Hírek

2007.06.10. 11:56

Életmentő lehet a fénymellény

Magyarországon egyre veszélyesebb közlekedni. Az év első három hónapjában 2006 azonos időszakához képest 16 százalékkal több volt a baleset. A legtöbb ütközés a kereszteződésekben történik. A második a sorban a gyalogosgázolás, ezek tíz százaléka volt halálos. Az új szabályok javíthatnak a statisztikákon.

Árvay N. Tivadar

[caption id="" align="alignright" width="260"] Hazánkban az év első három hónapjában 2006 azonos időszakához képest 16 százalékkal több volt a baleset. Fotó: Kallus György
[/caption]Bár az ezredfordulón csökkent hazánkban a közúti balesetben elhunytak száma, a közelmúltban ismét egyre több szerencsétlenség történik. Az áldozatok között sok a gyermek. Közülük 68 százalék utasként, 23 százalék gyalogosként, 9 százalék kerékpárosként vesztette életét. A romló statisztikák, illetve az EU célkitűzései tették indokolttá a KRESZ-szabályok módosítását. A szabályok a kerékpárosok és gyalogosok védelmét szolgálják, de érintik a gyermekszállítást is. Június eleje óta a kerékpárosok lakott területen kívül, éjszaka, illetve rossz látási viszonyok között csak fényvisszaverő mellényben kerekezhetnek. Az ok egyszerű: míg éjszaka vagy rossz látási viszonyok között az utcai viselet csak néhány méterről tűnik fel, addig a mellény csíkjai 30-50 méterről megcsillannak a fényszóró sugarában.

"Ilyen átfogó szabályozás egy európai országban sincs, mint amilyen júniustól Magyarországon él. Ezért nem lehet egyértelműen megállapítani, hogy a mellényviselés miatt javultak-e a baleseti statisztikák más országokban - mondja Pausz Ferenc, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának vezetője. - Ugyanakkor tény, hogy a balesetek bekövetkezését, elkerülését jelentősen befolyásolja a láthatóság." Az új szabály pár napja lépett érvénybe, így nincs túl sok tapasztalat arról, hogy betartják-e a kerékpárosok a rendelkezést. A rendőrség egyébként már tavaly több akciót szervezett, hogy felhívja a közlekedők figyelmét a "látni és látszani" szabály fontosságára. Tízezer fényvisszaverő mellényt osztottak szét a kerékpárosok között. Az akciókat olyan napokon rendezték, amikor kifejezetten rosszak voltak a látási viszonyok.

A rendőrség célja a közlekedők magatartásának pozitív befolyásolása. Az ORFK nem tesz konkrét javaslatokat. A megyék maguk dönthetik el, hogy melyek azok a problémák, amelyekre nagyobb hangsúlyt kell fektetniük. Békés megyében például épp a kerékpárosok kerülhetnek a középpontba, mert itt sokan járnak biciklivel. Vannak, akik naponta kerékpárral járnak be a közeli településekre. A rendőrség akciókkal is segíti a kerékpárosokat. A polgárőrséggel együttműködve évente többször prizmákat, lámpákat és egyéb, láthatóságot segítő eszközt osztanak a bicikliseknek. A megyében tavaly 234 esetben volt baleset résztvevője kerékpáros, 2005-ben 252 esetben. A biciklisták 124 balesetnél maguk idézték elő szabályszegésükkel a szerencsétlenséget. Közülük 10-en életüket vesztették, 46-an súlyosan, 68-an pedig könnyebben sérültek meg.

"Rendőreink figyelik a kerékpárosokat is" - mondta el kérdésünkre Szombati Andrea, a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense. A kerékpárosok ellenőrzésére egyelőre nem szerveznek akciót, de a közúti ellenőrzések során a szabálytalankodó bicikliseket is leállítják. A rendőr figyelmeztetheti, megbírságolhatja vagy akár fel is jelentheti azokat, akik nem tartják be az új szabályt. "Az első napok tapasztalatai azt mutatják, hogy akik egyébként is gondot fordítanak kerékpárjuk felszerelésére, megértik, hogy saját biztonságuk érdekében van szükség a láthatósági mellény viselésére. ők fel is veszik a mellényt. Vannak azonban, akik a szerencsében bíznak. őket igyekeznek a rendőrök kiszűrni a forgalomból."

