MARTFŰ

2018.03.14. 17:25

Martfűn ugyan eltűntek a hatalmas kátyúk, de a gond nem oldódott meg

Hatalmas kátyúk nehezítették a közlekedést Martfű bevezető szakaszánál, ott, ahol egy vasúti sínpár vezet át az úton a Tisza Ipartelepre. Az átjáró a vasúttársaság tulajdonában van, mégis a Magyar Közút tömködte be a lyukakat, saját hatáskörben. Mindenki tudja, ez csak tűzoltás volt.

Joó Zsuzsa

Képünk illusztráció.

Forrás: Shutterstock

– Örömünk korántsem felhőtlen. Láttuk ugyanis, milyen minőségben sikerült elvégezni a munkát.

– Persze, még ez is sokkal jobb, mint volt akár csak egy hete is – reagál dr. Papp Antal polgármester felvetésünkre, miszerint végre eltűnt a hatalmas kátyú a vasúti átjáróban.

A szóban forgó helyen az autósoknak le kellett menni az útról, hogy elkerüljék a tengelytörést.

Hogy megértsük, miért nem vette, veszi saját kezébe a kátyúzást az önkormányzat, tisztában kell lennünk a tulajdonviszonyokkal.

A 442-es út a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében áll, a sínpár melletti nyolc-nyolc méteres útszakasz karbantartása azonban a Magyar Államvasutakhoz tartozik.

Az önkormányzatnak ezért nincsen lehetősége semmiféle munkát végezni a MÁV területén, csak annyit tud tenni, hogy folyamatosan jelzi az adott problémát a vasúttársaságnak.

Az átjáró ügyében havonta tette ezt, hátha az egyik levelük meghallgatásra talál.

– Nem így történt. Végső elkeseredésünkben ezért megkerestük a Magyar Közutat, sőt, a térség országgyűlési képviselőjét, Boldog Istvánt is, segítséget kérve tőlük – folytatja a polgármester.

Hozzátette, Boldog István (mivel a MÁV vélhetően elérhetetlen volt számára is) végül a Közutat kérte fel arra, tegye rendbe az átjárót. Ez meg is történt, méghozzá március 6-án.

Csakhogy másnap ugyanolyan járhatatlan volt az útszakasz, így múlt héten újra próbálkoztak a javítással.

– Hogy mikor jelentkezik újra a meghibásodás, nagy kérdés... Tartós, végleges helyreállítást szeretnénk! – mondja határozottan a polgármester, megoldási javaslattal is élve.

Ez pedig az egyébként sem használt sínpár felszedése lenne. Erre többször is javaslatot tettek a MÁV-nál, ennek kivitelezését néhány évvel ezelőtt el is kezdte a vasúttársaság.

A közútkezelőnél bejelentett engedélykérés hiánypótlását azonban már nem teljesítették, így az egész félbemaradt. Azóta a MÁV – az önkormányzat szerint – nem kezdeményezett ilyen eljárást, pedig a város a segítségét is felajánlotta a sínpár eltávolításához.

Dr. Papp Antal polgármestert a MÁV úgy tájékoztatta, csak nyáron végeznek teljes körű javításokat, addig türelmet kérnek. A kommunikációs igazgatóság honlapunkkal több információt is megosztott.

Kifejtették, hogy a burkolatjavítások önmagukban nem jelentenek megoldást az út alépítményi hibája miatt. Éppen emiatt a 2020-ra tervezett átépítés alkalmával, a csatlakozó út nyolc-nyolc méterén az út alépítményi problémáit is kezelni fogják.

Levelükben arról is írnak, hogy a vasúti átjáró állapotát rendszeresen figyelemmel kísérik, az elmúlt másfél évben pedig több alkalommal is végzett karbantartást a vasúttársaság. 2016. november végén például teljes aszfaltburkolatot cserélt.

Igaz, 2017 év elején máris garanciában kellett kijavíttatni az előző évben végzett munkát. 2017 áprilisában, majd év végén, illetve idén, év elején pedig hidegaszfaltos javításokat végeztek.

Megrendelték ugyanakkor az újabb hideg aszfaltot, így áprilisban – az aszfaltkeverő üzemek nyitása után – két rétegben cserélik ki az aszfaltburkolatot, és nem csak a vasúti kereszteződésnél, hanem a Bunge útátjárónál is.

A teljes burkolatcseréig hidegaszfaltos módszerrel kátyúznak. Kérdésünkre, hogy miért nem lehet eltávolítani a sínpárt, azt a választ kaptuk, hogy a vasúttársaság az útátjáró megszüntetését többször is megkísérelte, de nem minden iparvágány-tulajdonos járult hozzá.

nk ill

Képünk illusztráció.
Forrás: Shutterstock

Az önkormányzat egyébként más ügyben is tárgyal(na) a MÁV-val. Ez pedig a vasútállomás környékének rendbetétele volna. Az elmúlt években többször kérték a társaságot, hogy szépítse az állomást, de ez nem történt meg.

Akkor azt ajánlotta fel a város, hogy majd ők fásítanak, takarítanak, pénzt áldoznak rá – csak legyen rendben végre a környék. Erre az volt a válasz, hogy bérleti díjat kell fizetnie az önkormányzatnak a területe használása miatt.

– Ajánlatuk elfogadhatatlan volt – mondja dr. Papp Antal.

– Egy konkrét példával szemléltetném a helyzetet. A kerékpárút a vasút területén keresztül vezet. Végre kulturált módon lehet kerékpárral eljutni egyebek közt az állomáshoz is.

– Az út – mely részben a vasút területén halad – két méter széles és negyven méter hosszú. Az önkormányzatnak ezért körülbelül nyolcvanezer forintos éves bérleti díjat kell fizetnie a MÁV-nak.

– Ebből kiindulva sejteni lehet, hogy amennyiben szeretnénk az állomás környékét rendbe tenni, milliós bérleti díjjal kellene számolnunk. Ezt nem vállaljuk fel. A vasút viszont nem fog szépíteni, takarítani.

Patthelyzet.

Csak besegítettek – mondja a Közút

Általánosságban elmondható, hogy egy országos közút és egy vasúti sínpálya kereszteződésében a vasúti átjáró burkolatának fenntartása – a sínektől számított nyolc-nyolc méter távolságig – a vasút üzemeltetőjének a feladata.

A Magyar Közút – mint a 442-es számú közút kezelője – már korábban burkolathibára figyelmeztető veszélyt jelző táblát és sebességkorlátozó táblát helyezett ki az átjáró elé.

Felvették ugyanakkor a kapcsolatot a vasúti társasággal, hogy soron kívül rendeződhessen az átjáró helyzete. Ettől függetlenül múlt pénteken az átjáró burkolatát saját hatáskörben ideiglenesen helyreállították.

– Az átjáró végleges felújítása ugyanakkor továbbra is a vasutat üzemeltető MÁV Zrt. feladata – hangsúlyozta Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában