Hírek

2008.02.12. 17:23

Burjánzó üzlet a szerelem

Virág, csoki, plüssálat – a Valentin-nap szinte kötelező kellékei. Bár hazánkban még nincs akkora hagyománya az ünnepnek, néhány területen ilyenkor bonyolítják le forgalmuk jelentős részét a kereskedők.

Németh Márk

A szerelem elsősorban üzlet – gondolhatják sokan a február 14-ét megelőző napokban a szívecskés lufik, plüssállatok, költői virágcsokrok hegyeit megpillantva a trafikok és bevásárlóköpontok kirakataiban. „Bár a virág, az édesség, az italok, és az ékszerek jobban fogynak a szerelmesek ünnepén, a teljes kereskedelmet nézve a Valentin-napnak távolról sincs olyan súlya, mint például a karácsonynak” – árnyalja Vámos Miklós, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára azt a képet, amely szerint február 14. a kereskedők, nem a szerelmesek napja.

Hivatalos statisztikák egyelőre nem mérik az ünnep hatásait. Utánanéztünk, kinek, mekkora üzletet jelent. „Harminc-negyven százalékkal több virág fogy az átlagosnál Valentin-napon” – mondta lapunknak Sum István, az egyik vezető virágnagykereskedés ügyvezetője. A forgalom lényegében akkora, mint az elterjedt női névnapok (Julianna, Zsuzsa, Mária) környékén. A népszerű névnapokkal ellentétben azonban ilyenkor drágábban lehet megvásárolni az ajándékcsokrot.

Elmondása szerint Nyugat-Európában ilyenkor három-négyszeres árat szabnak meg a virágárusok. Magyarországon azonban a Valentin-napnak nincs akkora hagyománya, és a magyarok eleve nagyon ritkán vásárolnak virágot, ezért az árusok nem emelik hasonló mértékben portékáik árát. A legnépszerűbb virág ilyenkor természetesen a vörös rózsa, de a többi bordó színű virág, mint az amarilisz vagy a flamingóvirág is szintén gyakran kerül az ünnepi csokorba.

„Átlagosan 10-12 százalékkal nőnek az édességeladások Valentin-napon egy átlagos naphoz képest” – mondta lapunknak Kanyó Gyuláné, az Édességgyártók Szövetségének titkára. A vezető magyarországi édességgyártó éves desszertforgalmának ötödét február-márciusban bonyolítja. A szívecske formájú dobozba zárt termékekből pedig minden harmadikat február 14-e környékén értékesíti.

„Nincsenek összesített adataink arról, hogy a hazai szállodák forgalmát mennyire dobja meg a szerelmesek ünnepe” – mondta lapunknak Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség titkára. Ám a vidéki, főként wellness szállodák esetén elképzelhetőnek tartja, hogy az ünnep környékén több a vendég. Tapasztalatai szerint ilyenkor sok helyen készülnek külön akciókkal, vagy kedveskednek apróbb ajándékkal, virággal, pezsgővel az érkező pároknak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!