2005.03.19. 06:13
Közös történelem
Német és francia gimnazisták a 2007/2008-as tanévtől az érettségi előtti három osztályban azonos történelemkönyvből tanulnak. Az erről szóló döntés még két éve született, és az első kötet kézirata a napokban készült el. A tankönyvek a 18. századtól napjainkig tekintik át az eseményeket, társadalmi összefüggéseket. A két ország szakembereiből álló népes bizottság aprólékos gonddal fésüli át a mondatokat, figyelembe véve a francia és német iskolák sajátosságait.
A múlt és a jelen sandaságoktól mentes feltárását és tudomásul vételét a párizsi és berlini politikusok fontos előrelépésként értékelik a kölcsönös megértés szempontjából. Így a két EU-állam gyerekei közös könyvből ismerik meg hazájuk és a szomszéd történelmét. Az egyedülálló vállalkozás segít leküzdeni az egykori „ősellenségek” előítéleteit, és megerősíti a francia-német kiegyezést.
Ennek egyik kiemelkedő állomása volt az 1963-ban kötött „Elysée-szerződés” a kulturális, gazdasági és politikai együttműködésről, amelynek megvalósításában nagy szerepet játszott Kohl német kancellár és Mitterrand francia elnök barátsága. A két politikus jó viszonyán az sem változtatott, hogy Mitterrand ellenezte a német egységet.
Vegyes bizottságok
A kilencvenes években javasolta a Magyar Tudományos Akadémia, hogy hazánkban és Romániában egyaránt vizsgálják felül a történelem-tankönyveket. A két ország történészeinek vegyes bizottságai is bekapcsolódtak a feladat végrehajtásába, ám nem sikerült haladást elérniük. Szlovákiai és magyarországi tanárokból nemrég munkacsoport jött létre, amely áttekinti a két ország történelmi, illetve társadalomismereti tankönyveit és taneszközeit.