Hírek

2007.06.18. 06:07

Egyszerűbb lehet a bankváltás

Könnyebbé tenné a bankváltást a lakossági pénzügyi szolgáltatásokat vizsgáló bizottság. Egyszerűbb lenne elintézni azt is, hogy a közüzemi díjakat az új számláról vonják.

Tóth Marcella

[caption id="" align="alignleft" width="260"] Kártyacsata. A jövőben könnyebb lesz a bankváltás, hiszen egy központi szervezet „átirányítja” majd a megbízásokat az új számlára. Fotó: Kallus György
[/caption]Ha valaki bankot akar váltani, akkor ez ma még meglehetősen bonyolult művelet, s rengeteg időt és energiát emészt fel. Ezért egyszerűsítene ezen a rendszeren Gaál Gyula, a Lakossági Pénzügyi Szolgáltatásokat Vizsgáló Szakértői Bizottság javaslatainak megvalósítását koordináló miniszterelnöki biztos. A jövő évtől tervezett változások lényege, hogy az emberek a lehető legegyszerűbben tudjanak bankot váltani. A tervek szerint például könnyebb lesz elintézni, hogy a közüzemi díjakat az új bankszámlától vonják le, ha valaki másik pénzintézethez megy át.

A gyakorlatban ez úgy nézne ki, hogy egy központi szervezet, a Giro Zrt. intézné mindezt. Az ügyfélnek annyi lenne csak a dolga, hogy bemegy az új bankjához és ott jelzi, hogy a jövőben az új számlájáról szeretné kiegyenlíteni a közüzemi díjakat. A pénzintézet a szükséges adatokat továbbítaná a Girónak. Itt tartanák nyilván az összes felhatalmazást, és ha bármilyen tranzakció történne, a Giro automatikusan az új számlaszámra irányítana mindent. Kevesen tudják, hogy a csoportos beszedési megbízások ügyintézése azonban már most júniustól is kissé egyszerűbbé vált a Magyar Nemzeti Bank tavalyi rendelkezése miatt. Eszerint ha valaki bankot vált, akkor a jelenlegi pénzintézetétől kérhet egy igazolást a számláját érintő csoportos beszedési megbízásokról. Ez azonban még nem jelenti a korábbi felhatalmazások törlését. Viszont a fogyasztó az igazolást  beadhatja az új bankjához úgy,mint új felhatalmazást. Az új bank erről értesíti a jogosultat – a közüzemet – aki azzal, hogy tudomásul veszi a felhatalmazást, a régit megszűntnek tekinti.

Könnyítené a bankváltást a számlaszám hordozhatósága vagy átirányítása is. A jegybank tavalyi első féléves felmérése szerint az általuk megkérdezett cégek mintegy hetven, a lakossági ügyfelek nyolcvanhat százaléka támogatná, ha bankváltásnál a számlájukra érkező átutalást, beszedést valamilyen rendszer automatikusan új pénzintézetük számlájára továbbítaná. A számlaszám-átirányítás megoldásához központi adatbázist kellene létrehozni, amely meghatározott ideig – a Hollandiában már így működő modell alapján például tizenhárom hónapig – gondoskodna arról,hogy a régi számlaszámmal kapcsolatos tranzakciók az újnál teljesüljenek. A két bankazonosító tehát egy ideig névlegesen párhuzamosan létezne, de ténylegesen már csak az utóbbi. A bő egy év elegendő lenne arra, hogy az ügyfél valamennyi partnerét értesítse az új számlaszámáról.

A Magyar Bankszövetség elnöke, Erdei Tamás szerint nem megalapozott az a közvélekedés, hogy Magyarországon alacsony a bankváltási hajlandóság, vagy komoly nehézségekbe ütközik a szolgáltatóváltás. A banki érdekképviselet ugyanakkor ellenzi a folyószámlaszámok hordozhatóvá tételét. Az ugyanis a bankok szerint jelentős költségekkel járna, problémákat és zavarokat okozhatna, és érdemben mégsem könnyítené meg a folyószámlák más bankhoz vitelét.

Jó tanácsok az ügyfeleknek a bankváltáshoz

- Először az új számlát érdemes megnyitni, s csak azután megszüntetni a régit

- Az új számla adatairól érdemes ügyfélkártyát kérni

- Értesíteni kell az összes olyan szervezetet, személyt a bankszámlaszám változásáról, amely rendszeresen utal pénzt (például fizetést, nyugdíjat, támogatást)

-A bankszámlaszerződést mindig írásban kell felmondani, nem elég a számlalemerítés, vagy ha már az ügyfél nem használja a számlát

- Ha a régi bankszámlához, telebank-, mobilbank- vagy internetbank-szerződés is társul, akkor ezeket is fel kell mondani

Forrás: PSZÁF

- Az új számla adatairól érdemes ügyfélkártyát kérni

- Értesíteni kell az összes olyan szervezetet, személyt a bankszámlaszám változásáról, amely rendszeresen utal pénzt (például fizetést, nyugdíjat, támogatást)

-A bankszámlaszerződést mindig írásban kell felmondani, nem elég a számlalemerítés, vagy ha már az ügyfél nem használja a számlát

- Ha a régi bankszámlához, telebank-, mobilbank- vagy internetbank-szerződés is társul, akkor ezeket is fel kell mondani

Forrás: PSZÁF Kártyacsata. A jövőben könnyebb lesz a bankváltás, hiszen egy központi szervezet „átirányítja” majd a megbízásokat az új számlára. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!