Gazdaság

2007.02.16. 13:57

Nyitva van az ügyfélkapu

A napokban járt le az e-bevallások határideje. Az APEH tapasztalatai szerint sokan nehezen tudták kinyitni az ügyfél kaput, mert elfelejtették a jelszavukat.

SZOLJON

Tetemes bírság a mulasztóknak

Idén már a munkáltatóknak, kifizetőknek, és az egyéni vállalkozóknak havonta kell bevallást készíteniük. Aki elmulasztja a határidőt, azt százezer forintra is büntethetik. Sajtóinformációk szerint azonban az APEH mérlegel. A számítógépes rendszer ugyanis rögzíti azt is, ha valaki sikertelenül próbálkozott leadni bevallását. Így azt nem büntetik meg, aki önhibáján kívül nem tudta időben teljesíteni kötelezettségét. Figyelembe veszik azt is, hogy az adózó évek óta, vagy először vallja-e be adóját elektronikusan.

— Nem tudom kinek nyújtsam be a számlát, az APEH-nak vagy a Pénzügyminisztériumnak — mondja Kelemen Pál. A szolnoki könyvelő szerint ugyanis az elektronikus adóbevallással azt, amit eddig az adóhatóság végzett, az adat feldolgozás feladatát az állam részben áttolta a könyvelőkre. Ráadásul, ha a könyvelő hibázik, akkor súlyos büntetést kell fizetni. De akkor is neki kell utána járni, ha a rendszer hibájából keveredik el valami. Még szerencse, hogy alapvetően a rendszer jól vizsgázott.

Még a legleterheltebb időszakban is el lehetett küldeni a bevallásokat. Javítani persze volna még min. Hiszen a visszaigazolásokat csak egyesével lehet kinyomtani. Százötven-kétszáz bevallásnál pedig ez nem kevés idő. — Nyugtalanító a rendszer — véli Rőszer József. A könyvelő szerint az egyik legfőbb gond, hogy a bevallás beérkezéséről az igazolást három napon belül küldi vissza a hivatal. Addig pedig izgulhat a könyvelő és az ügyfél. A hiba üzenetek sem egyértelműek. Azon ugyanis az adózó neve nem szerepel, csak dátum és egy sorszám. Így aki egyszerre több bevallást küld, az keresgélheti, melyikkel is van gond. — Megkaptam már a visszaigazolást is — mondja egy kisvállalkozó.

Mészáros Zsuzsa maga látott neki az e-bevallásnak, és nem is eredménytelenül. Bár előzetesen alaposan utána érdeklődött, mit és hogyan kell csinálni, ám végül nem szakemberként is boldogult az űrlapokkal. Akadnak kellemetlenebb tapasztalatok is. Így például egyik olvasónknak a regisztrációval gyűlt meg a baja. Tóthné elmondta: annak rendje-módja szerint még tavaly regisztráltatta magát. Minderről az APEH értesítést is megkapta. Ám amikor most a bevallást elszerette volna küldeni, nem tudott bejelentkezni jelentkeni jelszavával. Többszöri próbálkozás után, végül a okmányirodánál kopogtatott, ahol néhány perc alatt kijavították a hibát.

A bevallások teljesítése elsősorban a kisebb, az elektronikus küldésben még gyakorlatlanabb vállalkozóknak okozott gondot — mondták el az APEH regionális igazgatóságánál. Kovács Antalné szerint többször előfordult, hogy az ügyfél elfelejtette a jelszavát. De az is, hogy a megadott határidőn belül nem aktivizálta saját ügyfélkapuját, így ismét fel kellett keresnie az okmányirodát. Az adóhatság igyekezett minden segítséget megadni az e-bevallásokhoz. Így Szolnokon még arra is lehetőséget biztosítottak, hogy az adózók az APEH ügyfélszolgálatán lévő számítógépen készítsék el és küldjék el a szükséges nyomtatványokat. Az APEH Észak Alföldi Régiós igazgatóságához a legutóbbi összesítés szerint a januári kifizetésekről 67 bevallás érkezett az ügyfélkapun keresztül. Csak Szolnok megyéből 17 ezret nyújtottak be a adózók.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!