Hírek

2006.03.21. 17:10

Tömeges űrturizmus 2008-tól

Néhány éven belül az űrturizmus nem csak a leggazdagabbak kiváltsága lesz, állítják amerikai tudósok. Jelenleg több mint egy tucat magáncég épít speciális űrhajókat, amelyek fedélzetén néhány órára bárki a világűrbe juthat, s a különleges látvány mellett percekig élvezheti a súlytalanság állapotát.

BAMA

Csak két év telt el azóta, hogy az első magánkézben lévő cég az űrturizmust tűzte zászlajára, máris több mint egy tucat társaság készül arra, hogy a közeljövőben egyre több gazdag űrturistát jutasson el a világűrbe. A magáncégek ezen a nyáron kezdik el építeni űrjárműveiket, a tesztelésre terveik szerint jövőre kerülhet sor. Ha minden jól megy, az első galaktikus űrutazás 2007 legvégén vagy 2008 elején valóra válik. Ezután a piaci verseny szabályainak megfelelően a következő években az űrutazás akár a hétköznapi ember számára is megfizethetővé válhat.

Andrew Chaikin űrkutató a CNN-nek elmondta, a cégek versengése, s az ezzel járó elkerülhetetlen fejlődés ezúttal nem űrszondákat és hivatásos űrhajósokat, hanem a gazdagok után az átlagembert is az űrbe juttatja. Ám ez még a jövő zenéje, mivel ma még csak egy szűk elitnek, a leggazdagabbaknak járhat ki a súlytalan lebegés.

Az elmúlt három évben három turista fordult meg az űrben, mindannyian 20 millió dollárt fizettek a nem mindennapi kalandért. Ők egy orosz űrhajóval jutottak el a földkörüli pályán keringő nemzetközi űrállomásra. Csaknem egy hetet töltöttek a súlytalanság állapotában, s az élményt mennyeinek minősítették. Gregory Olsen, amerikai tudós tavaly fizetett be az útra. Elmondása szerint a vaksötét világűrben kéklő Föld látványa nyújtotta számára a legnagyobb élményt.

A negyedik űrutazó Lance Bass, az egykori ''N Sync nevű fiúcsapat egyik tagja lett volna. Űrutazása azért hiúsult meg, mert bár az űrhajós képzésre még futotta az énekes pénzéből, a borsos fuvardíjat már nem tudta kifizetni. Az ő és sokak problémája is megoldódhat a közeljövőben, hiszen a kutatók szerint a magánkézben lévő cégek űrhajóin "csak" 100 - 250 ezer dollárt kell majd fizetni az utazásért. Optimista vélemények szerint ez az ár csak csökkeni fog, amint beindul az üzlet.

A cégek szerint a turisták elégedettek lesznek, bár valószínűleg nem jutnak el a földkörüli pályán mozgó nemzetközi űrállomásra, hiszen a tulajdonosok az úgynevezett szuborbitális világűrbe lövik majd ki az űrhajókat. A szuborbitális világűr a Föld 100 kilométeres vonzáskörzetét takarja, itt húzódik az a határvonal, amelyen túl a bolygó már nem érvényesíti gravitációs hatását. Mivel a magánűrhajónak nem lesz akkora sebessége, hogy földkörüli pályára álljon, az utazás nagyjából két órát vesz majd igénybe, az űrturista maximum öt percig élvezheti a súlytalanságot.

Néhány magáncég már ma is feltűnteti szolgáltatásai között a súlytalanság állapotát: a 8000 méter magasságban manőverező Boeing 727-esek fedélzetén félperces súlytalanságot tapasztalhat meg, aki megfizeti. A kaland ára 3 ezer dollár. A fordított bungee jumpinghoz is hasonlított utazáson a turisták nem jutnak ki az űrbe, bár pár pillanatig hatalmas távolságból csodálhatják a bolygót.

Űrvállalkozók

Az űrturizmusra szakosodott legnagyobb céget, a Virgin Galactic-ot Richard Branson brit iparmágnás és Burt Rutan alapította. Első embervezette járművük, a SpaceShipOne 2004-ben érte el az űrt. Branson és Rutan egy kereskedelmi szuborbitális űrhajó megépítésére vállalkozott, amelynek neve: SpaceShipTwo.

A SpaceShipTwo hat turistát és kétfős személyzetet tud az űrbe juttatni. Akárcsak elődje, ez a jármű is hidrogénhajtású, és különleges borítása teszi lehetővé, hogy visszatérjen a légkörbe. A tervek már elkészültek, az építés a nyáron fejeződik be, a próbarepülésre a jövő év végén kerülhet sor. Az első lépésben 100 millió dolláros költségeket a Virgin cégcsoport finanszírozza.

A Galactic azt tervezi, hogy 2008 végén, 2009 elején repül először utasokkal, akik 200 ezer dollárért indulhatnak az űrbe a kaliforniai Mojave-sivatagból. Későbbi tervek között már egy űrkikötő megépítése is szerepel Új-Mexikóban. Az első utasok között ott lenne Barson és Rutan is.

A Virgin Galactic egyik legnagyobb kihívója az oklahomai Rocketplane Kistler, amelynek befektetője az amerikai George French. Ők jövő januári próbarepülésekben reménykednek, így jövő nyáron már el is kezdhetnék a kereskedelmi repüléseket. A cég egy felspécizett, majd 13 méteres Lear sugárhajtású repülőgépet épít, amelyen három utas és a pilóta fér el. Míg a SpaceShipTwo-t egy külön repülőnek kell egy bizonyos magasságig felvinnie, addig a Rocketplane XP rakétahajtást használva egymaga tudna felszállni és landolni is.

