Hírek

2005.05.24. 06:03

Hibalista a 4-es metróhoz

Autók közé vezető metrókijárat, feleslegesnek tűnő aluljárók, csikorgó villamosok, túl keskeny megállók. Jórészt erre költötték eddig a 4-es metróra szánt milliárdokat.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="320"] A Bocskai úti állomás kijárata. Kicsit odébb furcsamód ilyen lépcső vezet egy villamos nélküli járdaszigetre, az autók közé
[/caption]Nem sok készült még el a 4-es metróból, de amit eddig építettek a beruházásra szánt pénzből, az hagy némi kívánnivalót maga után. Sehova nem vezető lépcső, felesleges aluljáró, klóros csapvizet köpő ásványvízkút. Csak néhány példa a budapestiek számára érthetetlen megoldásokból. Vegyük mindjárt a legfurcsábbat, a 4-es metró Bocskai úti megállóját. Az aluljáró egyik kijárata a Bocskai út kellős közepére vezet ki, egy járdaszigetre. Onnan zebrán lehet elérni az út jobb és bal oldalán a járdát. Úgy képzeljük el az egészet, mintha a Blaha Lujza téren nem az EMKÉ-hez és a Corvin Áruházhoz vezetne ki a lépcső. Ehelyett a Rákóczi út forgatagának kellős közepére, egy keskeny járdára jutna ki az utas. A középre épített kijárat elvágja a 4-es villamos bővítésének lehetőségét is a Kosztolányi Dezső tér felé.

A Móricz Zsigmond körtéren pedig a 6-os villamos megállójából például nem lehet eljutni a többi villamos és busz megállójához az új aluljáróban. Nem építettek rámpát a lépcső mellé, így babakocsival és tolószékkel nem lehet használi ezt az aluljárót. A Gellért téri forráskútból csapvíz csordogál gyógyvíz helyett. A kút sok helyet elfoglal a téren. Így a 47-es és a 49-es villamos az éles kanyarban csikorogva, sivítva tud befordulni. A megálló peronjait is szűkre szabták a helyhiány miatt. Forgalmasabb órákban kisebb káosz alakul ki a zsúfolt járdaszigeten.

A 4-es metró építését irányító DBR Metró Projektigazgatóság szerint nincs semmi baj. Pandula József főmérnök megfelelőnek tartja a Bocskai úti aluljárót. Szerinte a metróból a 4-es és a 47-es 49-es, 18-as villamos megállójához igyekszik majd a legtöbb utas. Ide közvetlenül vezetnek fel a lépcsők. Akárcsak a piachoz. A Bocskai út két oldalára valóban csak az úttest közepéről lehet átjutni. Pandula szerint erre nagyon kicsi lesz a forgalom. A magátulajdonú lakóházak miatt ugyanis bonyolult és drága lenne olyan árkádokat kialakítani a sarkokon, mint a Blaha Lujza téren. A tapasztalatok szerint a budapestiek amúgy is jobban szeretik a felszíni átkelőket. A 4-es metró vonalára tervezett aluljárók feladata az lesz, hogy a felszínre juttassa az utasokat. A Móricz Zsigmond körtéren is biztonságosabb, ha a 4-es metró utasai nem rögtön a térre özönlenek ki.

A főmérnök szerint a Gellért téren nem a forrásház miatt szabták szűkre a kanyarokat és a peronokat. Pandula József a tér adottságaival magyarázza a helyzetet. A villamosmegállók ma még valóban keskenyek. Ám ha beindul az új villamos a Műegyetem rakparton a Lágymányosi hídig, mentesíteni fogja a megállót.

A főpolgármester tegnap a mélyben járt

Demszky Gábor főpolgármester a Baross téren kampányolt a 4-es metróért. Szorgalmazta, hogy a kormány sürgősen terjessze be a metrótörvény módosítását. Ha június végéig elfogadja a parlament, s biztosítja hozzá a forrásokat, egyszerre épülhet a két szakasz. Így 15 százalékkal olcsóbb lehet a 300 milliárd forintos beruházás. Júniusban lezárul a 4-es metró alagútfúrási tenderének előminősítéses első szakasza. Várhatóan az év végén kötik meg a szerződést a fúrást megkezdő céggel. Kiírták több állomás építési tenderét is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!