Zalában a szabályozás életbe- lépése óta sem használja mindenki a mellényt, de vannak pozitív tapasztalatok. Egyre több kerékpáros tűnik fel benne. "A Zala Megyei Rendőr-főkapitányság már a módosítás életbe lépése előtt is több alkalommal tartott közlekedési akciót a kerékpárosok védelmére fókuszálva - mondja Csizmazia Péter sajtóreferens. - Az őszi, téli hónapokban fényvisszaverő mellényeket is osztottunk." A zalai rendőrök júniustól az új szabály betartására is figyelnek. Az előírt esetekben a mellény hiánya közlekedési szabálysértésnek minősül, így az intézkedő rendőr a cselekmény súlyától függően figyelmeztet vagy helyszíni bírságot szab ki, illetve feljelentést tesz. "Mivel a cél a kerékpárosok biztonságának növelése, az első időszakban inkább a figyelmeztetés és a felvilágosítás a hangsúlyosabb" - teszi hozzá Csizmazia.

Dévai Attila szerint a mellény önmagában nem óvja a kerékpárosokat: "Az aktív bringások felveszik, de vidéken valószínűleg kevesebben öltik magukra a kukásmellényt. Fontosabb lenne a bukósisak használata. Ha a kókusz nincs biztonságban, akkor a világító mellény sem segít." A Városi Biciklizés Baráti Egyesület elnöke hozzáteszi: "az autósoknak pedig meg kellene tanulniuk, hogy tartsanak megfelelő oldaltávolságot a bringások mellett. A hangsúly így valóban az életvédelemre kerülne." Június elsejétől a gyermekszállítás szabályai is változtak. Kötelező a gyári biztonsági rendszerek használata. Ahol erre nincs lehetőség, ott ezentúl a háromévesnél fiatalabb gyerekeknek nincs keresnivalójuk. A jelenleg futó 80 ezernél több Trabantban, 36 ezer Polski Fiatban, csaknem háromezer Moszkvicsban és négyezer Barkasban nincs a hátsó ülésen gyári biztonsági öv.

A Ladák (csaknem 200 ezer), Skodák (168 ezer), Wartburgok (54 ezer) esetében az újabb modellekben már van öv, így gyermekszállításra is van lehetőség. Háromévesnél idősebb, de 135 centiméternél alacsonyabb gyerekek viszont utazhatnak a hátsó ülésen gyermekülés nélkül is, ha a gyári övekkel biztonságosan becsatolhatók.

Gyermekülés: 3 éves kor és 150 centiméter alatt

A hazai szabályok 2002 óta teszik kötelezővé a szabványosított (ENSZ-EGB 4403 előírás) gyermekülés használatát a 12. életévét be nem töltött, illetve 150 centiméternél alacsonyabb gyermekeknél. Eddig a kivételek között szerepelt az az eset, amikor az autó gyári kialakítása nem tette lehetővé az ülés rögzítését. A jogalkotók azokra gondoltak, akik olyan, a hatvanas-hetvenes években forgalomba helyezett járművel közlekedtek, amelyben a hátsó biztonsági övek hiánya miatt ez megoldhatatlan volt. Az új előírás nem ismer kivételt. E szerint a gépkocsiban utazó 150 centiméternél alacsonyabb, illetve 3 évesnél fiatalabb gyermeket - a testsúlyához igazodó - gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek pedig az első ülésen nem utazhat.

A Gyermekbiztonsági rendszer részei a gyár által beépített hevederek vagy hajlékony elemek a biztonsági csatokkal, a beállító eszközökkel és egyéb tartozékokkal, illetve a kiegészítő székkel és ütközésvédelemmel együtt. részleges biztonsági rendszer az, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva körbeveszi a gyermek testét vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet (gyermekülést), amelyben a gyermeket elhelyezik, és ezzel teljes biztonsági rendszert képez a kicsiknek.

Fénymellény a bringásoknak és a gyalogosoknak

A fényvisszaverő mellény használata két különböző időponttól válik kötelezővé. Kerékpárosoknak lakott területen kívül, éjszaka és korlátozott látási viszonyok mellett idén június 1-jétől kell viselniük. Jövő év elejétől lakott területen kívül a gyalogosnak és más személyeknek (azaz a veszteglő autós utasainak is) éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén kötelező a mellény. Bár egyelőre a járművek kötelező tartozékai között a sárga mellény nem szerepel, a szabályból adódik, hogy kiszálláskor használni kell, azaz célszerű beszerezni ilyet. Ugyanez a szabály vonatkozik januártól a kézikocsival közlekedőkre és az állatokat az úttesten vagy leállósávon hajtó személyekre is. Fontos tudni, hogy a jogszabályban meghatározott fényvisszaverő ruházat nem lehet más, csak az MSZ EN 471:2003 számú szabványban meghatározott mellény vagy ruha. A termékek olcsón beszerezhetők a szupermarketekben vagy a benzinkutaknál.

