Hírek

2006.09.05. 06:37

Figyelni kell a postást

Szeptembertől felfüggesztheti az adóhivatal azoknak a cégeknek az adószámát, amelyektől kétszer érkezik vissza hivatalos levél a címzett ismeretlen jelzéssel. A felfüggesztés ideje alatt nem lehet adót visszaigényelni.

Tóth Marcella

[caption id="" align="alignleft" width="260"] Több százezer vállalkozás kap az elkövetkezendő hetekben az APEH-tól levelet az elektronikus bevalláshoz szükséges regisztrációról – fotó: Kallus György
[/caption]Ezentúl nem árt jobban odafigyelniük a cégeknek arra, hogy a postás a bejelentett székhelyükön találja őket. Ha egy vállalkozás ugyanis nem elérhető postai úton, akkor az adóhatóság szeptembertől felfüggesztheti az adószámát. Ezt már akkor megteheti az adóhatóság, ha egymás után kétszer „a címzett ismeretlen” indoklással érkezik vissza a hivatalos küldemény. A posta akkor küldi vissza a levelet ezzel a jelzéssel, ha nem tudja megállapítani a címzett kilétét. Így például ha a cég neve nincs feltüntetve az épület bejáratánál, vagy a postaládán. Az a vállalkozás is rászolgál a felfüggesztésre, amelyik a hatósági ellenőrzésnél nincs a bejelentett székhelyén. További indok lehet, ha az adózó nem jelent be szervezeti képviselőt, illetve ha a bejelentett képviselő nem valós személy, vagy a megadott elérhetőségi helyeken nem található.

Az érintett cégek azonban csak az APEH honlapjáról, vagy a határozatot meghozó adóhatóság hirdetményéről szerezhetnek tudomást arról, hogy szüneteltetik az adószámukat. Erről az adószám mellé írt "f" betű árulkodik majd. A vállalkozásoknak tizenöt napjuk van a fellebbezésre. Amennyiben az érintett cég nem él ezzel a lehetőséggel, akkor jogerőre emelkedik a határozat. Ezután pedig az APEH értesíti az illetékes cégbíróságot, egyéni vállalkozóknál pedig az önkormányzatok jegyzőit. Ha a jogerős határozat megszületését követő kilencven napon belül sem a hatóság, sem az adózó nem kezdeményezi a felfüggesztés megszüntetését, véglegesen törlik a cég adószámát.

Az adószám szüneteltetésének komoly következményei vannak. A jogerősen felfüggesztett adószámú cégek ugyan kiállíthatnak számlát, és adóbevallást is benyújthatnak, ellenben nem igényelhetnek vissza adót. Így egyebek között nem kapják vissza az áfát sem. Ráadásul a felfüggesztést megelőző időszakra vonatkozó adó-visszaigénylési kérelmüket is csak akkor érvényesíthetik, ha újra él az adószámuk. A felfüggesztés idején beszerzett termékek és szolgáltatások áfáját a levonásra jogosultak görgetni tudják, és akkor tudnak ez alapján adót visszaigényelni vagy levonni, ha megszűnik a szankció. Ha a cég adószámát törlik a nyilvántartásból, végleg elveszik az adó-visszaigénylési lehetőség. Ráadásul a vállalkozás nem állíthat ki számlát sem. Gondba kerülhetnek a partnereik is, ha nem tájékozódnak előre arról, hogy törvényesen működik-e a vállalkozás. A jogosulatlanul kiállított és kiegyenlített számla ellenértékét ugyanis nem vonhatják le, az adótartalmát pedig nem igényelhetik vissza.

A törvénymódosítás a kisvállalkozásokat érintheti a legérzékenyebben, mivel ebben a körben a leginkább jellemző, hogy elfelejtkeznek bejelenteni a székhelyváltozást – hangsúlyozta kérdésünkre Oszkó Péter, a Deloitte adószakértője. A legnagyobb meglepetés azokat érheti, akik még arról sem szereznek tudomást, hogy véglegesen törölték az adószámukat. Ilyenek lehetnek az éves adózók, akik esetleg nem böngészik túl gyakran az adóhatóság internetes honlapját. A szakértő ezért az tanácsolja a vállalkozásoknak, hogy minden változást a lehető leghamarabb jelentsenek be, és az APEH honlapját sem árt gyakrabban látogatni.

Oszkó Péter hozzátette: az adószám-felfüggesztés intézménye az európai uniós jogba ütközhet. Az Európai Bíróság egyik döntése szerint ugyanis az unióban nem az adószám léte, hanem az adófizetési kötelezettség jogán igényelhető vissza az áfa. A Pénzügyminisztérium sajtóosztálya érdeklődésünkre csak annyit válaszolt, hogy az új szabályozás a fekete gazdaság elleni küzdelem része. Az adószám felfüggesztésével a fiktív adózókat próbálja meg kiszűrni az APEH.

Hamarosan élesben tesztelik az új szabályozást

Érdemes lesz figyelniük az elkövetkezendő időszakban a postást a vállalkozóknak. Az APEH ugyanis már elkezdte kiértesíteni a vállalkozásokat a január elsejétől kötelező elektronikus bevalláshoz szükséges kötelező okmányirodai regisztrációról. Így a közeljövőben kiderülhet, hány vállalkozás elérhetetlen a bejelentett székhelyén. Két levelet küld az adóhatóság, az első értesítőket már postázta. A második levél pedig október végén várható, ha a hatóság már összegezte, hogy a felszólított vállalkozók közül melyek regisztráltak már be.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!