Hírek

2005.05.26. 00:00

A Malév repül a legfiatalabb gépekkel egész Európában

Hol a Malév helye az európai légitársaságok között? A nemzeti légitársaság a biztonságos közlekedési mutatót tekintve is a jók közé tartozik, ami pedig a menetrend betartását illeti, az idén az élre ugrott a légiközlekedési rangsorban.

Horváth K. József

[caption id="" align="alignleft" width="100"] Az új generáció egy képviselője
[/caption]A Malév a nyári menetrendi időszakban átlagosan heti 470, naponta 60–70 járatot üzemeltet. A nemzeti légitársaság a jelzett időszakban 34 ország 54 városába közlekedtet járatokat. A partner légitársaságokkal együttműködésben üzemeltetett járatokkal együtt ez 42 ország 76 városának elérését jelenti. A legtöbb Malév-gép Amszterdamba repül, hetente 28, s szintén gyakori a londoni leszállás, ami heti húsz alkalommal történik meg.

Az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) által nyilvántartott adatok szerint 2004-ben több mint 23 ezer Malév-járat indult szerte a világba, s ezeknek mindössze 0,6 százalékát kellett törölni indulás előtt 72 órával. A menetrend biztonságának a betartása, a járatindulások kiszámíthatósága tehát jónak mondható. Az elveszett csomagok tekintetében tavaly a 4., idén a 7. helyen áll a társaság. 

A 2002-ben bejelentett és 2003-ban indult fejlesztések révén mára a cégnek 18 Boeing 737NG típusú gépe van. Az NG megjelölés új generációt takar. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Malévnak van Európában a legfiatalabb gépparkja. Műszaki megbízhatóság tekintetében tehát a világátlag fölötti értékekkel rendelkezik a cég. A flotta ezer repült órára vetített meghibásodása évről évre csökken. Két éve márciusban még 56,5 volt a meghibásodások száma, tavaly 42,9, míg idén 30,1 meghibásodás jutott a 29 darabos flotta ezer repült órájára. Ez annyit jelent, hogy a gépeket átlagosan csak egy-egy órán át kellett javítani. Ennek is köszönhető, hogy a világátlagnál lényegesen kevesebb járatot kell műszaki okokból törölni, s hogy a nemzeti légitársaság, a menetrend megtartása tekintetében az első negyedévben az első helyen állt az AEA jelentése szerint.

A Malév összesen 320 repülőgép-vezetőt foglalkoztat. A velük szembeni követelményeket az Európai Unió tagállamaiban azonos biztonsági előírás szabályozza. A pilótáknak rendelkezniük kell utasszállító repülőgépre szóló jogosítvánnyal, felsőfokú végzettséggel, legalább középfokú angol nyelvvizsgával és pszichológiai alkalmassági vizsgával. Az egyes típusokra történő cégen belüli kiképzés az írásbeli és szóbeli elméleti hatósági vizsgával kezdődik. Utána következik a gyakorlat első lépcsője, a legmodernebb szimulátorokon való repülőgép-vezetés. Az itt eltöltött 14 napos kiképzés után 150 órás gyakorlóútvonal-repülésre kerül sor.

A parancsnoknak legalább 1500 óra repülési tapasztalattal kell rendelkeznie, ebből 500 óra utasszállító gépen megszerzett gyakorlat szükséges. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy 3–4 év másodpilótai munka után juthat el valaki a parancsnoki feltételek megszerzéséig. A gyakorlottság fenntartásához minden pilóta számára kötelező évi három szimulátor- gyakorlat. Ezek során főleg a vészhelyzetekben való magatartást, a döntések minél gyorsabb meghozatalára készítik föl őket. Részt vesznek továbbá egy hatósági és egy vállalati útvonal-ellenőrzésen. A Malév szigorúan betartja az előírásokat a repülési időtartamok esetében is. Egy pilóta 24 órán belül legfeljebb csak 9 órát lehet levegőben. Egy pilóta kiképzése átlagosan 4,5 hónap, költsége 4,1 millió forint. A szimulátor használatának költsége egy évben mintegy 250 millió forint. A pilóták éves szinten tartási költsége vezetőnként 1,1 millió forint.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!