Kötelező lesz a biztonsági öv az autóbuszon is

Két év múlva (2009. szeptember 1-jétől) az iskolabuszokon - óvodások, közoktatási intézmény tanulóinak szállítására rendszeresített buszok – is kötelező lesz a biztonsági övek használata. A szabály szerint iskolabusszal abban ez esetben szabad közlekedni, ha a járművet a megfelelő táblával megjelölték, és az ülésekhez biztonsági övet szereltek fel. A háromévesnél fiatalabb és 135 cm-nél alacsonyabb gyermeket gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. A legalább 135 centiméter magas gyermekek pedig becsatolt biztonsági övvel utazhatnak. Ugyancsak lényeges változás, hogy minden szállított utasnak ülőhellyel kell rendelkeznie.

A testsúlyhoz igazodó gyermekbiztonság*

0. csoport: 10 kg testsúly alatt

0+ csoport: 13 kg testsúly alatt

I. csoport: 9-18 kg testsúlyig

II. csoport: 15-25 kg testsúlyig

III. csoport: 22-36 kg testsúlyig

*a benne elhelyezhető gyermek súlya szerint

Jármű-kategóriák az 5/1990.(IV. 12.) KöHÉM-rendelet szerint*

Kategória Típus

M1 személygépkocsik

M2 legfeljebb 5 t megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok

M3 több mint 5 t megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok

N1 legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók

N2 több mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók

N3 több mint 12 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók

*A rendelet alkalmazásában a gépkocsik és a pótkocsik a fenti jármű-kategóriák egyikébe sorolhatók

A Gyermekbiztonsági rendszer részei a gyár által beépített hevederek vagy hajlékony elemek a biztonsági csatokkal, a beállító eszközökkel és egyéb tartozékokkal, illetve a kiegészítő székkel és ütközésvédelemmel együtt. részleges biztonsági rendszer az, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva körbeveszi a gyermek testét vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet (gyermekülést), amelyben a gyermeket elhelyezik, és ezzel teljes biztonsági rendszert képez a kicsiknek. Fénymellény a bringásoknak és a gyalogosoknak A fényvisszaverő mellény használata két különböző időponttól válik kötelezővé. Kerékpárosoknak lakott területen kívül, éjszaka és korlátozott látási viszonyok mellett idén június 1-jétől kell viselniük. Jövő év elejétől lakott területen kívül a gyalogosnak és más személyeknek (azaz a veszteglő autós utasainak is) éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén kötelező a mellény. Bár egyelőre a járművek kötelező tartozékai között a sárga mellény nem szerepel, a szabályból adódik, hogy kiszálláskor használni kell, azaz célszerű beszerezni ilyet. Ugyanez a szabály vonatkozik januártól a kézikocsival közlekedőkre és az állatokat az úttesten vagy leállósávon hajtó személyekre is. Fontos tudni, hogy a jogszabályban meghatározott fényvisszaverő ruházat nem lehet más, csak az MSZ EN 471:2003 számú szabványban meghatározott mellény vagy ruha. A termékek olcsón beszerezhetők a szupermarketekben vagy a benzinkutaknál. Kötelező lesz a biztonsági öv az autóbuszon is Két év múlva (2009. szeptember 1-jétől) az iskolabuszokon - óvodások, közoktatási intézmény tanulóinak szállítására rendszeresített buszok – is kötelező lesz a biztonsági övek használata. A szabály szerint iskolabusszal abban ez esetben szabad közlekedni, ha a járművet a megfelelő táblával megjelölték, és az ülésekhez biztonsági övet szereltek fel. A háromévesnél fiatalabb és 135 cm-nél alacsonyabb gyermeket gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. A legalább 135 centiméter magas gyermekek pedig becsatolt biztonsági övvel utazhatnak. Ugyancsak lényeges változás, hogy minden szállított utasnak ülőhellyel kell rendelkeznie. A testsúlyhoz igazodó gyermekbiztonság* 0. csoport: 10 kg testsúly alatt

0+ csoport: 13 kg testsúly alatt

I. csoport: 9-18 kg testsúlyig

II. csoport: 15-25 kg testsúlyig

III. csoport: 22-36 kg testsúlyig

*a benne elhelyezhető gyermek súlya szerint Jármű-kategóriák az 5/1990.(IV. 12.) KöHÉM-rendelet szerint* Kategória Típus

M1 személygépkocsik

M2 legfeljebb 5 t megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok

M3 több mint 5 t megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok

N1 legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók

N2 több mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók

N3 több mint 12 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók

*A rendelet alkalmazásában a gépkocsik és a pótkocsik a fenti jármű-kategóriák egyikébe sorolhatók -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!