2005.01.12. 06:50
A Toyota már ledobta a leplet
A Forma–1-es csapatok sorában a Toyota volt az első, amely bemutatta idei autóját.
A japán csapat az új TF 105 kódjelű kocsitól várja, hogy végre sikereket érjen el a száguldó cirkuszban.
– Végső célunk a győzelem, azonban tudjuk, hogy ehhez idő kell – mondta a csapat vezetője, Cutomu Tomita. – A TF 105-össel az a célunk, hogy közelebb jussunk vágyainkhoz, és folytassuk a már megkezdett előremenetelést a győzelmek felé.
A megkezdett menetelés ugyan kicsit erősnek tűnik, mivel a csapat a 2004-es szezonban sem tudott maradandót alkotni, főleg ha azt is figyelembe vesszük, hogy ez a gárda gazdálkodik most már évek óta a legnagyobb költségvetésből. Részben ennek is köszönhető, hogy le tudták igazolni Jarno Trullit, illetve Ralf Schumachert, aki jó szokásához híven nem szalasztotta el az alkalmat, hogy belerúgjon eddigi csapatába, a Wil-liamsbe.
– Sok tehetséges ember van a Williamsnél, de ez egy kicsike cég – vélekedett Ralf. – Tulajdonképpen minden két emberen múlik – Frank Williamsen és Patrick Headen –, akik már nem éppen fiatalok.
A kisebbik Schumacher azt is hozzátette, hogy szerinte a Toyotánál sokkal profibb minden, mint az angoloknál. Ez pedig igen meglepő, hiszen a Williams sokkal jobb teljesítményt nyújt a japánoknál. A TF 105-öt – a Forma–1 világában az egyik legjobb mérnöknek tartott – Mike Gascoyne tervezte teljes egészében. A brit szakembernek annak idején komoly szerepe volt a Jordan sikerében is. Az új autó tervezésekor legtöbbet a kocsi aerodinamikáján, az első és a hátsó szárnyakon változtattak – az új szabályoknak megfelelően így az idei konstrukció csak 75 százalékos leszorító erőt tud produkálni a tavalyi kocsihoz képest. A motort is ennek megfelelően alakították át, hiszen immáron 700 kilométer helyett 1500-at kell kibírniuk az erőforrásoknak.
Az új autótól azt remélik a Toyota tagjai, hogy idén sikerül dobogós helyezéseket elérniük.
Tizenegy ponton változtatták meg a régi autót
1. Az orrkúp öt centiméterrel magasabbra került az új szabályoknak megfelelően.2. Az első szárnyak is öt centiméterrel vannak távolabb a talajtól.
3–4. A kasztni ugyan hasonló, ám a pilótafülke is magasabban van, és ezáltal a pilóta lábai is.
5. Az oldalsó, úgynevezett csónakrész alacsonyabbra került.
6. A csónakrészen lévő – nagyobb méretű – „kéményeknek” nagyobb aerodinamikai szerep jut.
7–8. Az autó hátsó részén apró módosításokkal próbálták ellensúlyozni az új szabályozások eredményeként fellépő leszorítóerő-veszteséget.
9. A periszkóp kipufogó mérete jelentősen csökkent.
10. Az új szabályoknak megfelelően eltűnt a hátsó kerekek előtti részről a lemez.
11. Szintén az új előírások miatt a hátsó szárnyak két lemeze előrébb került úgy, hogy a hátsó tengely vonalánál kezdődjön.