogjuk.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!