Hírek

2008.12.04. 07:00

Kísértenek a MÁV-biztosítósok

Hónapokkal a megszűnése után is gondokat okoz a MÁV Biztosító: volt ügyfelei egy része pénzért vett bónuszfokozattal furikázik az utakon, emellett csaknem kétmilliárdos kifizetetlen számlát is hagyott maga után az egyesület.

Németh Márk

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Ezer vagy annál is több olyan, volt MÁV-os autós furikázhat az ország útjain, aki gyakorlatilag megvásárolta magának a kedvezőbb bónuszfokozatot. Képünk illusztráció! FOTÓ: KALLUS GYÖRGY
[/caption]Bár augusztus közepén megszűnt a MÁV Biztosító Egyesület (MÁV ABE), volt ügyfelei még mindig komoly galibát okozhatnak és okoznak is a kötelezőbiztosítási piacon. Információink szerint ugyanis akár ezer vagy annál is több olyan, volt MÁV-os autós furikázhat az ország útjain, aki gyakorlatilag megvásárolta magának a kedvezőbb bónuszfokozatot. Több, szakmai berkekben jártas informátorunk szerint a MÁV ABE budapesti központi ügyfélszolgálati irodájában a kötelezőváltási időszakokban – és azon kívül is – gyakran felajánlották az ügyfeleknek az ügyintézők, hogy néhány ezer forintért a meglévőnél jóval kedvezőbb bónuszbesorolást kaphatnak. Sokan éltek is a lehetőséggel, hiszen míg –például – A0-ás besorolással százezer forint is lehet egy kötelező átlagos éves díja, addig B10-nél ennek pontosan a fele.

Mindenkinek drágulhat a kötelezője a MÁV-osok külföldi kárai miatt

Az álbónuszos autósoknál nagyobb bajt okozhat a hazai kötelezőbiztosítási piacon az a csaknem kétmilliárd forintnyi kár, amit idén külföldi baleseteik során okoztak a MÁV-os ügyfelek, és amit nem fizetett ki a károsultaknak a biztosítójuk. „Ezt a mintegy 1,8 milliárd forintot a nemzetközi garanciavállalás miatt a MABISZ Nemzeti Irodájának kellet kifizetnie” – mondta szerkesztőségünknek Trunkó Barnabás.

A MÁV ABE augusztusi megszűnésekor a külföldi nemzeti irodák 1300 olyan esetet jelentettek be, amit az egyesület nem fizetett ki. Az összeget a MABISZ most a károkozó üzembentartókon próbálja behajtani, első körben az érintett, nemzetközi fuvarozással foglalkozó cégeknél. A főtitkár elmondta: ha nem követelnék vissza a pénzt, az megjelenne a kgfb-üzletág úgynevezett „kárszükségletében”, amit végső soron szét kellene osztani a többi autós között. Ez pedig azt eredményezné, hogy minden kötelező biztosítással rendelkezőnek nagyjából ötszáz forinttal nőne jövőre a biztosítási díja.Egy neve elhallgatását kérő alkusz elmondta szerkesztőségünknek: arra figyeltek fel, hogy egyik évről a másikra szabályos eszközökkel elérhetetlen módon, több fokozattal megugrott néhány, a váltási időszakban hozzájuk fordult MÁV-os ügyfél bónuszbesorolása. Egy másik forrásunk ebbe a kategóriába tartozott, tízezer forintért öt fokozattal előkelőbb besorolást vásárolt magának, amellyel éves szinten 20 ezer forintot spórol. Elmondása szerint tíz volt MÁV-biztosítós ismerőse közül legalább kettő járt el hasonlóképpen.

A kedvezőbb besorolások a MÁV ABE megszűnésével is tovább éltek, hiszen annak összes korábbi ügyfele átszerződött más társaságokhoz, s így magával vitte a pénzért vett bónuszát. Ez azoknak a biztosítóknak okozhat gondot, akikhez az augusztusi MÁV-átkötési időszakban, illetve a mostani kampány során a legtöbb volt MÁV-os vándorolt. Azok ugyanis valójában a kamu bónuszfokozatukhoz képest jóval nagyobb kockázatot jelentenek a társaságok számára. Így, ha valóban több ezer álbónuszos autós létezik, az komoly veszteségeket okozhat az érintett biztosítóknak, ugyanis a befizetett díjaik valószínűleg nem fedezik majd az általuk okozott károkat (hiszen jóval gyakrabban baleseteznek majd, mint azt a besorolásuk alapján valószínűsíteni lehetne).

„Mi nem tudunk hasonló esetről – válaszolta megkeresésünkre Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) főtitkára. – Azonban, ha ez tényleg megtörtént, és hamis adatok kerültek be a zárt kötelezőbiztosítási rendszerbe, az komoly gondokat okozhat.”

A MÁV ABE augusztusi megszűnésekor a külföldi nemzeti irodák 1300 olyan esetet jelentettek be, amit az egyesület nem fizetett ki. Az összeget a MABISZ most a károkozó üzembentartókon próbálja behajtani, első körben az érintett, nemzetközi fuvarozással foglalkozó cégeknél. A főtitkár elmondta: ha nem követelnék vissza a pénzt, az megjelenne a kgfb-üzletág úgynevezett „kárszükségletében”, amit végső soron szét kellene osztani a többi autós között. Ez pedig azt eredményezné, hogy minden kötelező biztosítással rendelkezőnek nagyjából ötszáz forinttal nőne jövőre a biztosítási díja. Ezer vagy annál is több olyan, volt MÁV-os autós furikázhat az ország útjain, aki gyakorlatilag megvásárolta magának a kedvezőbb bónuszfokozatot. Képünk illusztráció! FOTÓ: KALLUS GYÖRGY forgalom -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!