Jól csengő név a Space Adventures (Virginia) űrturista iroda, amely az eddigi három űrturista nemzetközi űrbázisra juttatásában segédkezett. Ők a múlt hónapban jelentették be, hogy partnerséget kötöttek az Ansari család tagjaival egy orosz-tervezésű szuborbitális rakéta kifejlesztésére, amely egy, az Egyesült Arab Emirátusokban felépítendő űrkikötőből indulna. Az Ansari család volt az, aki kiírta a 10 millió dolláros X-díjat az űrugrásokra szakosodott cégek számára. A díjat a SpaceShipOne nyerte.

Az űrturizmusra szakosodott cégek remélik, az óvatos befektetők jobban érdeklődnek majd az üzleti lehetőségek iránt, ha sikerül javítani a biztonságon, és a szolgáltatás iránt is megfelelő lesz a kereslet.

A PlanetSpace, egy amerikai üzletemberrel, Chirinjeev Kathuria-val a háttérben, egy 16 méter hosszú háromüléses szuborbitális rakétát épít, amely valahonnan a Nagy Tavak mellől indulna, és a vízre szállva érkezne vissza. Reményeik szerint 2000 embert utaztatnak majd 2008-tól az első öt évben.

Néhány piackutatási tanulmány azt mutatja, hogy lesz igény a szolgáltatásra. Egy tanácsadó cég becslése szerint ez a fajta űrturizmus, amikor az utasok pusztán perceket töltenek az űrben, 2021-re évi egymilliárd dolláros üzletté fejlődik.

Mielőtt azonban a turisták elstartolnának, néhány szövetségi szabályt le kell fektetni. A biztonsági és kiképzési feltételekről szóló szabályok várhatóan még ezen a nyáron elkészülnek. A közlekedési szakhatóság a múlt hónapban megígérte az űrvállalkozóknak, hogy a kormány gyorsan kiadja az űrtársaságoknak az utaztatási engedélyeket, ha a cégek garanciát vállalnak utasaik biztonságáért.

A SpaceShipTwo hat turistát és kétfős személyzetet tud az űrbe juttatni. Akárcsak elődje, ez a jármű is hidrogénhajtású, és különleges borítása teszi lehetővé, hogy visszatérjen a légkörbe. A tervek már elkészültek, az építés a nyáron fejeződik be, a próbarepülésre a jövő év végén kerülhet sor. Az első lépésben 100 millió dolláros költségeket a Virgin cégcsoport finanszírozza.

A Galactic azt tervezi, hogy 2008 végén, 2009 elején repül először utasokkal, akik 200 ezer dollárért indulhatnak az űrbe a kaliforniai Mojave-sivatagból. Későbbi tervek között már egy űrkikötő megépítése is szerepel Új-Mexikóban. Az első utasok között ott lenne Barson és Rutan is.

A Virgin Galactic egyik legnagyobb kihívója az oklahomai Rocketplane Kistler, amelynek befektetője az amerikai George French. Ők jövő januári próbarepülésekben reménykednek, így jövő nyáron már el is kezdhetnék a kereskedelmi repüléseket. A cég egy felspécizett, majd 13 méteres Lear sugárhajtású repülőgépet épít, amelyen három utas és a pilóta fér el. Míg a SpaceShipTwo-t egy külön repülőnek kell egy bizonyos magasságig felvinnie, addig a Rocketplane XP rakétahajtást használva egymaga tudna felszállni és landolni is.

Jól csengő név a Space Adventures (Virginia) űrturista iroda, amely az eddigi három űrturista nemzetközi űrbázisra juttatásában segédkezett. Ők a múlt hónapban jelentették be, hogy partnerséget kötöttek az Ansari család tagjaival egy orosz-tervezésű szuborbitális rakéta kifejlesztésére, amely egy, az Egyesült Arab Emirátusokban felépítendő űrkikötőből indulna. Az Ansari család volt az, aki kiírta a 10 millió dolláros X-díjat az űrugrásokra szakosodott cégek számára. A díjat a SpaceShipOne nyerte.

Az űrturizmusra szakosodott cégek remélik, az óvatos befektetők jobban érdeklődnek majd az üzleti lehetőségek iránt, ha sikerül javítani a biztonságon, és a szolgáltatás iránt is megfelelő lesz a kereslet.

A PlanetSpace, egy amerikai üzletemberrel, Chirinjeev Kathuria-val a háttérben, egy 16 méter hosszú háromüléses szuborbitális rakétát épít, amely valahonnan a Nagy Tavak mellől indulna, és a vízre szállva érkezne vissza. Reményeik szerint 2000 embert utaztatnak majd 2008-tól az első öt évben.

Néhány piackutatási tanulmány azt mutatja, hogy lesz igény a szolgáltatásra. Egy tanácsadó cég becslése szerint ez a fajta űrturizmus, amikor az utasok pusztán perceket töltenek az űrben, 2021-re évi egymilliárd dolláros üzletté fejlődik.

Mielőtt azonban a turisták elstartolnának, néhány szövetségi szabályt le kell fektetni. A biztonsági és kiképzési feltételekről szóló szabályok várhatóan még ezen a nyáron elkészülnek. A közlekedési szakhatóság a múlt hónapban megígérte az űrvállalkozóknak, hogy a kormány gyorsan kiadja az űrtársaságoknak az utaztatási engedélyeket, ha a cégek garanciát vállalnak utasaik biztonságáért. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!